Det ser lite tunnt ut med bara ett väggskåp, kommer det flera eller har ni tilräckligt med förvaring ändå?
 
richardtenggren
Jonatan79 skrev:
Det ser lite tunnt ut med bara ett väggskåp, kommer det flera eller har ni tilräckligt med förvaring ändå?
Det är det enda, vi har tillräckligt med utrymmen nu och tyckte att det blev luftigare utan flera överskåp. Helst hade vi varit utan helt, men då hade det blivit lite dumt med förvaring av glas. Sen tänkte vi på att vid försäljning gillar folk utrymmen.

Kan dock tycka att det kunde hamnat 10 cm lägre nu i efterhand, eller snarare något högre takhöjd ;) Men blev en avvägning då jag tycker standardhöjande på överskåp ger en smått klaustrofobisk känsla ;) Men även uttaget styrde också, samt att det var svårt att uppskatta när jag skissade upp det på väggen.

Men i nästa kök blir det inga överskåp utan bara högskåp och bänkskåp.
 
Ok. Hyllplan är en snygg detalj annars som komplement.
 
richardtenggren
Jonatan79 skrev:
Ok. Hyllplan är en snygg detalj annars som komplement.
Jag gillar minimalism så öppen förvaring är inte ett alternativ, men visst kan det vara snyggt i lantkök, även om det känns sjukt opraktiskt och svårstädat.
 
Ambitiöst som attan!
Men... mitt... funkishjärta... förblöder... argh....
 
  • Gilla
Moki och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
ninjaman skrev:
Ambitiöst som attan!
Men... mitt... funkishjärta... förblöder... argh....
Kan hålla med om att det är tråkigt att riva ut original, finns ju en viss charm i det, tyvärr var det ju ohållbart att försöka laga mat där då det bl.a. saknades ytor. Det tråkiga var ju också att någon sabbat köket med ful utanpåliggande el som var mindre bra utförd och andra taffliga försök.
Men allt har sin tid.
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Äh! Klart ett 40-tals kök får ha tidstypisk utanpåliggande el!
Allt har onekligen sin tid. Köksrenoveringen i min gamla lägenhet gick ut på att plocka bort det nya spånskiveköket och återställa till originalnivå med sinkade lådor, snedskåp, och rubbet ;)
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
ninjaman skrev:
Äh! Klart ett 40-tals kök får ha tidstypisk utanpåliggande el!
Allt har onekligen sin tid. Köksrenoveringen i min gamla lägenhet gick ut på att plocka bort det nya spånskiveköket och återställa till originalnivå med sinkade lådor, snedskåp, och rubbet ;)
Jo, om elen är snyggt gjort så funkar utanpåliggande, men allt utom spisen gick på samma säkring, så att tina bär i micron, dammsuga och grädda en kaka i ugnen hade ju fungerat sådär.
Originalbeslagen var borta och hålen halvhjärtat igenspacklade, diskbänken låg på en ram av ohyvlat panelvirke, det nya kaklet var satt utanpå det äldre.
Låt mig summera det såhär, det såg bättre ut på mäklarens bild än i verkligheten. Sen var det svårt att få till moderniteter som diskmaskin och andra moderna vitvaror.
 
Min 20-tals lgh har infälld el original, så tror nog att utanpåliggande el kom till efteråt i en snålrenivering iallafall i en så pass ny kåk som 1940
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
AndersMalmgren skrev:
Min 20-tals lgh har infälld el original, så tror nog att utanpåliggande el kom till efteråt i en snålrenivering iallafall i en så pass ny kåk som 1940
Precis, all originalel är infälld och har fått nya kablar när centralen byttes ut(som vi bytt ut igen pga storleken), men den utanpåliggande elen har någon tidigare ägare gjort.

Kollar man noga på bilderna så ser man att de satt upp kopplingsdosor som de kopplat in spotlightsen i. Kanske inte så snyggt gjort, speciellt när sladden hänger och dinglar.

Sen är alla dörrar troligen målade med väggfärg och roller, detta gäller även skåpluckorna. Så har en del arbete att fixa till dessa med.



Var och kollade på lister igår, vi har tänkt oss 95 mm höga golvsocklar och foder, i taket tänkte vi en svanhalslist på 69 mm. Ska räkna ut åtgången ikväll och beställa en bordscirkelsåg för att klyva några av fodren. Sen blir det att måla ventilationsluckan i smygen och ventilationsgallret.
 
richardtenggren
AndersMalmgren skrev:
Det är bara att låta värmepickan gå varm :p

[länk]
Redan inköpt ;)
 
Klart mycket var infällt i moderna 40-talshus, efter elektricitetens intåg i Sverige. Dock kan man med fog säga att utanpåliggande dragning är tidstypisk för fyrtiotalet. Elektrikerna sprang inte omkring med spårfräsar på den tiden...
 
richardtenggren
Det gamla köket är ju utrivet och ersatt nu i alla fall, så nog om detta. Vi är nöjda och sen kan man ju klart tycka vad man vill, ett tidigare 50-tals kök i en annan lägenhet fräshade jag bara upp då det fungerade rent praktiskt och var bevarat i sin forna form.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
Det gamla köket är ju utrivet och ersatt nu i alla fall, så nog om detta. Vi är nöjda och sen kan man ju klart tycka vad man vill, ett tidigare 50-tals kök i en annan lägenhet fräshade jag bara upp då det fungerade rent praktiskt och var bevarat i sin forna form.
Jag tycker du gjorde rätt, dock har jag inte mycket över för 40 tal och frammåt så jag är lite färgad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.