SueCia skrev:
Polos, är det konstigt tycker du? Dom har monterat en display på 100CM höjd istället för 150 och detta tycker dom inte är ett fel?

Det är ett grovt fel och jag hade aldrig gått med på det i mitt badrum, jag är inte intresserad av att sätta mig ner för att läsa av displayen.
Ja, men vad ska de göra åt det då. Rivar ner hela badrummet och bygga om?
Jag ville ha en fläkt regulator monterd i samma ni som el kontakten i badrummet. Det blev 30cm lägre än det vi hade överens om. Kom överens att de fixar en del saker i kläddkamaren som kompensation. Lite förnuft måste man vara.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
KristinaRT
Och när vi renoverade köket satte snickaren fönstret på fel håll (liggandes isf ståendes)... När jag påpekade det rev de självklart ut fönstret, reglade om och satte det rätt! Men vi anlitade en seriös firma som inte skulle komma på tanken att lämna något halvdant efter sig. Oavsett om det syns eller ej.

Att det kan slå marginellt (på någon cm), t.ex. för att det passar reglar eller kakelplattor bäst är en sak, 30-50 cm är inte marginellt, i mitt tycke. Men det är ju självfallet upp till var och en att bedömma vad som är "marginellt" för dem.
För personen som anlitade Bauhaus att göra badrummet var 50 cm inte marginellt, och jag skulle resonera precis likadant. Att alla inte är lika noggranna är kanske bra för vissa hantverkare....
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
S
Varför ger man inte med sig, när man gör fel ? Kunden betalar för att höjden ska vara 1,50 och då ska den vara rätt så nära 1,50 !!! Har kunden bestämt en höjd så betyder ju det att det är viktigt för denna kunden. Och det borde inte vara något hinder för att få till detta, om inget annat är i vägen på väggen. En hantverkare som slarvar sådär får man inget förtroende för. För mig, dig, och hantverkaren spelar det ingen roll kanske, men kunden ska väl kunna bestämma hur det ska se ut i hans eget hus ? Vill jag ha till exempel ha en toastol närmast möjligt väggen, så ska den inte stå 50 cm inn i väggen. vill jag ha min post i brevlådan, så ska den inte ligga i grannens brevlåda 50 cm längre bort. Beställer man något, och folk antar sig för att utföra det. Så ska det ju göras efter vad man beställt ? Beställer man en pizza, så vill man inte ha surströmning levererad på dörren helt enkelt, och heller inte betala för det.
 
  • Ledsen
twoody
  • Laddar…
Nej.. Den går ALLTID enligt golvgivaren om den är inkopplad... Men vad vet jag.. Bara elektriker...
 
Om termostaten har hamnat fel i en konbinatinsram så borde det inte vara så svårt att fixa. Fram med hålsågen 50 cm högre upp och lirka in ett flexrör och sätt in en rotdosa. I det tomma hålet sätter man en nattlampa eller radio.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Om termostaten har hamnat fel i en konbinatinsram så borde det inte vara så svårt att fixa. Fram med hålsågen 50 cm högre upp och lirka in ett flexrör och sätt in en rotdosa. I det tomma hålet sätter man en nattlampa eller radio.
Om du har massiva väggar då?
 
G
Vem tror att Bauhaus kan göra badrum för att de är stora? De handlar ju upp billigaste entreprenören såklart. Bara för att Bauhaus tar garantiansvaret betyder det ju uppenbarligen inte att tjänsten blir bra utförd.
 
Anna1984 skrev:
Tyvärr så är saker som tex vart displayen ska sitta inte så viktigt för vissa. Många hantverkare, främst utan utbildning, och kanske inte med vana att jobba i Sverige, har en förmåga att frångå bestämmelser och vad man kommit överens om med kunden. Man gör var som är enklast och tror att man ska komma undan med det.
Har man bestämt att displayen ska sitta på 150, men det är enklare att sätta den på 100 så gör man det.
Vissa har inte förmågan att förstå att sånt är viktigt och inget man bara kan ändra på för att underlätta sitt eget arbete.
Känner igen historien. En vän till en vän renoverade i Sthlm. De hade placerat ut takspottar i det öppna köks/vardagsrummet på ett övertänkt slumpmässigt sätt. Byggarna fick ritning, men satte sedan allt i snöraka rader för att "det var snyggare och bättre så". Svensk seriös firma för övrigt ..
 
Som så ofta är det det som inte sägs, som är det mest intressanta.
Som t.ex. att ett företag som Bauhaus inte kan säga att elektrikern som utför deras badrumsinstallationer är behörig. Det är ju inte bara beklämmande, utan närmast brottsligt.
Inte heller sägs ett ord om huruvida den eller de som utfört besiktning har någon kompetens och eller behörighet att besiktiga elinstallationer. Istället försöker de få det att låta som att bara för att någon inte pekat på några fel, så måste allt gått rätt till.
 
thomasx skrev:
Det är ju inte bara beklämmande, utan närmast brottsligt.
.
Det är brottslig för den som utför jobbet(om han/hin är inte behörig). Inte för den som använder det. I detta fall, Hans riskerar ingenting om inslationen är ändå godkänd. Fungerar elen som det ska då finns det ingenting att oroa sig för. Hans har ingen juridisk skyldighet i det hela.
Sen har jag en fråga. Sen när har man börjat få elintyg när man köper ett hus eller lägenhet? Är det nåt jag har missat? Har själv bytt bostad fem gg. Har aldrig fått något elintyg eller ens el ritning.
Då måste det vara brottslig att bo i 99% av alla bostäder föratt de saknar el intyg?
 
Jag hoppas verkligen att vi får rapport om Hans reaktion på Bauhaus svar. För mig är svaret ett typiskt advokatsvar och personligen kan jag i nuläget inte "avlägga dom" i det här ärendet, även om jag tycker att advokatens svar är väldigt mycket ordbajseri med upprepningar och snåriga hänvisningar till olika aktörer i ärendet.

Vi har fått de två parternas första versioner, men ännu inte målsägarens reaktion på Bauhaus försvar vilket jag tycker är det intressanta. En advokats jobb är att mha ord vrida allt i sin uppdragsgivares favör, oberoende om denne är skyldig eller inte, medan motparten (Hans) endast är en vanlig dödlig så vitt vi vet.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
G
Snacka om att ni tidigare sågat bauhaus utan att ha riktiga fakta.
Större problem är väl hur byggföretag ska klara sig från oseriösa beställare?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
pelpet skrev:
Om termostaten har hamnat fel i en konbinatinsram så borde det inte vara så svårt att fixa. Fram med hålsågen 50 cm högre upp och lirka in ett flexrör och sätt in en rotdosa. I det tomma hålet sätter man en nattlampa eller radio.
Eftersom det är inkopplat golvvärme där borde det finnas både fas, nolla och jord, så sätt dit ett jordat uttag istället. Enkelt och praktiskt.

Är det skivväggar skulle man väl kunna lirka in en slang 50 cm med lite tålamod för att sätta termostaten på önskat ställe. Om det är massiva väggar borde man kunna spåra upp för slang och spackla igen på baksidan av väggen för att slippa förstöra fuktskyddet. Eftersom strömbrytare och sådant sitter bredvid dörröppningen borde det oftast vara en innervägg som man kan jobba med.
 
TommySjoberg skrev:
Nej.. Den går ALLTID enligt golvgivaren om den är inkopplad... Men vad vet jag.. Bara elektriker...
Som elektriker borde du veta att det finns termostater med rumsgivare, vilket vi inte vet om Hans har. Du får läsa på om produkterna lite.....

Här har du exempel
http://elbutik.se/product.html?product_id=128695&category_id=478
 
Om det är vattenburen golvvärme går den väl inte i golvet - inte mina ivf. Så det beror väl på, elburen går vad jag vet som du säger oftast ner till en givare i golvet, men den lilla del av er facklitteratur jag läst och de få elektriker jag har haft att göra med har alla menat 150cm, tillsammans med den jm lägenhet vi bodde i där den Eldrivna golvvärmen hade givaren satt på 150cm. Så om man som elektriker frångår detta bör man nog upplysa kunderna om att man gör en "smart" lösning som man tycker är bättre och fråga de om det verkligen är så de vill ha. Jag hade inte blivit särskilt glad om du hade satt den som du nu säger i mitt hus, och jag sedan när jag läst på sett att givarna ska sättas på 150, men det är väl egentligen irrelevant. Vad står sådet i tillverkarnas instruktioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.