G
Jag kan lova dig att till och med polackerna har egna stegar. Tvivlar starkt på att dem använder möbler att stå på!
 
Varför skriver Bauhaus företaget heter LCH Bygg AB istället för LCH Bygg & Städ AB som är det riktiga namnet enligt bolagsverket? Antagligen för att LCH Bygg AB låter mer seriöst. Vad mer är skönmålat i Bauhaus försvarstext?
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Sillidill skrev:
Bauhaus kan ju säga vad de vill, men det är väl klart att kunden blir skitförbannad när han inser att han har blivit blåst. Betalar bortåt 200 000 kr för ett badrum och upp dyker polacker eller rumäner som staplar trädgårdsmöbler på varandra för att nå kontakterna. Vem som helst inser att Bauhaus tjänar grova pengar på det här. Betala advokater 3000 i timman istället för att bygga om badrummet direkt. Hur korkad får man bli?
Snarare litauer men sak samma, de är ofta duktiga yrkesmän de också även om de har krav på sig att göra jobbet så fort och billigt som möjligt
 
Hade verkligen en riktig elektriker satt termostaten på 100cm?
 
Sillidill skrev:
Bauhaus kan ju säga vad de vill, men det är väl klart att kunden blir skitförbannad när han inser att han har blivit blåst. Betalar bortåt 200 000 kr för ett badrum och upp dyker polacker eller rumäner som staplar trädgårdsmöbler på varandra för att nå kontakterna. Vem som helst inser att Bauhaus tjänar grova pengar på det här.
Precis min tanke. Anledningen till att betala en större firma pengar, är ju för att man utgår från att man får utbildade snickare, VVS montörer, elektriker m.m.
Vill man chansa att använda folk utan utbildning eller med utbildning i tex Polen, så ska man betala därefter också.

Tyvärr kan man inte utgå ifrån någonting. Nu för tiden när jag tar in offerter så frågar jag alltid om dom som kommer utföra jobbet har utbildning i Sverige. Det är ingen garanti att det blir bättre utfört. Men chansen ökar i alla fall. Och om någon vill skicka hem folk till mig utan utbildning. Då vill jag veta det och i sånt fall ska jag betala därefter.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Varför inte.. Jag sätter termostaterna i kombinationsramen med brytaren vid dörren.. Givaren är ju i golvet iaf så påverkar inte funktionen...
 
Men som sagt.. Har de bestämt att det ska sitta på 150cm så ska den göra det...
 
G
Vem sitter och läser av en display till golvvärme?
 
KristinaRT
Jag, när jag behöver ändra den.... Och våra displayer sitter på ca 160 cm höjd, för att de skall vara lätta att avläsa!!!

Jag förstår inte hur man kan säga att 50 cm fel inte spelar någon roll, för vem tittar ändå på mäyaren - är det sagt 150 ska det vara 150, annars är det fel.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr så är saker som tex vart displayen ska sitta inte så viktigt för vissa. Många hantverkare, främst utan utbildning, och kanske inte med vana att jobba i Sverige, har en förmåga att frångå bestämmelser och vad man kommit överens om med kunden. Man gör var som är enklast och tror att man ska komma undan med det.
Har man bestämt att displayen ska sitta på 150, men det är enklare att sätta den på 100 så gör man det.
Vissa har inte förmågan att förstå att sånt är viktigt och inget man bara kan ändra på för att underlätta sitt eget arbete.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
TommySjoberg skrev:
Varför inte.. Jag sätter termostaterna i kombinationsramen med brytaren vid dörren.. Givaren är ju i golvet iaf så påverkar inte funktionen...
Kan påverka funktionen om det också är termostat i displayen vilket det är i dom vanligaste märkena. Sen att det kanske inte gör så många graders skillnad men man har ju frångått både beställarens och tillverkarens anvisning (beror på vad för golvvärme det är installerad)
 
G
Om det rör sig om en golvvärmetermostat så är det ju en jäkla skillnad på om den sitter på 100 eller 150 cm höjd. Temperaturen skiljer sig ju högre upp man kommer från golvet. Kollar man i monteringsanvisningen så är jag rätt säker på att det inte står att den ska sitta 100 cm från golvet, utan snarare runt 150 cm för att den ska mäta tempen rätt!! O-kompetent besiktningsman skulle jag villa säga!!
 
gäst skrev:
Om det rör sig om en golvvärmetermostat så är det ju en jäkla skillnad på om den sitter på 100 eller 150 cm höjd. Temperaturen skiljer sig ju högre upp man kommer från golvet. Kollar man i monteringsanvisningen så är jag rätt säker på att det inte står att den ska sitta 100 cm från golvet, utan snarare runt 150 cm för att den ska mäta tempen rätt!! O-kompetent besiktningsman skulle jag villa säga!!
Den läser av golvtemperaturen genom en givare som sitter i ett rör som går ner till golvet och är ingjutet i betongen, så det spelar ingen roll var displayen sitter. Du kan sätta den i säkringsskåpet i en annan del av huset om du vill.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det som spelar roll är vad som bestämts. Är det bestämt att den ska sitta 150 cm från golvet är det det som gäller och inget annat.
 
  • Gilla
  • Ledsen
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.