I morgon kommer en firma för injustering av ventilation och OVK. Ska bli intressant om de godkänner min egen-designade lösning. Jag är skeptisk men hoppas det går vägen.

Ett par bilder från arbetsrums-delen (eller det framtida master bedroom) så länge.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser hur fint ut som helst!
Jag gillar fönstret hela vägen ner till golv.

Jag har en fundering på uppvärmningen, det kanske har gåtts genom förr, men ni kör bara solvärme, vattenmantlad kamin och elpatron? Och detta på ett hus som inte ligger långt under energikraven? (hittade din tråd om olika vägguppbyggnader i ett annat ärende)
 
13th Marine skrev:
Ser hur fint ut som helst!
Jag gillar fönstret hela vägen ner till golv.

Jag har en fundering på uppvärmningen, det kanske har gåtts genom förr, men ni kör bara solvärme, vattenmantlad kamin och elpatron? Och detta på ett hus som inte ligger långt under energikraven? (hittade din tråd om olika vägguppbyggnader i ett annat ärende)
Tack!

Ja, jag räknar med att få igenom det utan värmepump. I min ursprungliga energiberäkning gick det inte. Men den extra ytan under projektets gång skapade utrymme för att få ihop beräkningen. Får se vad kommunen säger om det, måste ändå fixa nytt bygglov för ändringar (loftet, fönster på fasaden och flytt av solfångare).

Något är seriöst fel i hela den här energi-cirkusen.
 
Spännande.

Hur ofta räknar du med att elda i så fall?
Hur mycket värme ger solfångarna på vinterhalvåret?
 
13th Marine skrev:
Spännande.

Hur ofta räknar du med att elda i så fall?
Hur mycket värme ger solfångarna på vinterhalvåret?
Jag får inte mer än trivselelda i den här kommunen. Dvs max några timmar ett par gånger i veckan. Solfångarnas bidrag på vintern är försumbart tror jag. Det viktigaste är att få igenom energiberäkningen...


Sidenote: Skulle jag gjort om det hade jag valt solceller istället för solfångare för ett ännu mer stabilt och underhållsfritt system. De är också lättare att öka kapaciteten på eftersom överskott går att sälja - det är svårare att sälja varmt vatten på sommaren. :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Så energiberäkningen är helt baserad på elpatronen? Eller solvärmen räknas in i det hela?
 
13th Marine skrev:
Så energiberäkningen är helt baserad på elpatronen? Eller solvärmen räknas in i det hela?
Solvärmen räknas med och minskar mängden köpt energi.
 
Inte för att vara sådan, men av vilken anledning har du valt att "snåla" på uppvärmningssystemet så pass mycket när väggarna inte har speciellt bra U-värde? Även om du klarar kraven rent formellt så får ju ditt hus en ganska hög förbrukning jämfört med vad du hade fått med en frånluftsvärmepump t.ex.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
falkn skrev:
Inte för att vara sådan, men av vilken anledning har du valt att "snåla" på uppvärmningssystemet så pass mycket när väggarna inte har speciellt bra U-värde? Även om du klarar kraven rent formellt så får ju ditt hus en ganska hög förbrukning jämfört med vad du hade fått med en frånluftsvärmepump t.ex.
Jag anser ju tvärtom. Jag har kostat på mig en smart ackumulator-tank, vattenmantlad kamin (och separat FTX-system). Väggarna må ha lite lägre U-värden men har andra bra egenskaper som mer än väl uppväger. Jag räknar med att köpa cirka 9.500 kWh om året för uppvärmning. En värmepump kan ersätta en del av detta men för med sig en rad andra nackdelar. Den enda fördelen med värmepump i min värld är ekonomin och det räknestycket faller platt till marken med mitt lilla behov. Kostar det runt en tusenlapp i månaden att värma huset med el är det ju småpengar som går att spara.

Allt är teoretiska beräkningar naturligtvis. Så också en värmepumps effektivitet. Jag vill hellre bo i huset ett par år för att få en verklig uppfattning om behovet. Möjligheten att koppla in en värmepump har jag ju kvar, allt är förberett för det om förutsättningarna ser annorlunda ut i framtiden. Elpriset kanske stiger eller så sjunker det. Eller så blir solceller ännu effektivare och billigare. Eller så visar det sig att det faktiska behovet är bra mycket högre än beräknat. Vi får helt enkelt se!
 
  • Gilla
piaengman
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Jag anser ju tvärtom. Jag har kostat på mig en smart ackumulator-tank, vattenmantlad kamin (och separat FTX-system). Väggarna må ha lite lägre U-värden men har andra bra egenskaper som mer än väl uppväger. Jag räknar med att köpa cirka 9.500 kWh om året för uppvärmning. En värmepump kan ersätta en del av detta men för med sig en rad andra nackdelar. Den enda fördelen med värmepump i min värld är ekonomin och det räknestycket faller platt till marken med mitt lilla behov. Kostar det runt en tusenlapp i månaden att värma huset med el är det ju småpengar som går att spara.

Allt är teoretiska beräkningar naturligtvis. Så också en värmepumps effektivitet. Jag vill hellre bo i huset ett par år för att få en verklig uppfattning om behovet. Möjligheten att koppla in en värmepump har jag ju kvar, allt är förberett för det om förutsättningarna ser annorlunda ut i framtiden. Elpriset kanske stiger eller så sjunker det. Eller så blir solceller ännu effektivare och billigare. Eller så visar det sig att det faktiska behovet är bra mycket högre än beräknat. Vi får helt enkelt se!
Ursäkta. Jag hade helt missat att du hade FTX!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Fick anlita en annan firma för injustering och OVK. Den första visade sig på väl plats ha problem med att mäta över något större än vanliga don. Trist som attan då man tycker att de gott kunde berättat det innan sommaren då de egentligen skulle kommit. Så gick det 4 veckor till i onödan.... Men nu är det godkänt!

Sista fasen inför slutsamråd, en del pappersjobb i kontrollplanen.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
M
Fantastiskt. Snart kan ni börja bo. I ett riktigt grymt hus dessutom....
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Tack. Ser fram emot det, har varit en lång väntan. Alltför lång...

Men det börjar se bra ut!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för armaturer som du har i takfoten? Är de bestyckade mad led eller halogen?

De gav ju en riktigt bra ljusbild(y)
 
roli skrev:
Vad är det för armaturer som du har i takfoten? Är de bestyckade mad led eller halogen?

De gav ju en riktigt bra ljusbild(y)
Det är LED men jag har ingen aning om vilken modell. Försöker kolla nästa gång jag är där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.