Idag har Byggahus.se fått kommentarer till artikeln om familjen Walters badrumsbygge från Bauhaus, via deras juridiska ombud. Vi väljer att publicera det här i sin helhet.

Du kan läsa artikeln här: Bauhaus svarar på anklagelserna
 
Jobbig situation.
Ord mot ord.
 
Ett helt annat händelseförlopp alltså. Troligtvis ligger väl sanningen någonstans mitt i mellan.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Hade vart intressant att höra ljudfilen om asbetssaneringen....
 
Och tänk att vissa människor vägrar att fortsättningsvis handla på Bauhaus på grund av den första artikeln 😀. Som sagt finns alltid två sidor på ett mynt .
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är alltså inte ett fel att montera en display på 100 cm höjd istf på överenskomna 150 cm höjd. Näe, funktionen är väl densamma och tätskiktet lär väl inte påverkas - men det blir ju bökigare att läsa av displayen om man måste böja sig ner såpass.
Tur att jag renoverar mitt badrum själv så att saker hamnar där JAG vill...
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
S
Polos, är det konstigt tycker du? Dom har monterat en display på 100CM höjd istället för 150 och detta tycker dom inte är ett fel?

Det är ett grovt fel och jag hade aldrig gått med på det i mitt badrum, jag är inte intresserad av att sätta mig ner för att läsa av displayen.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Det kan ju vara så att det rör sig om en termostat till golvvärmen som blivit monterad i en kombinationsram tillsammans med dimmer eller tryckknapp för belysningen och därmed hamnat på lägre höjd.
 
Är det inte en sak vad som är ett byggfel (avviker från fackmässighet, branschpraxis etc)
Och en annan vad som är "felleverans" dvs. om det man fått avviker från vad som faktiskt beställdes. Som med brunnen och höjden på displayen.
Och sedan en tredje fråga om detta ligger inom rimliga kostnader att åtgärda.

I ett modernt badrum med hela tätskiktsaspekten så bör det väldigt ofta inträffa att saker som "bara" är felleverans blir oproportionerligt dyrt att rätta i efterhand. Samtidigt som det kan vara saker som är av väldigt stor betydelse för konsumentens upplevelse av resultatet. Upplagt för upprörda och olösliga konflikter alltså.
I ett annat rum hade man bara flyttat eller bytt prylen och bättrat målningen, varefter alla kan gå nöjda därifrån...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
falkn skrev:
Det kan ju vara så att det rör sig om en termostat till golvvärmen som blivit monterad i en kombinationsram tillsammans med dimmer eller tryckknapp för belysningen och därmed hamnat på lägre höjd.
Det känns rätt självklart att det är en digital termostat till golvvärmen, men att den hamnade i en dubbelram är ingen ursäkt. Den sitter fel och bör MINST leda till ett kraftigt avdrag på priset.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
"När det gäller att en display som monterats på 100 centimeters höjd istället för utlovade 150 centimeter, och en golvbrunn anpassad för dusch istället för det beställda badkaret har besiktningsmannen inte ansett dem utgöra något fel."

Vadå inte fel? Har man beställt något och fått någonting annat utfört är det väl ett klart fel?
Om jag beställer ett äpple och får hem ett päron skulle inte jag heller vara så nöjd. Det är totalentreprenörens skyldighet att åtgärda eller kompensera detta!
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Polos, är det konstigt tycker du? Dom har monterat en display på 100CM höjd istället för 150 och detta tycker dom inte är ett fel?

Det är ett grovt fel och jag hade aldrig gått med på det i mitt badrum, jag är inte intresserad av att sätta mig ner för att läsa av displayen.
Ja om man bestämmer sej för att ALDRIG handla på ett byggvaruhus igen för att man läst en artikel så tycker jag att det är konstigt .
 
G
Det handlar garanterat om termostaten som hamnat i en 3-ram med dimmer och brytare. Har varit med och gjort många badrumsrenoveringar, och det är väldigt vanligt att de hamnar så. Så ofta läser man ju trots allt inte av displayen. Men hur som helst är det inte vad kunden önskat sig. Men som med allt annat i grundartikeln och svaret från bauhaus så skiljer sig berättelserna åt. Ingen annan här än walter och bauhaus hantverkare vet nog exakt vad som sagts och gjorts.
 
S
Bauhaus kan ju säga vad de vill, men det är väl klart att kunden blir skitförbannad när han inser att han har blivit blåst. Betalar bortåt 200 000 kr för ett badrum och upp dyker polacker eller rumäner som staplar trädgårdsmöbler på varandra för att nå kontakterna. Vem som helst inser att Bauhaus tjänar grova pengar på det här. Betala advokater 3000 i timman istället för att bygga om badrummet direkt. Hur korkad får man bli?
 
När jag läser den första artikeln om beställarens syn på saken och sedan Bauhaus svar tycker jag att man pratar om vitt skilda saker. Artikeln om beställarens syn på saken handlar i huvudsak om hur arbetet genomförts och att man inte fått olika intyg eller av olika skäl inte litar på de man fått. Bauhaus svar bemöter i väldigt liten utsträckning som jag läser det dessa påståenden och handlar i huvudsak om fel i utförandet och då fel i utförandet som kan upptäckas okulärt när arbetet är klart. Utifrån det lilla som framgår
i artiklarna så kan man bara gissa sig till hur det ser ut under ytskikten. Slutklämmen i beställarens syn på saken är ju att rörigheten med intyg och genomförande gör att han inte litar på utförandet. Hur mycket Bauhaus än vill så kan de säkerligen inte göra något åt detta i efterhand, mer än att komma överens om ett prisavdrag och vilka saker i utförandet som ska åtgärdas.

Av båda artiklar framgår att man verkar vara överens om att det finns ett antal saker som ska åtgärdas, men Bauhaus menar att man inte får tillträde för att göra detta. Anledningarna och det exakta innehållet kan vi bara spekulera i utifrån den information som finns.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.