Sotaren kräver att det finns glidskydd om han skall ställa stege där. Sedan måste han kunna ta sig säkert upp till skorstenen också. Minns inte vid vilken taklutning man behöver steg och ståplatta vid skorstenen. Men helt klart värt att ringa din sotare och fråga.
 
D
Då blir det ett samtal dit senare :) är nu så gott som färdig med taket. Det var nu 3 veckor sen vi började, men har tagit 5-6 lediga dagar och vissa dagar har vi bara jobbat halva. Ändå mer tidskrävande än man tror. Gick på 20-21 tusen och då har vi återanvänt pannor+nockpannor.

Idag gjorde jag det sista på nocken. Som nockbräda använde jag läkt spikade på varandra.

IMG_0378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick extrapris på nocktätningen, ändock 500 kr för 5 meter. Rekommenderar alla som ska byta tak att lösa det på annat sätt, dock kände vi att vi hade råd eftersom vi sparar in säkert 40 000:- på att inte byta pannor/anlita hantverkare. Förra taket hade ingen nocktätning och det har stått sig 50 år, men nu är vi på säkra sidan.

IMG_0381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett problem som var svårt att förutse. Eftersom den gamla ströläkten var 10 mm och bärläkten kring 20 mm, så byggde den nya läkten upp några cm. Plus att avståndet mellan översta bärläkt och nock minskades, så att det stämde med anvisningarna. Detta ledde till att nockpannan i änden inte fick plats under plåten. Tänkte sätta en plåt längst upp bara som går upp en bit och ut lite längre över nockpannan.

IMG_0383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så gott som färdigt :)

IMG_0384.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan blev bättre.
 
D
Behöver jag täta något mer kring nockpannorna? Exempelvis skruvhåll eller skarvar? Hittar ingen info om detta i anvisningarna.
 
D
Kommer även måla hängrännorna och resterande lättåtkomliga plåtar svarta. Så det är en del jobb kvar med det. Ska även se över plåtarna och huvorna lite extra. Ska nog ta hit en plåtslagare till att göra nya plåtar o huvor, men det ligger några år fram i tiden.
 
Om du vill fixa plåten vid nocken kan du lägga över wakaflex, så blir garanterat tätt. Sedan finns det fler sätt att hantera plåten och nockpannan än på det sättet du gjort. T.ex nockpannan över plåten.

Jag hade nog kanske bytt all plåt om jag var du, om budgeten tillåtit.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack jocke för svaret!

Ska kolla in wakaflex. låter intressant.

Tyvärr tillåter inte budgeten det just nu. Har istället tänkt se till att allt håller tätt tills vi har råd att byta alla plåtar och huvor.
 
D
Dubbeltack för svaret!! Det där är precis vad jag behöver. Ska lägga på lite extra på ställen som är känsliga!

Gött :D
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Är ju egentligen till att täta vid bl.a skorstenen men funkar lika bra till ditt ändamål tror jag!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Trevlig tråd :)
 
D
Tackar Tingis hoppas du stannar kvar och hjälper till!!

Tycker mest det är alla trevliga besökare som gör tråden trevlig. :)
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Går ju bra det här :D Blir fina fisken.. en sak i taget (säger den som SKULLE kört den taktiken men har betydligt fler projekt på g..) så kommer det gå bra :)

Ser fram emot fler uppdateringar - och lycka till med utbildningen :)
MVH Sandra
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
En liten film med reflektioner, samt ett korttrick starring yrrol och ramnemark, mig veterligen två sköna knektar.

[video=youtube;H0mQxF7Kaa4]https://www.youtube.com/watch?v=H0mQxF7Kaa4&feature=youtu.be[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
FruJosefin och 2 till
  • Laddar…
D
Hej igen. Josse har målat i vardagsrummet. Tyvärr så blev hennes bilder som hon tog på tok för ljusa. Men det var någon grönaktig färg innan och solen hade gjort märken där sakerna hängde. Hon målade vitt och nu känns vårat vardagsrum bättre! :)

Så tyvärr inga förebilder, men efter målningen ser det ut såhär.

IMG_0385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Inredningstips mottages gärna. Vi har inte hunnit med att göra så mycket inomhus, då prio har varit ute. Så allt är inte så genomtänkt och allt är inte så välupphängt som det skulle kunna vara! :)
 
D
Tack så mycket Sandra :) Ja en sak i taget. Då vi är nybörjare behöver vi sätta in oss väldigt mycket i varje sak, så det blir inte mer än 2 stora projekt åt gången. Och nu har vi bara ett stort projekt. Sen gör man ju alltid lite smått varje dag...

Vi ska snart göra altanräcke med, det ska bli skoj! :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.