peternicklas skrev:
Prova och kör den upp och ned några gånger. Ligger inget på ovansidan av talriken?
Hur får man snurr på tallriken när den ligger på rygg ??
 
peternicklas
Elkludde skrev:
Hur får man snurr på tallriken när den ligger på rygg ??
??
Klippmotorn körs upp och ned med klipphöjdsinställningen. Går väl att lägga klipparen på sidan!
 
peternicklas skrev:
??
Klippmotorn körs upp och ned med klipphöjdsinställningen. Går väl att lägga klipparen på sidan!
det undviker missförstånd
 
Jag har fått ett problem med att klipparen tappar tråden när den ska gå hem och ladda. Fick tips av supporten att lägga isär de parallella kablarna på öarna med en centimeter. Löste ej problemet istället så går den ej över de parallella kablarna som den gjorde förut utan vänder när den kommer på en sån dragning. Finns det någon minimiavstånd från en ö till den motsatta gränstråden?
Jag har också bytt kretskortet på laddningsplattan utan förbättring. Har en WG794E med senaste programuppdateringen.
 
lma skrev:
Jag har fått ett problem med att klipparen tappar tråden när den ska gå hem och ladda. Fick tips av supporten att lägga isär de parallella kablarna på öarna med en centimeter. Löste ej problemet istället så går den ej över de parallella kablarna som den gjorde förut utan vänder när den kommer på en sån dragning. Finns det någon minimiavstånd från en ö till den motsatta gränstråden?
Jag har också bytt kretskortet på laddningsplattan utan förbättring. Har en WG794E med senaste programuppdateringen.
Det där med att sära trådarna löser inga problem,jag har mina spikade tillsammans och det funkar,det är ett tips man kommer med,när man inte har lösning på problemet
jag har et avstånd mellan slinga och gränstråd ca 60 cm o det funkar
 
Det konstiga är att ibland så fungerar det. Det är som om något stör ut signalen. Slingan är dragen förbi ett teleskåp kan den påverka?
Kan det vara programvaran? Går det att ladda ner äldre versioner någonstans och testa?
 
Teleskåp kan nog störa flytta slingan. se om det hjälper
 
lma skrev:
Det konstiga är att ibland så fungerar det. Det är som om något stör ut signalen. Slingan är dragen förbi ett teleskåp kan den påverka?
Kan det vara programvaran? Går det att ladda ner äldre versioner någonstans och testa?
Ladda ner 0.72 igen. De nyare programvarorna är instabila.
min 794 gick som en kratta med 0.92 och 0.94. Lade in 0.72 och nu går den som en klocka igen.
 
OT. Pulserna från elstängsel(aggregat) kan störa trafiken i teletrådarna, dels kan man höra pulserna (som knäppningar/knaster) dels kan det störa så mycket att det knappt går att köra xDSL-trafik.

Så om någon har ett elstängsel nära teletråd som går till/från aktuella teleskåpet så kanske det i sin tur kan störa klipparen.
 
lma skrev:
Jag har fått ett problem med att klipparen tappar tråden när den ska gå hem och ladda. Fick tips av supporten att lägga isär de parallella kablarna på öarna med en centimeter. Löste ej problemet istället så går den ej över de parallella kablarna som den gjorde förut utan vänder när den kommer på en sån dragning. Finns det någon minimiavstånd från en ö till den motsatta gränstråden?
Jag har också bytt kretskortet på laddningsplattan utan förbättring. Har en WG794E med senaste programuppdateringen.
Lägg in version 0.72 igen så skall du se att den börjar fungera igen. Jag hade stora problem med 0.94 även 0.92 fungerade hyfsat men den verkar inte vara en officiellversion.
 
Min maskin, en av de första som såldes i sverige har fått problem.


Den hanterar begränsningsttåden utan bekymmer, den kan krocka mot fysiska objekt utan bekymmer kanske en 4-5 -10ggr efter start. Men helt plötsligt slutar den att backa när den krockat mot ett fysiskt föremål, allt den gör är att försöka vrida sig lite åt vänster. Normalt sett ska den ju backa 30-40cm och sen vrida.

Nu ger den upp rätt snart då den fortfarande står med nosen mot objektet när den krockat.

Startar man om maskinen kan jag ha en 10-15 krockar med korrekt beteende igen.

Tips?

Uppdaterade just mjukvaran och nollställde alla sensorer utan förbättring. :(

Vid något tillfälle har den backat lite, och sen försökt ramma hindret igen utan sväng.

Snarlikt som när den är på väg hem via slingan,
 
Redigerat:
_dalkarl_ skrev:
Min maskin, en av de första som såldes i sverige har fått problem.


Den hanterar begränsningsttåden utan bekymmer, den kan krocka mot fysiska objekt utan bekymmer 4-5 ggr efter start. Men helt plötsligt slutar den att backa när den krockat mot ett fysiskt föremål, allt den gör är att försöka vrida sig lite åt vänster. Normalt sett ska den ju backa 30-40cm och sen vrida.

Nu ger den upp rätt snart då den fortfarande står med nosen mot objektet när den krockat.

Startar man om maskinen kan jag ha en 4-5 krockar med korrekt beteende igen.

Tips?

Uppdaterade just mjukvaran och nollställde alla sensorer utan förbättring. :(
Lägg in 0.72:an igen så kanske det löser sig. Min fick fnatt med 0.94 vid krock o utan anledning
 
Jag hade en mjukvara från 2014, typ 0.50 eller så i maskinen innan uppdateringen. och enda anledningen till att jag gick upp till 0.72 var för att se om det skulle lösa problemet.
 
peternicklas
_dalkarl_ skrev:
Jag hade en mjukvara från 2014, typ 0.50 eller så i maskinen innan uppdateringen. och enda anledningen till att jag gick upp till 0.72 var för att se om det skulle lösa problemet.
Jag kör me d0.72 och det fungerar perfekt. Kolla så att ovandelen kan röra sig fritt. Kan komma skit in som påverkar krocksensorn.
 
Den rör sig korrekt, och den fungerar prima efter omstarten. Dvs om något satt i vägen skulle det ju inte påverka något.


Nu hade den klippt korrekt på kvällen, men jag hittade den när den försökte ta sig hem via kabeln. Den tappade kabeln och gjorde volter... kanske idé att kolla upp skarvarna på slingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.