wendelclark skrev:
grovplanering av tomten beräkns till 60 000 jag tycker det verkar mkt........vad har det kostat er???
Vi har betalat mer än så, det beror ju så mycket på hur man gör! Väljer du att gräva ner alla stenar är det ju billigare än att köra bort dem. Vi har t ex grävt ur 1,5m djup 4m bred, 10m lång sträcka efter hela tomtgränsen där det i princip bara var lera och fyllt ut med slagg och det kostar ju pengar. Alla stenar är bortkörda och vi har bara fyllt ut med bra massor.

Det enda som jag kan ge som tips är väl kanske att vara där rätt ofta när de jobbar och sätta lite press på dem  ;) Mark/dränering och det område som är nära huset är väl kanske inte det man ska försöka spara in på då det kan få väldiga konsekvenser om något är dåligt gjort.
 
Patte skrev:
Slutbesiktningen var i torsdags och vi sover nog första natten i huset under nästa vecka... Började köra lite möbler till huset idag.... Ska bli fantastiskt skönt att få flytta in på området...

Vet också att det är två andra som flyttar/flyttat in i dagarna på etapp II....
Inflyttningsdags alltså!!! Kul!!!  :) Måste komma förbi & kika.

Skönt med boende grannar på "slingan". Med tanke på tidigare problem på etapp1 med stölder & skadegörelse så kan det ju skrämma bort en del oönskade gäster.

 
ngn som har tips om ett bra å billigt larm??
 
Ang grovplanering av tomten. För oss har det kostat ca. 40 000 kr men då är halmen och övertäckningen inräknad. Vi har haft tur i och med att Tommy känner "rätt" folk, annars hade det nog blivit otroligt dyrt.

Vi har grävt ur hela tomten och kört bort alla stora stenar som fanns. Garageuppfarten är lagd med dränering och slagg. Nu väntar vi bara på vårt hus. Grunden är beräknad till v. 8 och det känns som att det är nära...
 
AnKe skrev:
Bygglovet klart...äntligen  :cool:
GRATTIS!
 
Tommy-Sara skrev:
Ang grovplanering av tomten. För oss har det kostat ca. 40 000 kr men då är halmen och övertäckningen inräknad. Vi har haft tur i och med att Tommy känner "rätt" folk, annars hade det nog blivit otroligt dyrt.

Vi har grävt ur hela tomten och kört bort alla stora stenar som fanns. Garageuppfarten är lagd med dränering och slagg. Nu väntar vi bara på vårt hus. Grunden är beräknad till v. 8 och det känns som att det är nära...

Spännande ... Vilken tomt bygger ni på? och vad blir det för hus?
 
wendelclark skrev:
ngn som har tips om ett bra å billigt larm??
Efter inbrott i huset förra veckan (här på Kronan mitt på dagen) så var det inte mycket mer än att installera ett larm.
Jag betade av marknanden lite och fastnade för ett av Folksam rekommenderade larmen, Dico från TL Detect AB, köpte det av Luleå låskonsult. Paket B innehöll 2 rörelse detektorer, en innesirén, en koddosa och själva centralen. Det finns 4 varianter(A-D) beroende på om man vill ha koddodsa, fjärrkontroll, brandlarm etc.
Alla paket kostar 4995:- det verkar som om de flesta larmen ligger där i pris.

Det är enkelt att installera själv då alla enheter är trådlösa förrutom centralenheten som ska ha ström och telefonledning (larmet ringer upp valt nummer vid inbrott.)

Känns surt att lägga ut 5000 kr, men vad gör man...

Fredrik, Kronan
 
Vi åkte och småspanade på husen ni byggt på Kronan här om dagen, och eftersom man byggt själv vet man ju hur mycket bilar som cirkulerar, och hur fånigt det ser ut när folk glider omkring...så det kändes lite pinsamt att själv glida runt där, och jag tänkte att "nu tror de säkert att vi ska göra inbrott" så sakta som vi körde...

Men vilka härliga hustyper, och vad mycket som hänt senaste halvåret! Såg några fina funkishus, och några fina andra också!

Nu en helt annan fråga till er som är Luleåbor, hoppas någon läser detta:
Har ni något tips på gott matställe i Luleå, vi ska gå ut och äta med kollegorna, och det händer allt för sällan, så det gäller att välja något minnesvärt. Vi har varit på Oliv tidigare, och Thomas Kök o Matsalar. Thai är supergott, fast dit har jag själv varit så mkt Il Lardo är inte så mysigt. Har någon några tips? :)
 
Byggarinnan skrev:
Nu en helt annan fråga till er som är Luleåbor, hoppas någon läser detta:
Har ni något tips på gott matställe i Luleå, vi ska gå ut och äta med kollegorna, och det händer allt för sällan, så det gäller att välja något minnesvärt. Vi har varit på Oliv tidigare, och Thomas Kök o Matsalar. Thai är supergott, fast dit har jag själv varit så mkt Il Lardo är inte så mysigt. Har någon några tips?  :)
Är inte Lulebo men jag svarar ändå :)

Rekommenderar Stekhuset (f.d. Thomas Kök & Matsalars lokaler bakom stadshuset). Fruktansvärt gott (om man gillar kött dvs) och bra klass på maten.

S:t Lawrence Steakhouse (f.d. Bar1:s lokaler i backen vid McDonalds i city) har också gott kött och ett lite intressant koncept. Du beställer och får ditt kött (enbart) serverat och sedan väljer du resten av tillbehören från deras stora tillbehörsbuffé. Mycket bra mat där också även om Stekhuset ligger ett snäpp över om man letar perfektion.

Kanske lite enkelspårigt, men jag gillar kött :)
 
bylle skrev:
Rekommenderar Stekhuset (f.d. Thomas Kök & Matsalars lokaler bakom stadshuset). Fruktansvärt gott (om man gillar kött dvs) och bra klass på maten.

S:t Lawrence Steakhouse (f.d. Bar1:s lokaler i backen vid McDonalds i city) har också gott kött och ett lite intressant koncept.
Det låter gott, tack för tipsen!
Hur går det med husplanerna?

Tipsa gärna mer, någon som vet, så vi har lite att fundera på.
 
vet ngn vad slutpriset blev för älvsby-huset som såldes på etapp1??
 
Om jag minns rätt läste jag att det sista budet som iaf visades på internet var 1 975000...


Läste förresten i tidningen i veckan om att det ska släppas fler tomter på kronan....ni som fått tomt på etapp 1 o 2, hur länge hade ni stått i tomtkön??
 

linnad skrev:
....
Läste förresten i tidningen i veckan om att det ska släppas fler tomter på kronan....ni som fått tomt på etapp 1 o 2, hur länge hade ni stått i tomtkön??
Vi stod ca 2 år men fick erbjudande om etapp ett också redan efter 1 år, tror dock de rasade på rätt bra med folk till kön när etapp ett kom igång..

( väldigt givande svar  ;) )

Man ska dock veta att de finns måååånga som står i kö och inte är redo att bygga
 
wendelclark skrev:
ngn som har tips om ett bra å billigt larm??

Litet tillägg bara, glöm inte sätta lås som har möjligheten att spärra så att det endast går att låsa upp med nyckel innifrån, på exempelvis ytterdörr, balkongdörr, och ev. groventré.

Enligt polisen och låskonsulten så är en av de stora anledningarna till att det går så snabbt och enkelt att göra inbrott att det är så lätt att "ta sig ut".

Det är bara att ställa i ordning allt innanför ytterdörren och sen snabbt bära ut allt till en bil som kommer förbi. Vem reagerar om man ser någon komma ut genom ytterdörren.
Tillskillnad om man tvingar dom krångla ut TV/skärm/dator mm genom fönstret och genom ev. snö etc. Det tar längre tid och om dom blir sedda så blir dom avslöjade...

(En annan grej som är lätt glömma, att då och då ta backup på datorn, vi förlorade 1,5 år med digitala kort på barnen, bla alla på den minsta tjejen suck...)



Modiferat lördag:
Läser precis att det under fredagen varit inbrott i ett hus på Svartöbrinken, vad jag förstod på dagen där också. Huset var tömt på värdesaker, datorer, TV mm . F* f**.
 
Birgijobbar skrev:
Spännande ... Vilken tomt bygger ni på? och vad blir det för hus?

Vi bygger på tomt 25 på etapp 2. Vi väntar på vårt Älvsbyhus - ett Höner. Planerad husleverans under mars/april.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.