Lägg gärna in lite bilder på hur det blev. Själv hade jag nog föredragit att lösa det i nock då detta syns allra minst.
 
D
Thiger, jag antog att det skulle bli såhär om jag kapade översta (ca 8-10 centimeter lång panna och enligt moniers anvisning). Kan jag ha tänkt fel?

thiger.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja. Du måste spika en extra läkt som pannan kan ligga på om du måste kapa en rad. Men gick inte måttet att slå ut på totalen? Alltså minska avståndet mellan bärläkten och addera en extra rad Pannor och låta pannorna överlappa lite mer? Det är så man brukar göra. Leverantören brukar ange inom vilket måttspann läkten behöver sitta..
 
Redigerat:
D
Tyvärr (om jag förstått de rätt) så är det så kallat "fast läktavstånd" på vittingepannorna och det finns endast någon millimeter som man kan justera. Tror detta är för att dom inte ligger över varandra som de nyare betongpannorna, utan dom möts med pannorna snett under.
 
D
Tittade en extra gång i monteringsanvisningen. Det finns två kategorier av pannor. De med "flexibelt läktavstånd" (de flesta). Och de med "fast läktavstånd" (vittinge, som jag har och dantegl). Pannorna med flexibelt avstånd har enligt tabellen som du säger ett spann och gör överlappning möjlig. Mina pannor har läktavstånd 375 mm och inget spann, utan det står bara 375. Avstånd från översta bärläkt ska vara 40 mm. Kan det vara så att jag följt anvisningarna lite för nitiskt? Jag borde kanske spelat lite med avståndet mellan nock och läkt, alternativt låtit pannorna överlappa mindre? Detta blev genast lite mer intressant!
 
D
Avstånd från översta bärläkt till nock ska vara 40 mm enligt tabell.
 
D
Så här blev det: pannan räcker inte riktigt ner i rännan, utan den översta fotplåten som är monterad på bärläkten sköter det sista. Undertill finns en fotplåt som är monterad enligt anvisningar med ett lager papp under och ett över :)

Jag hoppas detta kommer funka utan problem, om inte så ändrar jag givetvis och lägger in en specialkapad panna. Dock p.g.a. ovannämnda anledningar var det svårt att få till det, men jag har resonerat fram och tillbaka och ser ingen nackdel att göra såhär. Hör jättegärna på om någon har en annan åsikt och kan till och med tänka mig att ändra om jag blir övertygad!

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Har du provat att bara flytta upp den nedersta bärläkten lite och strunta i den extra dropplåten? så får vattnet först rinna ner på plåten, sen i rännan. Jag inbillar mig att det blir snyggare än en extra plåt
 
D
Det låter smart faktiskt! Jag oroade mig för stänk och sådär och att nedersta biten av pappen skulle få sol på sig om det i värsta fall lyser in i springorna.

Detta blev verkligen ett dilemma med takläggningen. Men jag är inte alls rädd för att det påverkar takets funktion att hålla vatten ute.

Tack för all input Thiger! Jag tog lite bilder ikväll:

IMG_0348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jobbar sent. Bara 1/4 av hela takets pannor kvar och ingen mer pannkapning!

IMG_0349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den omtalade lösningen :)

IMG_0350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppifrån.

Thiger en fråga till. Tror du endast det skulle påverka det estetiska allt som vi pratar om eller blir det sämre om jag har så som jag har nu än om jag löst det i nocken på något sätt? Allt sitter stadigt och så där och takfoten är ventilerad enligt anvisningarna på vittingepannan. Vore fint att höra din åsikt.
 
D
Det syns inte riktigt på bilden, men plåten ligger ungefär 3-5 cm in i rännan, alltså nästan i mitten.
 
D
Pratade med "takexperten" på xl-bygg. Han hade lagt en del vittinge och han sade att det var lugnt att leda vattnet via plåten. Kände att en tyngd släppte från mina axlar ändå. Varit lite orolig trots att det kändes förnuftigt att göra så.

Alla pannor uppe. Har köpt nock-tätning och ett par extra nockpannor. Fick tips om att spika läkt på varandra tills man når en bra höjd och sen skruva nockpannorna. Kommer göra så. Men tar ledigt resten av dagen och är med min familj.
 
Y
Det är inte helt fel att sätta taggade plastremsor längst ner som hindrar fåglar att gå under pannor och bygga bo.

och jag hade passat på att högtryckstvätta pannorna/spraya på grönfri medel som tar död på mossväxt medan pannorna är nere på backen.
 
  • Gilla
erik_orebro och 2 till
  • Laddar…
D
Har funderat en del på detta. Är det s.k. fågellist du menar? Monteras den i efterhand? Vi har nämligen fått upp alla pannor nu.

Vi hade tyvärr inte arbetskraft nog att tvätta pannorna, men grannen tipsade mig om att man kan lägga på takkemikalier med tryckspruta, så tar regnet med sig mossan efter någon månad.
 
Ja du kan bara skjuta upp nedersta pannraden och montera listen.. inte alls svårt och går att göra från stege.. kostar ca 10-15:-/m men helt klart värt det.. passa då även på att spraya nedersta läkten samt ändar på ströläkten så syns den inte sen =)
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack för tipsen. Blir nog att köpa fågellist.

Har en liten fråga. Hittar ingen bra guide till vad man ska ha för taksäkerhetsanordningar. Jag hade tänkt bärläktssteg och glidskydd för stege, samt snörasskydd ovanför entrén. fasadhöjd är ca 3.50 m.

Är det någon som har koll på detta? Bör jag ringa min sotare och fråga eller är det bara köra på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.