Idag var lantmäteriet och placerade ut de bakre "tomtpinnarna" så nu kan man se exakt var tomten börjar och slutar...
 
Kul, vad blir det? Och på vilken tomt?
 
Birgijobbar skrev:
Kulturhantverkarnas slamfärg. Pärlgrå. Samma som ett hus på Östermalm. ;)
Jag tror jag har sett erat hus nu! :) Jag råkade köra förbi Kronan häromdagen ;) . Jättefint, och roligt med så många fina och olika hus!

Men visst är det mer än erat kvarter som är påbörjat? Kommer man till något annat kvarter om man tar vänster i rondellen (den där nya rondellen, för visst var det väl en rondell på vägen mot er?)

Jag tänkte även kika på Brinken, men det får bli en annan gång (jag hittade nämligen inte dit...). :surprised:
 
Byggarinnan skrev:
Jag tror jag har sett erat hus nu! :) Jag råkade köra förbi Kronan häromdagen  ;) . Jättefint, och roligt med så många fina och olika hus!

Men visst är det mer än erat kvarter som är påbörjat? Kommer man till något annat kvarter om man tar vänster i rondellen (den där nya rondellen, för visst var det väl en rondell på vägen mot er?)

Jag tänkte även kika på Brinken, men det får bli en annan gång (jag hittade nämligen inte dit...). :surprised:

Om man tar vänster i rondellen kommer man till etapp 2, där ska byggas 51 hus, men än så länge är bara någon enstaka grund gjuten (tomterna fördelades i våras).
Såg du vårt halvmålade hus? ;D eller tja, en tredjedelsmålade kanske är mer korrekt?! Det tar sin tid med heltidsjobb och småbarn... *pust*
Målade ni ert hus själva?
 
Byggarinnan skrev:
Jag tänkte även kika på Brinken, men det får bli en annan gång (jag hittade nämligen inte dit...). :surprised:
Kör mot järnverket. Sväng höger in till svartöstan och förbi folkets hus (Blackis) sväng höger igen och fortsätt hela vägen ner till vattnet.

Ska väl inte vara så svårt! Ring när ni är på väg så jag kan sätta på kaffet!

/J
 
Birgijobbar skrev:
Om man tar vänster i rondellen kommer man till etapp 2, där ska byggas 51 hus, men än så länge är bara någon enstaka grund gjuten (tomterna fördelades i våras).
Såg du vårt halvmålade hus? ;D eller tja, en tredjedelsmålade kanske är mer korrekt?! Det tar sin tid med heltidsjobb och småbarn... *pust*
Målade ni ert hus själva?
Jo, vi målade själva, maken med hjälp av min far, hans farbror, min bror och en bekant. Jag var höggravid så jag var ganska nöjd med att fixa fika och sköta våra andra två barn istället... :) Vi valde Tinova VX. Vi hyrde en skylift i totalt 3-4 dygn. Vi är supernöjda med färgen (S4040-R90B kan det vara ncs-koden månntro?)

Fast de räknade alldeles för snålt på Nordsjö i Luleå. Vi fick fara fler vändor, och det slutade med att det gick åt ca dubbelt så mycket som det som hon först hade kalkylerat för oss. Men jag tror inte det beror på färgen i sig, jag tror bara det var en felberäkning.

Jo, jag såg att ni börjat måla! Jag tänkte just höra om ni skulle ha olika färger nedtill och upptill eller om det blir en enhetlig färg?
Vilken härlig fönsterrad ni har! Den gråa fondväggen på bilden i tidningen, är det en tapet eller har ni målat den? (Alltså den i matdelen mot köket) Det var en jättefin rund stor lampa på bild också, jag känner så igen den, vad är det för lampa?

Undrar hur många hus som byggts hittills på Kronan?
 
Ullisojonas skrev:
Kör mot järnverket. Sväng höger in till svartöstan och förbi folkets hus (Blackis) sväng höger igen och fortsätt hela vägen ner till vattnet.

Ska väl inte vara så svårt! Ring när ni är på väg så jag kan sätta på kaffet!
/J
Nämen, jag måste ha varit jättenära! Jag körde förbi Blackis, och sen tog det liksom slut, och då tog jag vänster in mot gamla bebyggelsen istället. Maximal otur. Men jag ska försöka lura med Göran så tittar vi gärna in någon dag, vi ringer o förvarnar!
 
Byggarinnan skrev:
Jo, vi målade själva, maken med hjälp av min far, hans farbror, min bror och en bekant. Jag var höggravid så jag var ganska nöjd med att fixa fika och sköta våra andra två barn istället...  :) Vi valde Tinova VX. Vi hyrde en skylift i totalt 3-4 dygn. Vi är supernöjda med färgen (S4040-R90B kan det vara ncs-koden månntro?)

Fast de räknade alldeles för snålt på Nordsjö i Luleå. Vi fick fara fler vändor, och det slutade med att det gick åt ca dubbelt så mycket som det som hon först hade kalkylerat för oss. Men jag tror inte det beror på färgen i sig, jag tror bara det var en felberäkning.

Jo, jag såg att ni börjat måla! Jag tänkte just höra om ni skulle ha olika färger nedtill och upptill eller om det blir en enhetlig färg?
Vilken härlig fönsterrad ni har! Den gråa fondväggen på bilden i tidningen, är det en tapet eller har ni målat den? (Alltså den i matdelen mot köket) Det var en jättefin rund stor lampa på bild också, jag känner så igen den, vad är det för lampa?

Undrar hur många hus som byggts hittills på Kronan?

Huset blir helgrått, vi har börjat nedifrån i väntan på skylift. Huset är 8,5 meter där det är som högst. Inget för mig som är höjdrädd. *gulp*
Vi har en stråtapet i gråsvart - den enda fondvägg vi har i huset. Allt annat är vitmålat. Eller förresten, minstingen gick ju loss med färgpenna på väggen i arbetsrummet häromdagen... ;)
Den runda lampan är en kopia av Random light av Bertjan Pot för Moooi.
Min uppskattning är att det hittills byggts ca 20 hus på Kronan, det blir 90 totalt.
 
Vi har precis fått en tomt i Luleå och skulle vilja få lite information av er som bygger på Kronan. HAr ni ngn bra person som röjer skog som ni skulle rekomendera?

Tack på förhand!
 
birgi skrev:
Kul, vad blir det? Och på vilken tomt?
Det blir ett Anebyhus, Villa Fryken på tomt 44. Byggstart någon gång i sep-okt. Sitter precis med leverans-PM och har kvar att bestämma inredningsdetaljer som kök, badrum och trappa. :)
 
lian skrev:
Vi har precis fått en tomt i Luleå och skulle vilja få lite information av er som bygger på Kronan. HAr ni ngn bra person som röjer skog som ni skulle rekomendera?

Tack på förhand!

En utav få grejer vi gjorde själva var att ta ner träden på tomten, ¨så jag har tyvärr inga tips.
Kul med tomterbjudande! Var någonstans i Luleå ska ni bygga? Är det en återbudstomt på Kronan?
 
anna_o_robban skrev:
Det blir ett Anebyhus, Villa Fryken på tomt 44.  Byggstart någon gång i sep-okt. Sitter precis med leverans-PM och har kvar att bestämma inredningsdetaljer som kök, badrum och trappa.  :)
Ni har en spännande tid framför er! :)
Ska ni ha färdiginredd övervåning?
 
Nej, vi inreder bara bv till att börja med. Jo, spännande är det, men jösses så mycket att tänka på redan nu, innan man "kommit igång".
 
Äntligen dags för stomresning... 07.00 imorgon börjar lastbilen lossas!



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.