Ja vi har nätverkskabel som går från källaren, upp genom "elcentralen" till vinden, tvärs genom hela vinden, ner bredvid ett ventilationsrör ner till gillestugan i källaren (där vi har en TV). Nervägen från vinden är samma väg som den gamla TV-antennkabeln gick. Det var enklare att dra så än att försöka dra den genom källaren (hade fått borra mig igenom 3 väggar och spika kabel längst säkert 15-20 meter vägg, nu är det istället draget genom rör och flexslang och löst "i väggen" (inte inuti en vägg i egentlig bemärkelse). Spikat en meter av den kabeln tror jag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som det ser ut nu (om leverantören går med på det. Passerar lite asfalt och vill komma under min trappa ...) så blir placeringen en klädkammare modell större. Här ifrån kommer jag både till vind, ovanvåning och markplan. Från vinden har jag sedan möjlighet att ta mig till alla rum (inte enkelt men vem har sagt att det skall vara lätt :) Ström dit är inte hellre några problem (fd elektriker).
Det jag inte blir riktigt klok på är räcker det med vanliga VP16 rör eller skall man upp i dim?
 
Om du ska dra 16-rör eller grövre beror på vilken kabel (kat5e/kat6/kat6e) och hur många du har tänkt dra.

I 16-rör går det att dra två kat5e kanske två kat6.
 
tommib
Jag skulle inte försöka dra två Kat6 i ett 16-rör, det är illa nog i en 20-slang med några böjar. Det finns visserligen extratunn Kat6 och det finns 16-slang med två fördragna Kat6 men att byta dem är nog ambitiöst om slangen har mer än en böj. Rör är bättre än slang men inte mycket.

Om du lägger rör, lägg dubbelt så många som du tror att du behöver. Det är alltid bra med tomrör. Jag har två 40mm rör som korsar hallen på övervåningen (besvärlig planlösning) som lades dit i samband med ventilationen för att slippa dra utanpåliggande...
 
Precis. Med 16mm rör så går det ganska bra med cat5e eller modernare cat6, men med (mod inte världsbäst) slang så är det helt ärligt på gränsen, även om det är standard. Jag har själv dragit 20mm till dubbeluttag just för att slippa krångel. Dubbla 16mm går också bra. (Cat 5e eller 6 kan i de flesta fall kvitta. För att nå cat6 så måste man vara extremt noga med materialval och kontaktering, och 10Gbps i hemmamiljö är ännu inte på horisonten. Jag tror 1Gbps kommer räcka ganska långt och det räcker som sagt cat 5e till för).

Till vinden har även jag dubbla 40mm för 24 kablar (12 dubbeluttag) och det räcker, men det är inte i extrem överkant det heller.
 
Vaxtorp skrev:
Som det ser ut nu (om leverantören går med på det. Passerar lite asfalt och vill komma under min trappa ...) så blir placeringen en klädkammare modell större. Här ifrån kommer jag både till vind, ovanvåning och markplan. Från vinden har jag sedan möjlighet att ta mig till alla rum (inte enkelt men vem har sagt att det skall vara lätt :) Ström dit är inte hellre några problem (fd elektriker).
Det jag inte blir riktigt klok på är räcker det med vanliga VP16 rör eller skall man upp i dim?
Låter som liknande tänk som mitt. Upp på vinden med kabeln och sedan ner på lämpliga ställen. Är det någon prisskillnad mellan Cat 5 och Cat 6? Varför inte gå upp i kvalitet-bandbredd på en gång? Gå upp i rör dimension, jag ville ha dubbla till tv-n, bara för att det var möjligt. Tänkt att ha en till boxen och en till en apple-tv. Det växer på sig i takt med att idéer och teknologier kommer.

Begränsa inte idag utan tänk utanför boxen, in i framtiden.
 
Hej,

Har idag haft en liknande övning med att dra fiberduct i huset.
Mitt val var att gå upp med ducten i ett hörn av huset, närmast avlämningspunkten i gatan, och vidare upp igenom hela vinden. Ducten är klammrad på läkt som löper längs takstolarna till det rum där fiberkonvertern ska monteras. I rummet har jag gått upp på vinden med 2st 16mm vp-rör, det i det ena röret kommer ducten ned och det andra är för 3st tp-kablar. I samma rör som ducten ligger får jag plats med minst en tp. Om jag monterar fler uttag i andra rum kan jag enkelt gå upp med tp och ned i det rum jag önskar.
Jag hade från början avsikt att placera fiberswitchen på vinden men hittade denna lösningen istället som känns hälsosammare för switchen.
Där fiberswitchen monteras placeras även router med inbyggd wifi och 3st lan-portar, det räcker för mig till att börja med.
Ingen höjdare att tillbringa ett par timmar i 32graders värme och dra rör i dammet på vinden, välj en sval dag är men rekommendation :)
 
tommib
Till TV-platsen skulle jag dra minst fyra uttag. Fler och fler apparater kräver nätverk och det är bra att slippa switch, speciellt om man kör t.ex. IPTV som kräver lite speciallösningar med VLAN osv om man bara har en kabel.
Jag kör Kat6 för att prisskillnaden är väldigt liten men samtidigt får man som sagt tänka på att kabeln är tjockare och "kräver" större rör. Det i sin tur utesluter billiga apparatdosor från byggvaruhusen då dessa vanligen endast har studsar för 16mm rör/slang. Så lite skillnad blir det allt, fast jag hade ändå kört Elkos röda så just den detaljen gör mig inget.
 
Är inte denna hysteri om att dra kabel hit och dit ändå lite förlegad? På våra 100/100 har vi fullt blås i hela tvåvåningshuset. Satt en Airport Express som förstärkare till altan/trädgård... Men iofs trähus från 20-talet, men ändå fullsmäckat med elektronik... wifi.jpg
 
Jo jag håller med. Kabel är bäst men behövs "bäst" alltid i en hemmiljö och till varje pris?
Vanlig surf kräver knappast några 100mb, men visst ungdomar och deras online spel kräver lite bättre svarstid men att köra supersnabbt i hemmet har liten betydelse.
 
  • Gilla
kysan
  • Laddar…
Mina pensionerade föräldrar har 1Gbit/s redan idag, billigt. Och ja, det är skillnad jämfört med 100 Mbit/s och spela har jag inte gjort på många år.

För att utnyttja den hastigheten behövs flera accesspunkter. Mellan dem behöver man kabel.

Om man ändå renoverar och drar nytt så rycket jag det är en god idé att förbreda med kanalisation.
 
Java skrev:
Mitt val var att gå upp med ducten i ett hörn av huset, närmast avlämningspunkten i gatan, och vidare upp igenom hela vinden.
Det är inte alla leverantörer som går med på att man drar en massa duct själv i huset, men om de gör det så är det ju smidigt att göra så.
 
kysan skrev:
Är inte denna hysteri om att dra kabel hit och dit ändå lite förlegad? På våra 100/100 har vi fullt blås i hela tvåvåningshuset.
Förlegad? När ändrades fysikens lagar sist?

I en kabel är du helt ensam om bandbredden, ingen annan enhet kan störa trafiken eller orsaka omsändningar.

Med trådlöst så delar du dels på "etern" med alla andra trådlösa grejer som finns runtomkring (inklusive dåligt avstörda mopeder som kör förbi), sen delar också alla enheter som är anslutna till en accesspunkt på en och samma överföringskanal (vilket innebär att en enhet kan sabba för alla andra).
 
Plus att jag hävdar att man inte ska tänka kabel. Tänk rör - rör som man sen kan stoppa den kabel man vill i.
Med trådlöst är man bunde till prylar som pratar IP
Med TP kabel så är man bunden till elektriska signaler som funkar på den kabeln. Jag kör tex både analog telefoni och larmsignaleringen på TP
Med Rör som tänk så kan man ju dra ur TP tråden och stoppa i en Coax för Parabolen vid behov osv.
 
Rör må vara bra om man bygger nytt eller renoverar, drar man i befintlig bostad blir det mer spika längs golvlister och dra i garderober och såna grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.