Blir bra det där!

Viss är det lite av en overklig känsla att allt plötsligt blir så konkret. Bam!!! Sen står kåken där!

För vår del fick dom upp övervåningen samma e.m... Så vid middagstig hade man känslan att "vi kan nog flytta in på fredag...".

Så blev det nu inte... men ändå!

Ska åka upp på Kronan i helgen och kolla runt lite!
 
birgi skrev:
Nya bilder ute på bloggen nu!


www.lyckligagatans.blogg.se
hej!
så himla roligt för er att huset nu verkligen är på gång. Var till kronan idag och fick se det "live" hur läckert som helst!
Lycka till med allt!
 
Takstolarna är på plats och huset ser nästan färdigt ut. Det känns helt rätt, men oj, vad gigantiskt det ser ut. Vi har ju aldrig sett huset i verkligheten förut. Men vi är jättenöjda, man bli alldeles lyckorusig. :)
Nytagna, dock lite mörka, bilder:

www.lyckligagatans.blogg.se

 
STEKO skrev:
Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
Jag pratade med Rolf Persson på komunen och det finns inga beräkningar på vilka vattenflöden som rör sig under tomterna på etapp2, utan komunen räknar med att deras åtgärder för att leda bort vatten från området skall räcka /Linus
 
Linus skrev:
[quote author=STEKO link=1128681018/270#272 date=1134068840]Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
Jag pratade med Rolf Persson på komunen och det finns inga beräkningar på vilka vattenflöden som rör sig under tomterna på etapp2, utan komunen räknar med att deras åtgärder för att leda bort vatten från området skall räcka /Linus[/quote]

Hej Linus och Helena!

Ja de låter ju bra, då bör ju vanlig dränering räcka..

Kul med fler på forumet, har ni tomt på etapp2? (oj nu såg jag ju på ert namn vilken tomt ni hade ;) ) Ni blir ju grannar mittemot oss (tomt 31), vad har ni funderat på för hustyp/leverantör?
 
mariaochthomas skrev:
[quote author=Linus,Helena link=1128681018/300#311 date=1134808036][quote author=STEKO link=1128681018/270#272 date=1134068840]Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
Jag pratade med Rolf Persson på komunen och det finns inga beräkningar på vilka vattenflöden som rör sig under tomterna på etapp2, utan komunen räknar med att deras åtgärder för att leda bort vatten från området skall räcka /Linus[/quote]

Hej Linus och Helena!

Ja de låter ju bra, då bör ju vanlig dränering räcka..

Kul med fler på forumet, har ni tomt på etapp2? (oj nu såg jag ju på ert namn vilken tomt ni hade  ;) ) Ni blir ju grannar mittemot oss (tomt 31), vad har ni funderat på för hustyp/leverantör?[/quote]

Vi vill ha ett 1½planshus kollar på bla Vittjärvshus, LB-hus men vi har inte bestämt oss än. /Linus
 
birgi skrev:
Takstolarna är på plats och huset ser nästan färdigt ut. Det känns helt rätt, men oj, vad gigantiskt det ser ut. Vi har ju aldrig sett huset i verkligheten förut. Men vi är jättenöjda, man bli alldeles lyckorusig.  :)
Nytagna, dock lite mörka, bilder:

www.lyckligagatans.blogg.se
Robban o jag har varit upp hela helgen och jobbat i huset. Såg er blivande boning. Mycket imponerande, det ser jättefint ut. Jag håller med om att det ser jättestort ut. Hur många kvadrat blir det?

Till Mia o Daniel:
Hörde att ni börjat montera in köket, ska ta mig tid att komma över titta. Är jättenyfiken. Varje gång jag tänkt komma över så är inte er bil där. Eller som igår eller om det var i lördags då var det massor av bilar där, då känns det lite dumt att komma över på husesyn. Nåja det blir ju bara mer klart och mer att titta på ju längre jag väntar. Robban ska vara ledig nu från och med torsdag till efter nyår så då ska han hårdköra där uppe. Allt tar ju så himla mycket längre tid än man tror, vi trodde vi skulle hinna klart köket i lördags, men i går eftermiddag var det fortfarande inte klart.....
 
linsko skrev:
Robban o jag har varit upp hela helgen och jobbat i huset. Såg er blivande boning. Mycket imponerande, det ser jättefint ut. Jag håller med om att det ser jättestort ut. Hur många kvadrat blir det?

.
Jag tror det är höjden som gör att det ser så stort ut, för det var först när "hatten" kom på som huset "blev stort". Det är inte mer än 190 kvadrat (flera hus på området är väl nästan i den storleken, exvis ert?), men huset är högt pga att takhöjden nere är 2,70, liksom i stora delar av övervåningen. Dessutom har allrummet uppe ett rest tak som är över 4 meter högt där det är som högst. :)
 
Hej!
birgi: Ert hus ser enormt ut! 190kvm är ju stort...Mycket fint låter det som, med så högt i tak. Tjusigt! Roligt för er! :)

Linsko: Jag tycker också att allt tar mycket längre tid än man trott. Vi är inte heller färdiga än med köket. Mycket jobb! ;)
Nu kommer jag också att vara ledig till måndag efter nyår. Det ska bi så skönt!
Känndes så tråkigt att inte få vara med i huset i helgen när man håller på med köket. Men men...vissa var tvungen att arbeta! :(
Jag skulle också vilja komma och titta på ert hus, vi ser väl vem som hinner först ;)

//M
 
Vi fick ingen av de tomter vi önskade i första svängen (etapp2), men nu har vi fått erbjudande om tomt 9. Vi kommer att tacka ja. :)

Någon som vet vad som gäller med avseende på husets placering på tomten?
Måste man placera huset så som på skissen över området, eller är det fritt inom vissa gränser (4 meter från gräns etc.)?

Det ska bli jättekul, perfekt område för lillgrabben (3 mån.) att växa upp i.
 
jmm skrev:
Vi fick ingen av de tomter vi önskade i första svängen (etapp2), men nu har vi fått erbjudande om tomt 9. Vi kommer att tacka ja.  :)

Någon som vet vad som gäller med avseende på husets placering på tomten?
Måste man placera huset så som på skissen över området, eller är det fritt inom vissa gränser (4 meter från gräns etc.)?

Det ska bli jättekul, perfekt område för lillgrabben (3 mån.) att växa upp i.

Grattis, vad roligt! :)
Man får placera huset som man vill bara man håller sig till de antal meter från vägar och grannar som gäller. Även härkan man göra små undantag med grannarnas godkännande.
Hur stor är er tomt? Vad vill ni bygga för hus? Hur många är det som hoppat av sina tomter?
Glöm inte att genast ringa kommunen och anmäla framtida dagisbehov så vi får vårt kronandagis!
Du ska prata med BrittMarie Hjalmarsson.
 
Tack! Tomten är på 702kvm, så det blir nog inget palats. Vi har inte funderat så mycket på hustyp/leverantör ännu eftersom vi inte trodde vi skulle få någon tomt. Vi lämnade in önskemål om 5 tomter, alla högst upp mot grusvägen. Vi fick den med lägsta prio. Ska ta en tur i området och inspireras av alla fina hus som är på gång.
 
jmm skrev:
Tack! Tomten är på 702kvm, så det blir nog inget palats. Vi har inte funderat så mycket på hustyp/leverantör ännu eftersom vi inte trodde vi skulle få någon tomt. Vi lämnade in önskemål om 5 tomter, alla högst upp mot grusvägen. Vi fick den med lägsta prio. Ska ta en tur i området och inspireras av alla fina hus som är på gång.

Hade ni önskat tomt närmare etapp ett?
Men läget på er tomt verkar ju fint! De där högt liggande tomterna är fina allihop, men själva ville vi ha vår tomt så nära Bredviken (via gångvägen) som möjligt så därför valde vi nedre slingorna i första hand, när vi gjorde vårt val.
Och du, nog kan ni få ett palats - bygg på höjden! ;)
 
Vi vill önska er alla en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR till er alla kronan byggare!
Försök att vila lite iaf under julen ;)

/Mia o Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.