Hej!
Vi hade tomt 3, etapp 2 inledningsvis men har nu bytt till tomt 10.

Men vi hann ta kontakt med en "sprängfirma" och vi fick oxå intryck av att det inte är säkert att vi behöver spränga beroende på var vi placerar huset, vilken typ av grund vi väljer och om vi kan fylla upp istället för att spränga ner...

God fortsättning på året!
 
Hej!

Hoppas ni alla har haft en bra jul och att 2006 har börjat bra! :)
i vårt hus har det börjat hända roliga saker, rum har blivit tapetserade och golv har börjat läggas. Idag ska jag ta tag i tvättstugan. Tänkte försöka sätta väv på väggarna...hoppas jag klarar det ;)
Våra föräldrar hjälper till idag och under helgerna brukar det komma ganska många för att titta så då får man inte alltid jätte mycket gjort. Men det är så roligt med besök så det gör ingenting :)

Linsko: Hörde att ni varit förbi, synd att jag inte var där då. Vi hade tänkt komma förbi er men då hade ni hunnit fara därifrån. Vi får ta det en annan dag.

Ha det!!!

/Mia
 
Är det någon annan som flyttat in i sitt Kronan-hus ännu förutom de i det första K-rautahuset?
Jag har fått för mig att de än så länge är ensamma om att bo där?
 
pellefant skrev:
någon av er kronanbyggare som vet vad det blir för tv-system?
vanlig antenn-boxer eller parabol eller com hem ellr kabeltvförening? hörde att luleå energi inte vet ännu riktigt....

Luleå Energi sa till mig att de mycket troligt kommer kunna erbjuda TV via bredbands uppkopplingen. Vi har själv tagit bredband via just dem och då det inte blir någon vanlig telefonledning ditt upp så har vi även bredbands telefoni (Tele2).
Har testat den i lägenheten (även där 10mbit uppkoppling) och det fungerar bra, har fått bredbandsuppkopplingen till huset väntar bara på strömuttag så ska jag testa telefonen där.

/Fredrik
 
Dito skrev:
[quote author=pellefant link=1128681018/330#331 date=1135517702]någon av er kronanbyggare som vet vad det blir för tv-system?
vanlig antenn-boxer eller parabol eller com hem ellr kabeltvförening? hörde att luleå energi inte vet ännu riktigt....

Luleå Energi sa till mig att de mycket troligt kommer kunna erbjuda TV via bredbands uppkopplingen. Vi har själv tagit bredband via just dem och då det inte blir någon vanlig telefonledning ditt upp så har vi även bredbands telefoni (Tele2).
Har testat den i lägenheten (även där 10mbit uppkoppling) och det fungerar bra, har fått bredbandsuppkopplingen till huset väntar bara på strömuttag så ska jag testa telefonen där.

/Fredrik[/quote]

Var har du hört att de inte kommer att dra dit vanlig telefoni? Det är ju inte särskilt långt till Lerbäcken?
 
det är då draget tomrör för teleledningen och jag tror det sitter teleskåp efter gatorna
 
MiaoDaniel skrev:
Hej!

Hoppas ni alla har haft en bra jul och att 2006 har börjat bra!  :)
i vårt hus har det börjat hända roliga saker, rum har blivit tapetserade och golv har börjat läggas. Idag ska jag ta tag i tvättstugan. Tänkte försöka sätta väv på väggarna...hoppas jag klarar det  ;)
Våra föräldrar hjälper till idag och under helgerna brukar det komma ganska många för att titta så då får man inte alltid jätte mycket gjort. Men det är så roligt med besök så det gör ingenting  :)

Linsko: Hörde att ni varit förbi, synd att jag inte var där då. Vi hade tänkt komma förbi er men då hade ni hunnit fara därifrån. Vi får ta det en annan dag.

Ha det!!!

/Mia
Ni har verkligen fått jättefint. Tror ni att ni flyttar in under januari ?
Vi kommer nog inte att hinna det. Vi har ju slutbesiktning den 31 januari så vi kommer att satsa all vår tid på att få allt klart. Det känns lite svettigt, eftersom vi inte har börjat med badrummet ännu och det är ju det som tar tid. Vi har dock innertaket och de flesta väggarna klara (målat, tapetserat), samt att köket är klart så när som på granitskivan där vi ska fälla in spishällen samt vitvarorna. Denna vecka ska badrummet fixas, så att det är klart till nästa vecka. Vi kommer nog inte att börja lägga trägolvet förrän nästa vecka. Jag ska vara ledig sista veckan i januari så att man kan lägga ner all sin vakna tid på huset. Antar att det blir byggstädning första veckan i februari....men sedan flyttar vi hem.....så underbart det ska bli.
 
Linsko - min svägerska från Skåne blev mäkta imponerad över ert hus, det var precis i hennes stil (hon var mer intresserad av det än av vårt hus när vi var dit och kikade under trettonhelgen :) )

Jag är så nyfiken på att få se alla era hus invändigt också! Endera dagen kommer jag smygande ... ;D
 
birgi skrev:
Linsko - min svägerska från Skåne blev mäkta imponerad över ert hus, det var precis i hennes stil (hon var mer intresserad av det än av vårt hus när vi var dit och kikade under trettonhelgen  :) )

Jag är så nyfiken på att få se alla era hus invändigt också! Endera dagen kommer jag smygande ...  ;D
Vad roligt Linsko! :)

Birgi: Det är bara att komma in och titta när du vill/om du vill.
Vad fint när ni har ett runt fönster ovanför diskbänken, visst kommer jag ihåg rätt?
 
MiaoDaniel skrev:
[quote
Birgi: Det är bara att komma in och titta när du vill/om du vill.
Vad fint när ni har ett runt fönster ovanför diskbänken, visst kommer jag ihåg rätt?
Ja, det stämmer att vi har ett runt fönster där.
Just nu känns det som allt allt går lååångsamt framåt i vårt hus. Det var ju så påtagligt när stommen restes, men inuti är det ju inget "hus" ännu. :)
 
Var har du hört att de inte kommer att dra dit vanlig telefoni? Det är ju inte särskilt långt till Lerbäcken?

Se nedan:
 
UPPDATERING AV OVAN.


Pratade idag med Telia, som hänvisade till kommunen, som bad mig prata med Luleå Energi....

Så här ligger det visst till enligt Luleå Energi.
Om någon vill flytta sitt Telia telefonabonnemang till Kronan så MÅSTE Telia dra dit telefon ledning gratis, denna ledning blir dock fiberoptik inte vanlig telefonledning.
(Fiberoptiken blåses i nedgrävda ledningar, du som husägare drar sista biten till huset, antagligen redan gjort med strömmen).

MEN, vill man sen också ha Internet tar telia igen kostnaden då det kostar 10000:- att få tillgång till Internet/Bredband. Det gick inte att kringgå denna kostnad...genom att vänta ett år med att teckna internet...
(Tror de enligt lagen måste kunna erbjuda alla telefoni, till vanlig flyttkostnad)

Så det är likadan fiberoptik som LuNet drar. Där kan man också välja Telia som leverantör av Bredbandstelefoni och Internet.
(Övriga var Tele2, Skellefteå Kraft och Bahnhof).
LuNet tog 4000:- för att dra fram fiberoptiken när vi tecknade.
LuNet tittar också på möjligheten att erbjuda digital-TV i stadsnätet.

/Fredrik

 
Ja, det stämmer att vi har ett runt fönster där.
Just nu känns det som allt allt går lååångsamt framåt i vårt hus. Det var ju så påtagligt när stommen restes, men inuti är det ju inget "hus" ännu.  :)
Hej Birgitta,

Har du börjat jobba...

Var och "tittade" in i ditt hus på Götenes hemsida. Förstår att du längtar...
Det såg enormt fint ut.

Vilken variation det blir på husen uppe på Kronan. Och fortfarande ska nästan 80 hus till upp...
 
Oj oj vad modernt, det duger inte med den gamla " bakelitarn " längre. Hoppas bara att inte alla uppkopplingar till höger och vänster kostar allt för många hundralappar per månad, de lägger man kanske hellre på amorteringar..... ;)
 
Erka - har ni hittat "ert" hus ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.