Jajo skrev:
[quote author=birgi link=1128681018/240#260 date=1133940584]Ingen som kan rapportera från Kronan-mötet i sessionssalen i går?
Jag hade ingen möjlighet att komma loss då (och vi från etapp ett var ju egentligen inte ens "bjudna"... ) ;)
Här kommer lite gran av det jag fick veta på mötet ...

Förlängning av vägen. Jag frågade stadsarkitekten då vi fick gå runt efteråt. Han sa att det inte är lika aktuellt att bygga vägen nu som det var tidigare (några år sedan) och att det hur som helst inte blir aktuellt den närmaste framtiden (5-10 år). Det hela beror på hur området utvecklas och vilka behov som finns för övrigt. En tanke med vägen var att bli en genväg för Hertö- och Lerbäcksbor som ska till universitetet. Om vägen blir av eller inte fick jag inte klart för mig .... det får framtiden utvisa.

Grundvattennivån ligger mellan 0 - 0,5 meter under markytan på nästan alla tomterna i etapp 2 (Hur såg det ut i etapp 1 egentligen?). Detta innebär att det blir extra viktigt med dräneringen på tomterna. Grundvattnet är dessutom järnrikt vilket gör att dräneringsrören kan ta skada om man inte gör det ordentligt.

Den mörka skogen till väster. Man kommer att gallra lite 20 - 30 m från tomtgränserna.

Framtida dagis. Blir eventuellt av på gamla LV7/Kronan området. Inga planer just nu.

Skola: Furuparksskolan (lågstadiet), Hertsön. Annars så får man ju välja skola idag.

Busslinje: Redan i september nästa år kommer 6:ans buss börja gå från villaområdet på Kronan.

De tipsade även om byggahusforumet ... så förhoppningsvis blr det fler som skriver.

Fyll på ni andra som var där ....[/quote]

Tack för infon!
Oj, vad bra med busslinje redan från hösten! Och att den eventuella vägen verkar väääldigt eventuell och långt in i framtiden.
Rättelse: Furuparksskolan ligger på Skurholmen. Och jag kan rapportera att det är den bästa låg- och mellanstadieskolan i kommunen, tre av våra barn har gått/går där och fler ska det bli... ;)
"Lovade" han att Kronanbarnen ska få gå på Furupark? Vet att det pratats om andra knasiga alternativ; som att bussa ungarna ngnstans längre bort pga Furupark inte skulle klara av trycket från Kronan ...
Har ni andra också fått dagisenkäten från kommunen i era brevlådor? Fyll i den och tryck på ordentligt så vi får vårt dagis på Kronan - nu är det LÅNGT till närmsta förskola.
 
Apropå grundvattennivån, kollade i mina papper från den geotekniska undersökningen av just VÅR tomt och där står att grundvattennivån ligger 1 meter under markytan. Jag tror att grundvattennivån även generellt är lägre i etapp 1 än i etapp 2.
 
Hej!

Vi är ett par på 29 och 27 år som har fått tomt nr 26 på Kronan etapp 2. Vi har kikat in här på forumet ett tag men det kanske är dags att presentera sig och börja bli lite aktiva här. Vi har en liten pojke som snart blir 3 månader gammal så vi är också intresserade av ett dagis på området. Vi har dock inte fått någon enkät från kommunen. Är det kanske bara Ni i etapp 1 som har fått denna enkät?!

Det skulle vara kul att få kontakt med andra ”Kronanbyggare” både i etapp 1 och 2. Kanske finns det till och med någon här från ”vårt” kvarter?!

Hälsningar
Henrik & Jenny
 
Henjen skrev:
Hej!

Vi är ett par på 29 och 27 år som har fått tomt nr 26 på Kronan etapp 2. Vi har kikat in här på forumet ett tag men det kanske är dags att presentera sig och börja bli lite aktiva här.  Vi har en liten pojke som snart blir 3 månader gammal så vi är också intresserade av ett dagis på området. Vi har dock inte fått någon enkät från kommunen. Är det kanske bara Ni i etapp 1 som har fått denna enkät?!

Det skulle vara kul att få kontakt med andra ”Kronanbyggare” både i etapp 1 och 2. Kanske finns det till och med någon här från ”vårt” kvarter?!

Hälsningar
Henrik & Jenny
Ring Britt-Marie Hjalmarsson på kommunen ! Hon är intresserad av att få kännedom om alla som kommer att ha dagisbehov. Möjligen skickar de inte ut enkäten till etapp 2-folket förrän tomtavatalen är påskrivna? Men ringer ni henne kan hon redan nu skriva upp er!
 
Henjen; vilken hustyp och från vilken husleverantör planerar ni att bygga?
 
Hejsan alla nya Kronan-grannar :)

Jag vill bara göra ett inlägg ang grundvattennivån. De höjder som vi fick av kommunen gick vi helt emot. Hade vår tomt legat på den nivån kommunen ville hade vi haft vattnet jättenära inunder plattan. Vi fick ta dit dem och visa och då gick de med på att vi fick höja upp vår tomt. Nu kan jag inte svara på vad grundvattennivån låg på etc eftersom det är min sambo som varit involverad i markarbetet.

Till Birgi:
Jag vet att du tidigare ställt frågan om kostnaden för markarbete på tomten. Vi hade kalkylerat på 50 000 kr och det ser ut som att vi landar ganska precis på det. Det tillkommer dock kostnad för matgjord och gräsmatta. Det hela hade kanske  gått att få billigare med rätt kontakter. Vi trodde dock att vi kalkylerat i överkant....men med facit i hand har vi inte gjort det.
Är markarbetet någonting som er husleverantör står för.

 
linsko skrev:
Hejsan alla nya Kronan-grannar :)

Till Birgi:
Jag vet att du tidigare ställt frågan om kostnaden för markarbete på tomten. Vi hade kalkylerat på 50 000 kr och det ser ut som att vi landar ganska precis på det. Det tillkommer dock kostnad för matgjord och gräsmatta. Det hela hade kanske  gått att få billigare med rätt kontakter. Vi trodde dock att vi kalkylerat i överkant....men med facit i hand har vi inte gjort det.
Är markarbetet någonting som er husleverantör står för.
En viss del av markarbetet ingår och resterande del av grovplaneringen uppskattade underentreprenören till ca 25.000 kr.
 
Hej
Enligt Vittjärvshus som jag varit i kontakt med så ansvara dom för 60cm under grund, då detta var ang, nyckelfärdigt så vet jag inte vad som gäller annars. Allt under, fylla på/ ta bort måste man ansvara för själv, men det finns säker en uppsjö av alternativ. Det skulle vara bra om ni som har kunskap/erfarenhet skriver mer om just detta, för det är ju en kostnad som kan dra iväg rejält vad jag förstår.
/Stefan (fortfarande utan tomt)
 
birgi skrev:
Henjen; vilken hustyp och från vilken husleverantör planerar ni att bygga?
Vi funderar på att bygga 1 1/2 eller 1 3/4 plan. Har tittat lite på bland annat Vittjärvshus och Skidstahus, men vi har inte kommit så långt i vår planering ännu.
 
HejHej Henrik & Jenny!

Vi är kommande kvartersgrannar med tomt 31. Maja 6mån t v, Thomas och Maria.

Vi var också på mötet igår, vet inte om jag har så mycket att fylla i däremot. Det känndes lite jobbigt med nyheten om det ytliga grundvattnet då vi räknat med att slippa det i vårt kvarter. Men det löser sig säkert!
 
Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
 
STEKO skrev:
Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
Vet inte faktiskt, men de sa att den var mellan 0-0,5 m under mark på de flesta tomter så det blir ju att det rinner på tomten om de blir högre än så ::)
 
mariaochthomas skrev:
[quote author=STEKO link=1128681018/270#272 date=1134068840]Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
Vet inte faktiskt, men de sa att den var mellan 0-0,5 m under mark på de flesta tomter så det blir ju att det rinner på tomten om de blir högre än så  ::)[/quote]

Kollade med min sambo och vår tomt hade en grundvattennivå på 0,3-0,5. Efter att vi bråkat med kommunen fick vi upp sockelhöjden med 60 cm. Det kändes inte bra att ha vatten så nära inunder plattan. Detta innebar visserligen att vi fick ta en hel del massor till tomten, men jag tror det är värt det i slutändan.
 
Hur mycket måste man höja tomten ?, 0,5-1m ?, det lär ju bli några kubik massa som skall dit, 700kvm tomt, vad blir det, 350-700kubik massa ?, vad kostar sådan, någon som vet ? Sedan om grundvattennivån är 0-0,5, så måste man höja hela tomten annars så har man ju i värsta fall en pool utanför trappan ??
 
Tänk på att grundvattennivån kommer att sjunka vartefter det byggs vägar, hus som har dränering runt, utdikning osv. nivån kan sjunka en halvmeter på något/några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.