Vi fick ingen tomt i etapp2, får hoppas på återbud. Vet någon när kontrakten skall vara skrivna?
 
jmm skrev:
Vi fick ingen tomt i etapp2, får hoppas på återbud. Vet någon när kontrakten skall vara skrivna?
Den 15:e december sade de att papprena skulle vara klara när vi ringde...vi hoppas på samma sak (återbud). Vilken plats i kön?
 
Tack,
vi hade plats 200 någonting... Vi är bara intressead av ett fåtal tomter, annars hade vi säkert fått tomt. Det blir säkert en hel del återbud, man blir förvånad över hur dyrt det är att bygga när man sätter sig och räknar på det.
 
jmm skrev:
man blir förvånad över hur dyrt det är att bygga när man sätter sig och räknar på det.
Så sant! Det dröjde inte länge innan den första kalkylen sprack ...
Hade någon redan från början sagt till mig vad det _verkligen_ skulle komma att kosta så hade jag darrat betänkligt på manschetten.
:)
 
Till Birgi:

Ser att det händer saker på er tomt, var det den 13:e som stomresningen var? Ska bli så spännande att se.

Till Mia o Daniel:

Hur långt har ni kommit, är innerväggarna uppe än. Ska komma över nån gång då jag ser er bil där för en lite titt. Det ser jättemysigt och idylliskt ut.
 
linsko skrev:
Till Birgi:

Ser att det händer saker på er tomt, var det den 13:e som stomresningen var? Ska bli så spännande att se.
Stomresning nästa tisdag 13/12. Superspännande, nervöst men kul!  :)
 
Har ni ngn uppfattning om när huset är inflyttningsklart?

Själva lever vi i tron att inflytt blir i mitten av april! Ta i trä!

Som det känns just nu skulle jag flytta in i förrådet på måndag bara vi fick sätta på fjärrvärmen någon gång!!! (...och få upp taket på förrådet för den delen!)

(J


;)
 
Är det någon som vet hur det går med utdelningen av etapp2 tomterna ?, jag och min sambo står i tomtkö och har tyvärr högt könummer (669), och vi önskar och hoppas på tomt på kronan, men som jag hört på kommunen så är det inte stor chans att få en tomt där. :'(

Sedan om det nu skulle vara såpass många som inte tar erbjudande så lär det väl vara de "sämsta" tomterna kvar till oss som ligger bland dom sista i kö´n :-[
 
STEKO skrev:
Är det någon som vet hur det går med utdelningen av etapp2 tomterna  :-[
Pratade nyss med stadsbyggnadskontoret i ett annat ärende men frågade av ren nyfikenhet om etapp 2 och fick beskedet att man inte tror på många avhopp eftersom flera av dem som tackat ja är sådana som tackade nej i etapp ett.

Till er som ska på Kronan 2-mötet ikväll:
Ta upp frågan om de eventuella förbindelsevägarna och tryck gärna på att vi helst är utan dessa förbindelsevägar (som skulle generera kraftigt ökad trafik och buller). SBK trodde att vägarna inte skulle bli av, men det kan ju aldrig skada att föra fram åsikterna iaf! Lova att rapportera efter mötet!
 
linsko skrev:
Till Mia o Daniel:

Hur långt har ni kommit, är innerväggarna uppe än. Ska komma över nån gång då jag ser er bil där för en lite titt. Det ser jättemysigt och idylliskt ut.
Hej!

Innerväggarna är på plats. Daniel håller på med en vägg från hallen till v-rummet eftersom jag har varit så velig om jag vill ha en vägg där eller inte så vi bestämde att entreprenören inte skulle sätta upp den. Men nu ska det alltså vara en vägg där iallafall. Men jag är inte än säker på hur jag egentligen vill ha det ;)
Jag vet inte varför jag har börjat bli så velig i många saker som ska beslutas. Känns som om jag verkligen har idé torka! ;)
Hur långt har ni hunnit?
i morgon har jag en ledig dag så då ska jag vara med Daniel i huset hela dagen. Måste dra alla kablar färdigt för tv, nätverk och telefon. Men jag trivs så bra att vara där fast hela huset är UPP OCH NER!
Det är bara att komma förbi när du/ni känner för det!
Vi kanske ses snart!

/Mia
 
Ullisojonas skrev:
Har ni ngn uppfattning om när huset är inflyttningsklart?

(J


;)
Vi har fått 10 april som inflyttningsdatum. Efter det straffar det sig för husleverantören... Har ni fått ngt exakt datum? Hur många snickare kommer att jobba i ert hus? Hos oss blir det två.
 
Sista datum för slutbesiktning är satt til 21/4. Nu låter det i.o.f.s som om detta kan komma att kunna ske tidigare... men det är ju minst sagt tidigt i händelseförloppet att sia om HUR mycket tidigare vi pratar om.

Det verkar som om antalet verkare fluktuerar beroende på hur många kåkar som är igång och i vilka faser respektive bygge befinner sig... kort sagt vet inte.!

/J
 
Hej!

Innerväggarna är på plats. Daniel håller på med en vägg från hallen till v-rummet eftersom jag har varit så velig om jag vill ha en vägg där eller inte så vi bestämde att entreprenören inte skulle sätta upp den. Men nu ska det alltså vara en vägg där iallafall. Men jag är inte än säker på hur jag egentligen vill ha det  ;)
Jag vet inte varför jag har börjat bli så velig i många saker som ska beslutas. Känns som om jag verkligen har idé torka!  ;)
Hur långt har ni hunnit?
i morgon har jag en ledig dag så då ska jag vara med Daniel i huset hela dagen. Måste dra alla kablar färdigt för tv, nätverk och telefon. Men jag trivs så bra att vara där fast hela huset är UPP OCH NER!
Det är bara att komma förbi när du/ni känner för det!
Vi kanske ses snart!

/Mia
[/quote]

Jag vet hur det är det där med ideétorka. Förrut hade jag massor av ideer och visste precis hur jag ville ha allt. Men nu då alla beslut ska tas börjar man vela lite. Jag tror att det handlar om att det är så fruktansvärt många val och beslut man ska ta. Speciellt då man ska bestämma ALLT själv. Ibland känns det som att det varit lättare att ha några begränsade alternativ att välja bland så att valen inte blir så svåra. Nåja på detta sätt ska man väl få exakt hur man vill.....är dock lite rädd för att man kommer att känna att gjort en del felval i slutändan....men det får man väl leva med. Endel säger att det är först då man bygger sitt tredje hus som man får till det perfekt. Som Robban och jag känner kan jag nog garantera att det inte kommer att bli ytterligare något husbygge. Det känns som att det räcker med detta. Vi hade nog inte i vår vildaste fantasi förstått att det var så otroligt mycket arbete med ett husbygge, trots att man lejer bort en hel del arbete.
De som gör allt själv är ju att beundra. Då min pappa byggde vårt barndomshem för ca 25 år sedan. Så började han 1-2 år innan med att hugga ner all ved som skulle bli virke till huset sedan gjorde han allt själv tillsammans med min farfar.

Idag kommer vårt kök. Dessvärre kommer vi inte kunna sätta in det ännu. Kanske i slutet av nästa vecka.
 
Ingen som kan rapportera från Kronan-mötet i sessionssalen i går?
Jag hade ingen möjlighet att komma loss då (och vi från etapp ett var ju egentligen inte ens "bjudna"... ) ;)
 
birgi skrev:
Ingen som kan rapportera från Kronan-mötet i sessionssalen i går?
Jag hade ingen möjlighet att komma loss då (och vi från etapp ett var ju egentligen inte ens "bjudna"... ) ;)
Här kommer lite gran av det jag fick veta på mötet ...

Förlängning av vägen. Jag frågade stadsarkitekten då vi fick gå runt efteråt. Han sa att det inte är lika aktuellt att bygga vägen nu som det var tidigare (några år sedan) och att det hur som helst inte blir aktuellt den närmaste framtiden (5-10 år). Det hela beror på hur området utvecklas och vilka behov som finns för övrigt. En tanke med vägen var att bli en genväg för Hertö- och Lerbäcksbor som ska till universitetet. Om vägen blir av eller inte fick jag inte klart för mig .... det får framtiden utvisa.

Grundvattennivån ligger mellan 0 - 0,5 meter under markytan på nästan alla tomterna i etapp 2 (Hur såg det ut i etapp 1 egentligen?). Detta innebär att det blir extra viktigt med dräneringen på tomterna. Grundvattnet är dessutom järnrikt vilket gör att dräneringsrören kan ta skada om man inte gör det ordentligt.

Den mörka skogen till väster. Man kommer att gallra lite 20 - 30 m från tomtgränserna.

Framtida dagis. Blir eventuellt av på gamla LV7/Kronan området. Inga planer just nu.

Skola: Furuparksskolan (lågstadiet), Hertsön. Annars så får man ju välja skola idag.

Busslinje: Redan i september nästa år kommer 6:ans buss börja gå från villaområdet på Kronan.

De tipsade även om byggahusforumet ... så förhoppningsvis blr det fler som skriver.

Fyll på ni andra som var där ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.