Absolut det finns nackdelar, som tex sladdrigt stativ etc. Men precisionen är nog tillräckligt för nästan allt inomhusbruk.
 
AndersMalmgren skrev:
Absolut det finns nackdelar, som tex sladdrigt stativ etc. Men precisionen är nog tillräckligt för nästan allt inomhusbruk.
Har också en grön bosch PLL 360. Skulle säga att den duger till det mesta. Jag har t.ex. vägt in plintar till både friggebod och altan med den. Man får gå ut och göra refernsmarkeringar när det är mörkt, för i fullt dagsljus ser man inte mycket av lasern. Precisionen är dock riktigt bra.
 
Hur fungerar det, måste lasern vara på samma nivå som där som man vill ha sträcket på väggen, ex om man ska sätta upp gardinstänger måste man då upp med lasern på samma höga nivå eller kan den lysa nere ifrån? Jag funderar på hur viktigt ett stativ är? Kanske man kan använda ett vanligt kamera stativ?

Såg att det finns en Bosch PLL 2 grön som verkar fått ganska bra omdömen av folk och som kan komma med stativ, frågan är bara vad som skiljer denna mot den enklaste i proffs ligan d.v.s GLL 2-15?
 
lasern nivellerar och lyser sedan vågrätt rakt ut. Du kan använda måttband från strecket och dit du vill mäta.
 
AndersMalmgren skrev:
lasern nivellerar och lyser sedan vågrätt rakt ut. Du kan använda måttband från strecket och dit du vill mäta.
Så med andra ord måste den monteras i rätt höjd? Hur gör man det egentligen? Man vill ju inte gärna först mäta ut var man ska sätta den på väggen och sen skruva fast den i väggen mittemot?
 
snowjim skrev:
Så med andra ord måste den monteras i rätt höjd? Hur gör man det egentligen? Man vill ju inte gärna först mäta ut var man ska sätta den på väggen och sen skruva fast den i väggen mittemot?
Som sagt, antingen placerar du stativet högt, på ett bord eller liknande. Eller mäter du från referenslinjen med en tumstock om du har linjen längre ner.
 
Okay då förstår jag, efter att ha pratat med Bosch supporten så tror jag faktiskt att jag köper en Bosch GLL 2-15 för 1600 kr. Det känns som en lagom nivå tror jag.

Är det något man behöver fundera på hur rent funktionsmässigt?
 
Jag har samma laser själv. Väldigt enkel att använda och går även att låsa i en viss vinkel om du bara vill ha ett rakt streck. Ett bra stativ är viktigt, jag har själv Boschs egna 150 cm höga.
 
Mitt stativhuvud till kameran kostar ungefär lika nyckel som hela det där laserkittet så jag vet inte om man kan kalla det för bra. Dock duger det nog, jag använder stativet till min billigare laser utan problem. Man måste ju ändå kontrollmäta mot referens så fort man flyttar lasern
 
Jag har en PLL 360 som är helt ok, men skulle jag köpa igen hade jag letat efter en låsbar modell. I ett gammalt hus vill man inte alltid ha vågrätt, men kanske en eller två grad från vågrätt för att följa ett redan snett hus. Kan vara värt att tänka på.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
S
AndersMalmgren skrev:
Mitt stativhuvud till kameran kostar ungefär lika nyckel som hela det där laserkittet så jag vet inte om man kan kalla det för bra. Dock duger det nog, jag använder stativet till min billigare laser utan problem. Man måste ju ändå kontrollmäta mot referens så fort man flyttar lasern
du "mobba" mig för mitt skrivande. förklara "Mitt stativhuvud till kameran kostar ungefär lika nyckel som" (y)
 
Det finns ju även stativ man spänner mellan golv och tak. Sen kan man sätta lasern var man vill längs stativet. Jag ett sånt i kombination med en hållare att fästa på den som ger ca 10cm finjustering på höjden. Jag tycks ha en förkärlek för att göra alla mina laserjobb på den övre tredjedelen av väggarna och förstår inte riktigt poängen med trefotsstativ till lasern som inte ger valfri höjd. Visst, mitt är ju lite svårt att använda utomhus, men det är lasern också då jag saknar mottagare.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
S
AndersMalmgren skrev:
Tappat mobilen i golvet så halva skärmen går inte se :)

edit: det var visst inte lika dyrt som laserkittet men nästan :D

[länk]
orutin å tappa mobilen å spräcka skärmen. iphone? tappade min z3 från ställningen. inte en skråma
 
Nej en HTC One M8, på ett trägolv, platt rakt ned. Ett litet gruskorn på golvet :D Har beställt en HTC One m9+ från Ebay då vi i vårt lilla land inte fått den hit ännu

edit: tredje gången jag pajjat skärmen btw, kostar 2 papp varje gång :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.