linsko skrev:
Mia och Daniel ska bygga ett lösvirkes hus, samt att det finns Vittjärvshus som ska byggas.
Vi kan kolla med han som grovplanerar vår tomt. Robban kan kolla med honom i dag om han har tid och vad det kostar. Jag har inte så bra koll på vad det priser.
Ja, gör gärna det! Han kan ju se vår tomt från er ... :)
Vad jag förstår behöver man rycka upp stubbar, skala av ngt lager och sedan fylla och jämna till ...
Det fanns inget Myresjöhus med på Kronanplaneringen? Vi kikade ju på deras hus också, men det föll på låååångsam service och oklarheter.
 
birgi skrev:
Ja, gör gärna det! Han kan ju se vår tomt från er ...  :)
Vad jag förstår behöver man rycka upp stubbar, skala av ngt lager och sedan fylla och jämna till ...
Det fanns inget Myresjöhus med på Kronanplaneringen? Vi kikade ju på deras hus också, men det föll på låååångsam service och oklarheter.
Nä det verkar inte som om det finns nåt Myresjöhus.
Innan ni grovplanerar måste ni få höjderna på tomten i fall den måste fyllas upp, grävas ut etc. Vet ej vem som har den informationen.....Kommunen , Lantmäteriet etc

Det ska tydligen finnas fritt med fyllnadsmassa ute vid skjutbanan, allt som är bortgrävt från området.
 
linsko skrev:
Nä det verkar inte som om det finns nåt Myresjöhus.
Innan ni grovplanerar måste ni få höjderna på tomten i fall den måste fyllas upp, grävas ut etc. Vet ej vem som har den informationen.....Kommunen , Lantmäteriet etc

Det ska tydligen finnas fritt med fyllnadsmassa ute vid skjutbanan, allt som är bortgrävt från området.
Men höjderna ser man väl på nybyggnadskartan? En sådan har vi!
 
linsko skrev:
Nä det verkar inte som om det finns nåt Myresjöhus.
Innan ni grovplanerar måste ni få höjderna på tomten i fall den måste fyllas upp, grävas ut etc. Vet ej vem som har den informationen.....Kommunen , Lantmäteriet etc

Det ska tydligen finnas fritt med fyllnadsmassa ute vid skjutbanan, allt som är bortgrävt från området.
Hej!

När vi skulle ta fyllnadsmassa så var vägen till gamla skjutbanan så himla dålig så han som körde traktor vågade inte köra där...Men jag hoppas att den har hunnit torka upp nu när ni ska ta.
Vad kul med så mycket olika hus på området!
Min mamma och hennes man hade varit och tittat på vår tomt igår då sa hon att det hade varit folk där med hundar, så jag antog att det var ni Linda och Robert!
Kul att ni träffat dom ska bo alldeles bredvid oss. Hörde att det dröjer länge innan dom flyttar in. Inte nu till jul utan nästa. Men jag vet inte om det stämmer.
Ang. Höjderna på tomten. På vårt byggsamråd så ändrade dom höjden på tomten än den som stod på
nybyggnadskartan, till det lägre. Det kan ju vara värt att kolla upp det.
På måndag ska vi fortsätta på vår tomt. Då ska man dra in alla avlopp mm. Sen ska det fyllas lite mer och sen gjuter vi plattan. Så spännande!
Lycka till med ert! Vi kommer nog att synas där uppe snart när man är där mer och mer!

 
MiaoDaniel skrev:
Hej!

När vi skulle ta fyllnadsmassa så var vägen till gamla skjutbanan så himla dålig så han som körde traktor vågade inte köra där...Men jag hoppas att den har hunnit torka upp nu när ni ska ta.
Vad kul med så mycket olika hus på området!
Min mamma och hennes man hade varit och tittat på vår tomt igår då sa hon att det hade varit folk där med hundar, så jag antog att det var ni Linda och Robert!
Kul att ni träffat dom ska bo alldeles bredvid oss. Hörde att det dröjer länge innan dom flyttar in. Inte nu till jul utan nästa. Men jag vet inte om det stämmer.
Ang. Höjderna på tomten. På vårt byggsamråd så ändrade dom höjden på tomten än den som stod på
nybyggnadskartan, till det lägre. Det kan ju vara värt att kolla upp det.
På måndag ska vi fortsätta på vår tomt. Då ska man dra in alla avlopp mm. Sen ska det fyllas lite mer och sen gjuter vi plattan. Så spännande!
Lycka till med ert! Vi kommer nog att synas där uppe snart när man är där mer och mer!
Jo det var vi som var där uppe då. Det stämmer att de flyttar in till nästa jul. Vi verkar ligga lika tidsmässigt än så länge. Vi kommer att gjuta vår platta den 5 september. Huset och allt material kommer den 14:e september. Sedan kommer snickarna att hålla på i 10-12 veckor och då har vi kvar allt det invändiga att göra så det är väl där ni drar förbi oss. Men håller vårt tidschema kanske vi kan börja flytta in i januari. Har ni planerat att hinna fira jul i ert nya hus?
 
Är det ngn som vet om byggnadsnämnden är hård med bygga max 25% av tomtstorleken eller har man som brukligt 10% marginal att gå på??
 
linsko skrev:
Jo det var vi som var där uppe då.  Det stämmer att de flyttar in till nästa jul. Vi verkar ligga lika tidsmässigt än så länge. Vi kommer att gjuta vår platta den 5 september. Huset och allt material kommer den 14:e september. Sedan kommer snickarna att hålla på i 10-12 veckor och då har vi kvar allt det invändiga att göra så det är väl där ni drar förbi oss. Men håller vårt tidschema kanske vi kan börja flytta in i januari. Har ni planerat att hinna fira jul i ert nya hus?
Hej Linda! (antar att det är du..=))
Ja, vi ligger ungefär tidsmässigt lika nu. Men vi kommer också att göra allt det invändiga själva. Det entreprenaden gör inomhus är en färdig toalett, och lägger gipsskivor på väggarna. Men han behövde inte lika lång tid på sig som era snickare ska ha. Vad som skiljer vet jag inte. Han ska ha 8 veckor på sig och dom 8 har redan påbörjats. Jag tror nog att dom får jobba "häcken av sig" om dom ska hinna i tid. Vilket är deras problem...
men nog känner jag lite panik måste jag erkänna. tycker att det händer för lite...men jag är en sån männsika som vill att det ska gå fort..,=) Det ordnar nog sig i slut ändan i allafall!
Ha det gott!

 
wendelclark skrev:
Är det ngn som vet om byggnadsnämnden är hård med bygga max 25% av tomtstorleken eller har man som brukligt 10% marginal att gå på??
Jag ställde exakt den frågan till en på stadsbyggnadskontoret tidigare i vår. Till svar fick jag att när det är ett helt nytt planområde så måste man hålla sig till det som står i detaljplanen ... men man vet ju aldrig. Kanske de som fått bygglov kan uttala sig i frågan.
 
Jajo skrev:
Jag ställde exakt den frågan till en på  stadsbyggnadskontoret tidigare i vår. Till svar fick jag att när det är ett helt nytt planområde så måste man hålla sig till det som står i detaljplanen ... men man vet ju aldrig. Kanske de som fått bygglov kan uttala sig i frågan.
Vad jag förstått så har det beviljats bygglov för hus som är betydligt större än 25% av tomtytan. Min sambo var upp på stadsbyggnadskontoret i veckan och fick då se detalplanen för Kronan med alla hus som beviljats bygglov uppsatta på respektive tomt. Då fanns det ett hus som säkert var 2/3 av tomtytan. Min sambo undrade om den hade fått bygglov med tanke på regeln med 25%. De svarade då honom att "Det verkar ju så"
 
Tack för det svaret. Då minskar oron att man får avslag när man vill bygga 7% större än tillåtna 25%.
 
wendelclark skrev:
Tack för det svaret.  Då minskar oron att man får avslag när man vill bygga 7% större än tillåtna 25%.
Ska ni bygga på någon av tomterna i etapp ett? Vilken?
*nyfiken*
Vad är det för hus ni funderar på?
 
wendelclark skrev:
Tack för det svaret.  Då minskar oron att man får avslag när man vill bygga 7% större än tillåtna 25%.
Vi hade inte rätt grad på taklutningen, det skulle vara 27 men vi hade 30, men det var inga problem att få bygglovet beviljat.

Ring och kolla med stadsbygnadskontoret för säkerhets skull.
 
Oj, oj vad det strular nu. Självklart skulle himlen öppna sig totalt i går och fylla vårt hål där ledningar mm ska gå (som vi grävt på tomten). Det är 1 meter vatten där så Robban försöker få tag i en pump och ett elagregat nu.......det ska inte vara lätt att bygga hus - det är då säkert

Till Birgi: Vart har ni tänkt frakta materialet som grävs bort från er tomt? Skickar man det till tippen i Sunderby -vilket verkar vara en av de få ställen där det går att lämna - så kostar det ca 30 000 + tillkommen fraktkostnad. En hutlös summa enligt min mening.
 
linsko skrev:
Oj, oj vad det strular nu. Självklart skulle himlen öppna sig totalt i går och fylla vårt hål där ledningar mm ska gå (som vi grävt på tomten). Det är 1 meter vatten där så Robban försöker få tag i en pump och ett elagregat nu.......det ska inte vara lätt att bygga hus - det är då säkert

Till Birgi: Vart har ni tänkt frakta materialet som grävs bort från er tomt? Skickar man det till tippen i Sunderby -vilket verkar vara en av de få ställen där det går att lämna - så kostar det ca 30 000 + tillkommen fraktkostnad. En hutlös summa enligt min mening.
Ingen aning... Har faktiskt inte hunnit tänka så långt. Har du hört vart de andra fraktat sitt?
Ja, det är ett jäkla regnande! Vi var en snabbis förbi tomten i går kväll (spikade upp Götenehus-skylten :) )
Och jisses vad det vräkte ner ...
Hur långt har ni kommit?
 
Vi har täkt av en stor del av tomten, och håller på att gräva för där servisen (där alla rör, ledningar mm ska vara) ska vara. Det ska vi förmodligen få klart idag. Sedan ska vi fylla upp och jämna till tomten nästa vecka. Fixa till så att allt är i rätt höjd.

Jag vet inte hur de andra har gjort. Han med K-Rauta huset har tagit det till tippen. På många andra tomter ligger det kvar. Endel skickar returlass med de lastbilar som kommer med fyllnadsmassa och grovgrus till plattan. De kan ta några lass för en mindre summa pengar. Tror att Mia o Daniel var inne på nåt sånt. Men jag antar att den inte är så många lass med material som kommer i samband med att området där plattan ska ligga ska fixas. Så det kan väl bara ta nåt enstaka returlass. Skulle tippa att det är i alla fall 5 lastbilsflak med bråte som ska bort från vår tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.