Tack för alla tips. Ska följa upp dem. Taket är ca 110kvm så vissa förslag funkar inte tyvärr. Målning är ett alt men som jag skrivit tidigare så är kostnaden för målning ung densamma som ny beläggning, tex papp. Och då är papp garanterat blänkfritt. Sedumtak hade varit perfekt men vår konstruktion tål tyvärr inte det.
 
R
Har målat om sommarstugan norr om polcirkeln (temperaturvariationer) med Biltemas svarta plåttaksfärg.
Hållt i 5 år och ser fortfarande ut som nytt

Målades med en färgspruta som hade en extern behållare på ca 2,5 liter.

Tvättades först med medel avsett för ändamålet.

Ett alternativ kanske?
 
O
Klicka skrev:
Läs om liknande mål här: [länk]

Vad jag fattade det som om man läser på sista sidorna är att den som bländar får fixa problemet.
Jag gör inte riktigt samma tolkning. En viktig sak i frågan är att det är väldigt luddigt formulerat när det gäller blänkandet.
Man skall utföra åtgärder som är rimliga... vad innebär rimliga?
Jag skulle passa mig för att dra alltför stora växlar av domen i miljödomstolen.

MöD tar inte upp själva sakfrågan, blänkandet.
En tidigare dom i MöD som gällde ljudet från en luft/värmepump så konstaterade rätten att det inte var tillräckligt störande ljud.

Dock måste jag erkänna att om TS hade varit den arga grannen så hade jag gett honom rådet att skaffa solglasögon....

Jag hade i TS fall testat att måla om taket... Köp en burk med billig plåtfärg från Biltema, testa så får man se om det håller... Troligtvis kommer det att fungera... Se till att göra ordentligt rent bara innan... Ibland måste man själv testa även om folk säger att det inte går... Så TS se till att kila ner till Biltema och köp deras plåtfärg och testa. Du kanske inte ska klampa runt på taket efter att det är målat eftersom det kanske inte sitter jättebra, men hur ofta går man på taket?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Bara att Måla....eller anlägga sedumtak???? Solkatter o speglingar är fruktansvärt för den som blir utsatt för det....Skorstensfläktar i blankpolerat stål...kastar blixtar och är en...kraftig störning...Ett blankt tak är en pina...

Tråkigt att ni måste göra om taket men offra inte energi på jurister o kommunfolk...
 
Beträffande färg från Biltema köpte jag deras billiga svarta lackfärg och målade om tidigare fabrikslackade häng- och stuprännor. Efter rengöring med Biokleen målartvätt och strykning två gånger ser det efter sex år fortfarande nymålat ut.
 
En granne i vårt område hade samma problem o löste det med att fästa tunn perforerad duk över taket.
Det är samma duk som man trycker reklam på o sätter upp på fasader. Det funkar ☺️
 
  • Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
F
Eller tunn perforerad självhäftande plast som används på bilar, bussar m.m.
 
  • Gilla
emmlar
  • Laddar…
Erbjud grannen ett plank till sin altan. Det kostar inga sextio tusen och chansen är stor att myndigheter tycker det är en rimlig lösning. Sen att grannen kanske inte tycker det mtp sin utsikt, är ju hans problem.
 
harry73 skrev:
Kolla annars om det finns båtfärgar som inte blänker. Båtbottenfärg är i alla fall matt: [länk]

Sen är det bara en fördel om det inte fäster bra på plåt och man enkelt kan tvätta bort det.
Absolut inte bottenfärg! Färgen är gjord för att släppa ifrån sig gifterna, och väggar och fönster kommer se eländiga ut ganska snart.

Perforerad duk låter däremot idealiskt.
 
peternicklas
Har inte sett något svar på frågan om: Vad säger tillverkaren om problemet? De har ett produktansvar som de måste ta ansvar för. Jag hade gått direkt till tillverkaren för att få en lösning på problemet. Kan inte vara TS problem då det är en inköpt produkt som orsakar blänket. Är det monterat enligt deras rekommenadationer? Finns det något i deras produktbeskrivning som upplyser om att detta problem kan uppstå?
Kan inte heller vara avsikten att göra om ett inköpt färdigt tak med duk, målning mm.
Duk är inte heller bra, mossa och alger stormtrivs på ruggiga ytor.
 
Redigerat:
Lägg duk en tid. Solen ändrar sig snart, och då speglas taket i annan riktning. Sedan kan ni fundera på färg.
Men vi vet inte hur stort takytan är ?

Vi nålar med röd linoljefärg, matt, på plåttak. Gysinge m fl. Tunn, mycket väl täckande färg.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
emmlar skrev:
Så många kommentarer, ska försöka svara på allt.
Glansen är 020, typ det mattaste man kan ha. All färg blänker och vi har provat många olika. Det går inte att måla direkt på som någon mkt riktigt skrev, man måste först blästra bort bef färg. Så ommålning blir lika dyrt som att tex lägga på ett nytt papptak som ju är garanterat blänkfritt.
Miljö o hälsa tar ingen hänsyn till att störningen bara pågår vissa timmar på dagen (typ 17-19). Man ska tydligen inte behöva störas och bevisbördan ligger på oss att isf påvisa att de inte störs.
Varför de anmälde, jaaa... vissa har ju inget annat för sig än att gnälla... Vi pratade om det samma dag som vi började med taket. Anmälan gjordes 3v senare, kanske lite kort tid för oss att hinna åtgärda... Vi tycker väl att man kunde löst det utan en anmälan men har man all tid i världen att jävlas så kanske man gör det...?
Vi känner att eftersom vi ska bo o leva där varje dag så vill vi försöka åtgärda problemet på något smart o billigt sätt! Så kom gärna med kreativa idéer!
Hej Emmlar.

Har ni uppgett i bygglovet att ni skall ha plåttak så är även kommunens byggnadsnämnd medansvarig till problemet. Jag antar att det är ett detaljplanlagt område? Om så är fallet så har ju kommunen gjort ytterligare en miss då de borde uppmärksammat problemet med nivåskillnaderna på tomten under detaljplanläggningen.

(Ni skall absolut inte lägger er ner utan kämpa emot, en granne som anmäler på detta viset skall ni inte visa någon respekt mot, de kommer säkert fortsätta att anmäla om andra saker också i framtiden) .
Det är inte alls ni som har bevisbördan på att bevisa att det är en betydlig olägenhet för grannen, utan det är kommunen som skall visa att det är det. Vilka rättsfall i ämnet har ni stött på?
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Har samma problem! Först efter att han byggt vårtgarage (som grannen skrivit under lov till efter att noggrant gått igenom ritningarna) kom grannen o gnällde att det inte låg i linje med hans garage ( sett från deras vardagsrumsfönster). men det kom han ingenstans med eftersom Byggnadsnämden och han själv gett tillstånd. När de inte fick igenom detta så klagade dom på att de får en solkatt på deras vardagsrumsgolv 1-1,5 tim varje dag pga för blankt plåttak .....så nu ligger ärendet hos byggnadsnämden för ev ommålning av nya taket ...... Men då ska grannen få en överraskning , just där solkatten speglar sig ska vi måla en stor sol i reflexfri färg .......;-) (grannen vägrar vrida lite på sin persienn , för då ser dom inte in i vårt hus)
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
emmlar skrev:
Problemet är att stadsbyggnadskontoret inte tar ngt ansvar för de bygglov som ges. Ansvaret ligger på byggherren att se till att inte på något sätt störa omgivningen med sitt bygge. Och som sagt antingen kan man processa om detta i flera år eller så kan man åtgärda direkt och gå vidare. Kostnaden för ett nytt tak ligger på ca 60-70kkr.
Har ni fått bygglov så är stadsbyggnadskontoret medansvariga samt att som jag beskrev tidigare så är även planavdelningen medansvariga. En kommunalmyndighet har ju gett er lov att göra ett sådant här tak, då blir de medansvariga.

angående rättsfallet så som någon slängt ut så skickar ju tingsrätten tillbaka det till kommunen för att göra en korrekt handläggning-" Såsom länsstyrelsen har funnit ankommer det på nämnden att göra
denna bedömning som förstainstans." Och man skriver endast om skyddsåtgärder, inte om att lägga om taket. Det blir en orimligt hög kostnad i sammanhanget. Ni skall absolut överklaga beslutet från er miljönämnd, vill ni ha hjälp kan ni gärna kontakta mig.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.