Psycho Dave skrev:
Hade min på service och hämtade den idag, de hade uppdaterat mjukvaran och det är V1.03_2004 (140504 JL) på den nu, vet inte vad det var innan om det ens är någon skillnad.
aha, min är nog lite äldre, typ 1404 någonting. Men du märker ingen skillnad alltså, och inga nya meny-alternativ?
 
Har lite strul med att min klippare inte lämnar laddstationen. I regel så går den ut som den ska när tidsfönstret startar och går sedan tillbaka för laddning helt ok, men sedan går den inte ut igen. Den har då gått i viloläge och jag måste knappa in pinkod för att komma åt menyn, men det kanske är normalt? Trycker jag sedan 'start' så börjar den ladda igen även fast den är i stort sett fulladdad, den laddar någon minut och sedan så ser man att laddspänningen är 0.0 men batteriikonen för laddning är fortfarande kvar och klipparen flyttar sig inte. Om jag då själv puttar ut den från laddstationen så hoppar den igång och går ut och klipper.

Jag har startat om klipparen och återställt inställningarna men utan resultat. Någon som känner igen detta?
 
Jag har råkat ut för det och även att den stängt av när jag har tryckt start och stängt luckan. Har haft den på service, de hittade inget fel men uppdaterade programvaran. För tidigt att säga om det hjälpte.
 
Några frågor,
1. Det finns uttag för att montera dit 6st knivar, någon som testat detta? Bra/dåligt?

2. Hur lågt kör ni på klipplängd?

3. Har kommit hem ett par ggr senaste tiden av att klipparn står utanför laddstationen, fullt batteri. Och kollar jag felkod så har den blivit "lyft". Någon annan som får detta? Förslag på hur jag motverkar detta? Verkar ju som den studsar ut för snabbt ur laddaren
 
Fler som tappat hjulen ?
 
Min har tappat ett hjul, men det fixade de i affären. Nu när min var på service så bytte de framhjulspaktetet utan att jag klagat på det, så det är säkert ett vanligt problem som de valde att förebygga.
 
Får åka in o prata med dem imorrn, trött på skiten, köper något annat till nästa sommar, alldeles för mycket krångel med denna
 
Danne_2003 skrev:
Några frågor,
1. Det finns uttag för att montera dit 6st knivar, någon som testat detta? Bra/dåligt?

2. Hur lågt kör ni på klipplängd?

3. Har kommit hem ett par ggr senaste tiden av att klipparn står utanför laddstationen, fullt batteri. Och kollar jag felkod så har den blivit "lyft". Någon annan som får detta? Förslag på hur jag motverkar detta? Verkar ju som den studsar ut för snabbt ur laddaren
1. Läste om någon som frågat supporten om detta och deras svar var att man ej skulle köra med 6 knivar då det påverkar balansen negativt. Minns ej om det var för just denna klippare dock. Man får väl se de andra hålen som reservhål? Vet inte varför de finns faktiskt.

2. Jag har provat mig fram och kör nu på drygt 4. Lägre än så ger torra fläckar på vissa ställen på min matta.

3. Inte hänt mig.
 
Det är flera här som lovordat Meec-robotens ljudnivå. Själv tycker jag att den är väldigt högjudd från drivmotorerna. Jag har mätt upp ljudet via appen 'sound meter' till ca 65db (med mikrofonen ca 0.5 meter från hjulet). Detta är under de 67db som anges för klipparen, men det är absolut inte tyst.

Klipparen har uppenbarligen två hastigheter också, då och då så saktar den ner och då är ljudet från drivningen helt ok. Den högre hastigheten är den normala hastigheten och ger högt ljud, varför den då och då saktar ner har jag inte listat ut. Det finns även omnämnt på flera ställen i denna tråd.

Upplever ni andra verkligen klipparen som tyst? Kan det vara olika drivmotorer på olika exemplar?
 
Jag tror att den saktar in när den får "dålig" radio mottagning från slingan
 
hej
undrar lite hur klippcykeln funkar på julas meec.
köpte en på jula för 3 år sen, o den funkar bra.
tänkte mer på de här med tiderna.
de kan väll inte ha nån betydelse om ja kör den 3 timmar om dan eller om ja kör den 8 tim 3 ggr i veckan, för när den har vatt inne o laddat så nollas den väll o kör slumpmäsigt igen, eller ?
står ju
1200m2
klipp 100 min
ladd 80 min
klippbredd 22 cm
0,5 m/sek.
är klipptiderna ink laddning ?
för på 3 tim klipper den ju bara 1,5 tim
300m2 2-3 tim
600 3-4 tim
900 5-6 tim
1200m2 . 7-8 tim.
min tomt är 750 kvm, så ja räknar med ca:300-350 kvm gräs.
om man räknar klipp 90 min o ladd 90 min, så klipper den ca 12 tim av 24 tim.
men om ja skulle köra den 3 tim om dan ,kan den ju aldrig hinna me o klippa allt.
ska man klippa 7 dar i veckan x3 tim,eller 3 dar x8 tim.
förra sommaren körde jag lör-tors 18 00 – 2200 o vilodag på fredan.
nu i sommar har ja kört . mån,tis o fre 1600 – 23 00.
enligt rekomendasionen så behöver den 21 tim i veckan på 300 kvm.
hur många kvm har ni ,vilka dagar o hur många timmar kör ni med era
 
Jag har 1200-1300 kvm,

Min kör varje dag mellan 15:00-21:00 och det har räckt för att mattan ska bli jämn
 
1000m2 tomt ca 700m2 gräsmatta. 17.50-22.10 varje dag, 4cm klipphöjd, håller den riktigt fin, liknar en golf green!
 
Jag har haft min inlämnad till Jula då den inte ville lämna laddstationen + stannade lite oförklarligt ibland. Lämnade in den tisdag förra veckan, fick hämta den idag. Det är ok.

Problemen berodde enligt Jula på tomt/trasigt minnesbatteri, så det är bytt. Känns som det borde vara trivialt att byta själv, så om någon råkar ut för liknande problem kan det vara värt att prova.
 
Är i färd med att fixa lite belysning i trädgården. Någon som vet vad klipparen tycker om att man drar 12v-kabel 5-10cm under gräsmattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.