Zip-Up's mobila ställning med stödben och justerbara ben är oslagbart för en villaägare...
 
Vi har också en Monzon aluställning (villapaket 3) som vi kompletterat med lite småplock för att få den mer mångsidig.
Den är underbar! Visst förstår jag fördelen med Haki, det blir mycket mer flexibelt, men till det priset vi gav (visningsexemplar, bra rabatterat) så är aluställningen svårslagen. Man bygger den lätt själv och den är smidig att transportera.
Vi skulle bara ha den när vi la om ett par tak och sedan sälja den, men den blir kvar. Så mycket nytta vi haft av den genom åren. Just fördelen av att äga den själv och den frihet det ger. Ska man hyra ställning för ett jobb så får man forcera även om det spöregnar eller kommer annat emellan. Nu kostar det oss ingenting extra om ställningen står uppställd mot samma gavel och ingen orkar/hinner jobba klart på hela sommaren.
Dessutom har grannen köpt en likadan ställning, så om man behöver mer kvadrat är det bara att låna. Totalt kommer vi upp i 120 kvadratmeter vilket nog täcker de flesta villabehov.

I veckan ska jag åka till Karlskoga och köpa en rullställning också. Ska börja med garaget på måndag och att hyra enklaste hantverkarställningen gick på en femhundring i veckan. Jag kommer att behöva ställningen till och från mest hela sommaren och en bit in på hösten, så då tjänar jag på att köpa en.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Mjaa, prova att ställa upp tegelpallar på ställningen din och sedan köra förbi med en brukskärra knökafull i bruk utan att muraren som står och murar behöver avbryta sitt arbete. Och pröva att rulla ut ett glasfibernät som är 120 cm brett på ställningen din så du kan skära av det i rätt längd på ett smidigt sätt. Bara exempel på vad som blir svårt på 73 centimeter bredd. Vanlig haki med standardtrall har man drygt två meter arbetsyta...
prova inte att lägga upp tegel på den. :) det brukar vara lastklass 3 på sådan där byggställning, det är typ 150kg i praktiken på ett sånt bomlag (oftast 3m). Men perfekt för målari/snickeri jobb på en kåk
 
lt1cobra skrev:
prova inte att lägga upp tegel på den. :) det brukar vara lastklass 3 på sådan där byggställning, det är typ 150kg i praktiken på ett sånt bomlag (oftast 3m). Men perfekt för målari/snickeri jobb på en kåk
Det blir väl 400 kg?
Lastklass 3 är väl 200kg/kvm om jag minns rätt plattformen är drygt 2kvm
 
Jo, rent teoretiskt så kan det fungera. Jag tycker det svajar med två fullvuxna på ett bomlag, att lägga på runt 200kg till på det skulle inte jag fundera på :)
 
Jag har ställning till salu om du är intresserad?;)
 
Jag vill sälja:)
 
Funderar på att köpa en alu ramstälning typ den ovan men samtidigt vill jag även ha en rullstälning.
Ser att det finns att köpa hjul till dessa, är det någon som testat att sätta på hjul och använda den som rullställning?
 
teed skrev:
Funderar på att köpa en alu ramstälning typ den ovan men samtidigt vill jag även ha en rullstälning.
Ser att det finns att köpa hjul till dessa, är det någon som testat att sätta på hjul och använda den som rullställning?
Den typen av ramställning vi har måste förankras i väggen. Även om man skulle komplettera den med stödben tycker jag spontant att det känns som en skitdum idé. Hur det går på andra ställningsmodeller vet jag inte.
Jag köpte en rullställning också. :)
 
Norrhyttan skrev:
Den typen av ramställning vi har måste förankras i väggen. Även om man skulle komplettera den med stödben tycker jag spontant att det känns som en skitdum idé. Hur det går på andra ställningsmodeller vet jag inte.
Jag köpte en rullställning också. :)
Tackar. Beställde ställning idag och skall hämta efter lunch, men det blev inte några hjul utan det får bli ett senare problem.
 
teed skrev:
Tackar. Beställde ställning idag och skall hämta efter lunch, men det blev inte några hjul utan det får bli ett senare problem.
Bra. Känn på den ett tag först.
 
Snailman
lt1cobra skrev:
prova inte att lägga upp tegel på den. :) det brukar vara lastklass 3 på sådan där byggställning, det är typ 150kg i praktiken på ett sånt bomlag (oftast 3m). Men perfekt för målari/snickeri jobb på en kåk
har provat att ställa upp halvpallar med taktegel, men då ställde jag två ställningar bredvid varandra la några reglar över båda ställningarna (på monzon alltså) med aluminiumplattformar med nån sorts skiva som liknar formplywood men mindre hal.
 
Fan vilken skillnad att bygga denna ställning om man jämför med haki-ställningen jag brukar låna.
Förstår inte att någon hemma pulare som jag skulle vilja ha en haki. Kan förstår på en byggarbetsplats där man är många som jobbar i ställningen och den står en lång tid.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D09
Blev själv sugen på en byggställning efter att ha läst här ;)

Vet ju hur det brukar sluta ha ha

Varför skrivs byggställningar som säljs med 6 meter höjd medan bredden varierar?

Är det något som hindrar att bygga högre?
 
D09 skrev:
Blev själv sugen på en byggställning efter att ha läst här ;)

Vet ju hur det brukar sluta ha ha

Varför skrivs byggställningar som säljs med 6 meter höjd medan bredden varierar?

Är det något som hindrar att bygga högre?
Jag köpte en Assco och om jag förstår dokumentationen rätt så skall den vara godkänd att bygga 24m hög, vilket inte är aktuellt för mig. :D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.