12 167 läst · 51 svar
12k läst
51 svar
Reparatören hittade inget fel
Det är inte en sida om konsumenträtt, det är EUs officiella hemsida.
Det blir kanske tydligare om vi också lägger in följande två meningar
Det blir kanske tydligare om vi också lägger in följande två meningar
Och allt som står på EUs officiella hemsida är lagstiftning menar du då, eller vad vill du säga med det?harry73 skrev:
Inte det minsta då det inte har något med garanti (som kontrast till lagstadgad reklamationsrätt) att göra.
Jaha, nu ser jag att man i Sverige gör skillnad mellan garanti och reklamationsrätt, I de flesta andra länder kallas båda för garanti. Så där jag tidigare skrev europeisk garanti borde det ha stått reklamationsrätt.cpalm skrev:
Bra, då var den begreppsförvirringen utredd! Då kanske vi också kan vara överens om att man måste titta i garantivillkoren för att se vilka villkor som gäller för t.ex. på-platsen-service och andra saker som ligger utanför den lagstadgade reklamationsrätten?harry73 skrev:
Det var vi redancpalm skrev:
harry73 skrev:Det där med garanti är lite krångligt, för egentligen ligger garantiansvar (=reklamartionsrätt) inte hos fabrikant men hos återförsäljare. Och egentligen behöver återförsäljaren inte skicka en reparatör hem till kunden, men ska kunden lämna in varan hos återförsäljaren. Så reparatörens restid ligger utanför det som regleras i konsumentöplagen.
Men nu skickade återförsäljaren genom whirlpool en reparatör, så det är antagligen något som ingår i garantin återförsäljaren erbjuder.
Sen är det fortfarande krångligt, för de första 6 månader är det återförsäljaren som ska bevisa att felet inte faller under garantin (=reklamationsrätt), därefter är det kunden som ska bevisa att det faller inom garantin (=reklamationsrätt).
så det är långt ifrån solklart vad som gäller its fall, men om återförsäljaren villdebitera ts för reperatörens restid, då borde det stå i den garanticillkor där reparation i hemmet står beskriven, annars blir det svårt.
Sen tror jag att fabrikanter ofta väljer att visa 'goodwill' dels för att undvika dåligt publicitet, men säkert också för att undvika att detkommer vägledande domar som visar att konsumenternas rätt till garanti (=reklamationsrätt) är mer långtgående än fabrikanter vill.
Räkningen kom och överklagan till whirpool godkändes inte.
https://drive.google.com/file/d/0B5wKOqSawiEwVVJxamlHWU5YRWM/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B5wKOqSawiEwVEVWeVJhamZhU28/view?usp=sharing
Två filmer på ljudet. Fan gör man?
https://drive.google.com/file/d/0B5wKOqSawiEwVVJxamlHWU5YRWM/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B5wKOqSawiEwVEVWeVJhamZhU28/view?usp=sharing
Två filmer på ljudet. Fan gör man?
Vi har en likadan maskin i ett uthus i sommarstugan. Whirlpool är ett lågbudgetmärke, köp en kvalitetsmaskin istället om du stör dig på ljudet eller lev med det.davveno1 skrev:
Vad kostade maskinen?
Redigerat: