Byggde själv 15kvm, är för litet nu så tänkte snart bygga ett till, 13,5 är nog ingen överdrift (mitt tips är nog att strunta i isoleringen)...
 
Så i princip, förutsatt att jag isolerar golvet så kan jag helt enkelt isolera allt annat i efterhand? Förutsatt att jag lämnar innerväggar "ostängda" från insidan, alltså avvakta med osbskivor? Och låta det stå som det är med synliga väggreglar?
 
ja, om du vill göra det sen så lämna öppet eller skruva osb / plyfa glest... (tror aldrig du kommer isolera..)
 
Redigerat:
På en liten oisolerad pulpetbod behöver du inte jobba med regelrätta takstolar. Du kan bara göra främre stommen högre än den bakre och fästa "takreglar" direkt på stommarna. Det funkade iallafall för oss... :)
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Bra idé! Gäller det även om den blir 13-14kvm och jag isolerar?
 
Vi körde oisolerat, men det borde väl funka om man isolerar också, bara man har tillräcklig höjd på regeln så önskad isolering får plats? Men jag vet inte egentligen.
Hur stor spännvidd man kan ha innan man behöver ta till riktiga takstolar vet jag inte riktigt heller, men om man går upp ett par dimensioner från de 45x120 vi hade på 2,5m så borde det väl klara nån meter till... :confused:
Någon som vet borde nog svara istället för mina gissningar... ;)
 
Isåfall kan jag ju välja att göra taket lutande åt kortlängds istället för långlängs - förutsatt att jag kör boden i 3*4,5m så blir isåfall "takstolarna" 3m. Räcker 45x120 då?
 
Vågar inte ge något svar på det. Vet bara att det räcker för vårt lätta plåttak med 2,5 m spännvidd och 7 graders lutning i Blekinge. :D
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Det finns dimensioneringstabeller för takbjälkar.
 
Skulle det funka att göra väggstommarna i 45*70 eller blir det för tunt? Jag har ett gäng sådana här liggandes;


762.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att de är avsedda för väggar då dom redan har rätt längder och passar i en syll med "spår" (som jag också har ett gäng)..

Sen tänker jag isf att jag lägger 45*45 horisontellt på utsidan innan ytterpanel för att bygga lite djup och få plats med isolering vid framtida behov.

Vol
 
blir inte mycket att bära teglet om du nu fortfarande tänkt dig tegel, tar du ex papp eller plåt räcker nog 45x70
 
OK så tegel innebär att jag även måste gå upp i dimension på väggar - inte bara takreglar?

Förlåt för dumma frågor..

Skulle 45*90 räcka som väggreglar med tegeltak?

Vol
 
egentligen är det nog hur du konstruerar väggar o tak som avgör i slutänden vad som krävs, 45x70 klarar nog trycket men eftersom vi pratar om detaljer så är nog många svar baserade på känsla, mina i varje fall. Jag tycker 45x70 skulle kännas för klent om jag skulle lägga betong på, det är tungt... sen så klart att med korsade spikband eller osb på insidan så styvas konstruktionen upp betydligt.. skulle nog själv valt 45x95 reglar i vägg med tanke på betongpannorna..
 
Eller så kan man väl regla lite tätare om man nu har en massa reglar liggande som man vill bli av med. Många av de färdiga byggsatserna tror jag har bara 45x75 som stomme. Åk runt på några byggvaruhus och kolla, de brukar ha några bodar uppställda. Kan vara bra som inspiration. Men de är väl iofs inte gjorda för tegeltak direkt.
Vi körde på 45x95 och cc 60, tyckte 45x70 kändes lite klent.
Om du vill sätta skivor på insidan så tänk på att regla så det passar skivbredd.
 
Skivbredden (OSB) antar jag är anpassad för just CC60 - väl?

(Dom är väl 120?)

När det gäller vägg-reglar (har aldrig handlat annat än tryckt trall på byggmax) - är dessa då samma längder som t.ex trall? Dvs de börjar nånstans på 3,60 och sen +0,30 upp till 5.40 - eller är dom i "rätt" längder direkt, vilket jag antar är 2,40 på väggreglar?

Vol
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.