D
Fortsätter med uppdatering nu!

Har haft lite problem med datorn, får en massa bluescreens hela tiden. Ibland önskar man att man hade smartphone! :p

Förebild:
attachment.php.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna från vad vi gjort utomhus. Jag gjorde en soffa med två pallar, ska målas vita!

IMG_0304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brevlåda flyttad till bättre ställe, samt stenar kring staketet hela vägen.

IMG_0305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är nu s. k. nörd enligt yrrols definition med egengjutna stenar. Dom blev ok!

IMG_0306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltihop hittills, vi är rätt nöjda jämfört med hur det såg ut innan. Jordhögarna ska bort bara och allt ska målas nästa år, samt fixa till kanterna lite!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
D
Snart börjar vi med taket och regniga dagar håller vi på i källaren! :)
 
Det blev bra :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Regnigt väder idag, så vi åkte till Ramirent och hyrde en flex giraffslip med diamantskiva för att ta bort lös puts och plastfärg i källare. Plastade in möbler och hann köra i ca 3 timmar. Hälften av gillestugans väggar är färdiga, imorgon gör jag resten, samt tvättstugan om jag hinner. Vi har tänkt köra stålreglar och gips (med luftspalt) istället för puts, då det känns smidigare, billigare och enklare att göra. Jag stötte även på träullit och tänkte att jag ska behålla den, då den kändes ganska fast. Tips av källarrenoverare mottages gärna :)
 
Funkade slipen bra? Funderar på att hyra en sån :)
 
D
Slipmaskinen fungerade jättebra. Bara att koppla in och köra. Väldigt lätthanterad maskin faktiskt, och bra precision med, tror det skulle vara möjligt att ta bara färgen om man ville, men vår puts sitter så löst, så jag körde lite hårdare med maskinen. När jag nådde betonghålstenen så var det inga problem heller, utan den gled på ytan utan att skada. Hyrde en byggdammsugare med. Den räckte däremot inte till dammet som blev av putsen, utan sätter igen på typ 2 min. Är det puts du ska ta bort?
 
Ja eller målarfärg som flagnat på puts som även börjat spricka lite :)
 
20150712_175233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målar om taket med högtryckstvätt :)
 
Det var typ svart innan :) och så här såg det ut när danne slipade
20150714_134734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
Ramnemark: det borde gå med flexen, vår färg satt mer som flagor och det gick då att slipa bara på ytan. Men med diamantskivan som jag hade så är det lätt hänt att putsen följer med om den sitter löst. Men om du kör som det står i manualen med "runda rörelser och bara låter sliphuvudet vila mot väggen så är det nog rätt lugnt :) du kanske kan hitta en bättre slipskiva till ditt ändamål? :) om du bestämmer dig för att ta bort puts, tejpa för alla nyckelhål o dörrspringor på 2 mils radie ;)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
Imorgon påbörjas byte av papp och läkt! Spännande. Kommer byta lite råspont, sen om möjligt lägga pappen på den gamla. I takfoten kommer ordningen bli papp, rännkrok, fotplåt, papp. Kommer försöka att inte spika pappspiken genom bägge lager i skarvarna, men det går att göra på bägge sätt enligt anvisningarna. Imorgon kl 2 kommer lasset. Hoppas kunna ha tagit ner alla pannor tills det.
 
Lycka till med vädergudarna , hoppas det blir bättre väder i ett par dagar nu.
Ta med dig regn jacka upp på taket så du slipper bli genomvåt i fall det kommer en skur.;)
 
D
Finns bara en Gud (som även står för vädret) och honom hade vi bett till! ;) Vi är kristna hela familjen :D

Vi kom igång bra idag och vi har hunnit bära ner takpannor, bryta loss läkt, laga råspont, montera hängränna och fotplåt, samt 2 våder med papp!

Samlar nu kraft för att gå och dra över presenningen, så här ser det ut nu:

IMG_0311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte en droppe regn kom det, även fast det var grymt mulet fram till typ 16.00. Fick med allt material och det ser ut att räcka till bägge sidor!
 
  • Gilla
På grön kvist och 4 till
  • Laddar…
D
Vi lade papp på den gamla pappen. I takfoten ligger det i den här ordningen: gammal papp, rännkrokar, ett kort lager papp, fotplåt, papp. Det var så det såg ut i Makita-anvisningarna, så vi körde på det. Fotplåten har vi hängt över rännan så vattnet ska rinna ner där och den är monterad med pappspik genom plåten (också makita-anvisning) sen har vi asfaltsklister mellan plåten och det översta lagret med papp. Där våderna överlappar varandra kommer vi inte spika, utan ströläkten ska på rätt så omgående!

I takfoten har vi även en kilbräda - en bräda som är triangelformad och ger lutning för sista pannan istället för "takfotsbräda", den är kvar sen tidigare.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
D
spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.