MrH skrev:
Om jag kliver in i en elbutik så räcker det med den informationen? Finns den i flera "grovlekar" eller kan det komma andra följdfrågor på just den kabeln?
biltema 35284 100m FK 179:-
biltema 35287 25m FK 65:-
 
peternicklas
MrH skrev:
Om jag kliver in i en elbutik så räcker det med den informationen? Finns den i flera "grovlekar" eller kan det komma andra följdfrågor på just den kabeln?
Ibland ligger det annanser t.ex. på blocket. Köpte själv en hel rulle billigt för ett tag sedan.
 
Tackar för tipsen. Jag behöver bara ca 25 meter så en hel Worxförpackning med 100 meter för 499 kr känns onödigt.
 
MrH skrev:
Tackar för tipsen. Jag behöver bara ca 25 meter så en hel Worxförpackning med 100 meter för 499 kr känns onödigt.
Föredrar den mjukare o flertrådig BT 35351
 
  • Gilla
fredsknekt
  • Laddar…
Måste bara kasta in en liten blänkare att Worx har nog den mest trevliga bemanningen i supporten.
 
  • Gilla
Elkludde och 2 till
  • Laddar…
R
Fick min 794 utbytt av ÅF till en 790

Har registrerat den för 3 års garanti men när jag ska kolla senaste mjukvara på hemsidan står de "kan ej identifiera landroid. Kontrollera chassienummer/modell"

Har kollat allt men funkar ändå inte??
 
Efter att ha studerat mina föräldrars för säsongen nya Husqvarna klippare på landet under några dagar så har jag blivit sugen på en robotklippare. De köpte klipparen med installation av slingor för att slippa göra nåt själv och allt och funkar perfekt. Skulle jag köra på detta så har jag inte budget för sådan lösning (minns inte vad det sa de kostade men gratis var det inte) och då verkar en av Worx mindre modeller och dra slingan själv mer rimligt.

Försökt hitta info i denna tråden och recensioner på nätet. Min tomt är i princip tvådelad med en smal gräspassage mellan de två "sidorna" och gräsytan uppskattar jag till kanske max 6-700kvm (900kvm - hus, rabatter, växthus, uthus, uppfart och gångar). Lutning ca 1.5m på 15m längd, dvs 10% men lokalt några ställen med mera lutning. Ganska mycket buskar, träd och andra "hinder". Dock ligger de mesta så man nog kan gärda in dem hyggligt enkelt.

Säkert finns infon att hitta om man läser alla 100 sidorna, men jag hoppas ändå någon kan svara kort på mina funderingar;

Är stöld av klippare ett ickeproblem, eller stjäls de för "delar" eller kanske går att knäcka PIN kod?

En worx dimensionerad för 1000 kvm, kommer den orka med en lutningstomt som min och hur lång är förväntad livslängd på klipparen då? Om klipparen kan förväntas leva 10 år med 2-3 batteribyten och regelbundna knivbyten är det helt ok, men lever den bara 2-3 år känns det tyvärr för dyrt, då klipper jag hellre manuellt...

Kan man räkna med att priserna sjunker när sommar närmar sig slutet, eller ska man vänta till våren och nya modeller?

Har man nån verklig nytta av modellen med WiFi (796) eller är det bara en cool finess? Vilken ska man satsa på (bang for the buck) 790, 791 eller 796? - Skiljer ju några femhundralappar mellan varje steg...
 
Redigerat:
peternicklas
Vilken av Worx som skulle vara lämplig, har ingen större betydelse för din tomt, de klarar alla av att utföra sitt jobb. Stöld tror jag inte heller är något problem då marknaden för Worx borde vara ointressant då klipparen har ett lågt pris. Pinkoden ger ett visst skydd men tror att de som kan detta vet hur man löser detta på alla märken. Stals 4 st. HQ för 2 veckor sedan inte så långt från vår by, de gör inte detta om de inte vet hur man "låser" upp dem. Worx kom första gången 2012 så någon långre erfarenhet av hur länge den håller vet vi inte. Vi vet dock att t.ex. hjulmotorerna är av hög kvalitet. Tror inte du kan räkna med några låga priser fast sommaren börjar ta slut, eller, den sommaren vi har missat. Jag har räknat med att min 794E ska bytas efter 6-8 år. Då har det även kommit så mycket nytt att det är tid. WiFi är bara i sin början och jag skulle nog satsa på det idag.
DIn gräsmattan ska inte vara några problem för Worx. Jag har totalt 7 öar samt 3 olika smala passager, fungerar utan problem. Är man bara nogrann vid dragningen av slingan och justerar den, så fungerar Worx väldigt bra. Supporten är helt utomstående bra.
 
Redigerat:
Låter bra att tomten troligen inte är något problem, trots "sluttande plan".

Jag har räknat med att min 794E ska bytas efter 6-8 år. Då har det även kommit så mycket nytt att det är tid.
8 år är även det helt OK, gissade man på 3-5 år vore det för kort. Tycker jag. Självklart är det säkert en spridning och man kan ha tur och otur. Om man har otur och den håller 6 år eller tur och den håller 10 år är det ju ok. Jag har även varit sugen på robotdammsugare och där svarade Miele själva att förväntad livslängd bara var ett par år, vilket jag inte tycker är ok. Egentligen tycker jag det är trevligare att klippa gräs än att dammsuga plus att dammsuga nog tar totalt sett mer tid i anspråk, men tror som sagt förutsättningarna, resultatet och livslängden gör att man kanske ska börja med klipparen.

WiFi är bara i sin början och jag skulle nog satsa på det idag.
Är det troligt att Worx hittar på nya funktioner för wifi som kommer med i kommande firmware uppdateringar menar du?
 
peternicklas
JohanLun skrev:
Låter bra att tomten troligen inte är något problem, trots "sluttande plan".



8 år är även det helt OK, gissade man på 3-5 år vore det för kort. Tycker jag. Självklart är det säkert en spridning och man kan ha tur och otur. Om man har otur och den håller 6 år eller tur och den håller 10 år är det ju ok. Jag har även varit sugen på robotdammsugare och där svarade Miele själva att förväntad livslängd bara var ett par år, vilket jag inte tycker är ok. Egentligen tycker jag det är trevligare att klippa gräs än att dammsuga plus att dammsuga nog tar totalt sett mer tid i anspråk, men tror som sagt förutsättningarna, resultatet och livslängden gör att man kanske ska börja med klipparen.



Är det troligt att Worx hittar på nya funktioner för wifi som kommer med i kommande firmware uppdateringar menar du?
Om det kommer nya saker för WiFi till årets model vet jag inte men framöver så kommer det säkert till nya modeller. Firmware uppdateras, likaså appen, så det kan även komma mer funktioner till årets model.
 
JohanLun skrev:
Försökt hitta info i denna tråden och recensioner på nätet. Min tomt är i princip tvådelad med en smal gräspassage mellan de två "sidorna" och gräsytan uppskattar jag till kanske max 6-700kvm (900kvm - hus, rabatter, växthus, uthus, uppfart och gångar). Lutning ca 1.5m på 15m längd, dvs 10% men lokalt några ställen med mera lutning. Ganska mycket buskar, träd och andra "hinder". Dock ligger de mesta så man nog kan gärda in dem hyggligt enkelt.
...
Är stöld av klippare ett ickeproblem, eller stjäls de för "delar" eller kanske går att knäcka PIN kod?
...
En worx dimensionerad för 1000 kvm, kommer den orka med en lutningstomt som min och hur lång är förväntad livslängd på klipparen då?
Jag har en 791E. Inne på min andra då den första blev stulen i våras efter bara 1 veckas körning. Det var lite synd att den blev stulen så snabbt för hade jag vetat det jag vet idag så hade jag inte köpt en likadan igen.

Min gräsmatta är på drygt 800kvm i svag sluttning med något parti som sluttar lite mer.

Den går inte rakt och drar sig hela tiden nedåt så de nedre partierna blir mer besökta/klippta än de övre. Sedan jag köpte klipparen har jag börjat gödsla och när jag gjort det så hinner den inte med att hålla hela gräsmattan klippt. Toffsar lite här o där trots att jag kör den betydligt mera än rekommenderad tid för 1000kvm. Det går att lyfta ena sidan när man kalibrerar den och det får den att gå lite rakare men inte bra nog enligt mig.

Den klarar inte heller nedförsbackar särskillt bra. Min "kastar sig" utför för att sedan få upp för hög fart och tvärnita. Sen full fart igen och tvärnit. Sliter på gräset samt att den ofta i dessa lägen får för sig att den är upp o ner och stänger av sig. Detta är egentligen mitt största problem då den måste gå i en nedförsbacke när den skall hem men då stänger av sig pga ovan med driftstopp till följd. Skulle dock kunna avhjälpas genom att landroiden tog det lugnare nedför eller att man skulle kunna välja om klipparen skall gå med eller motsols. Den klarar nämligen av att gå uppför "dödsbacken" utan några som helst problem. Detta skulle även vara ett ickeproblem ifall jag hade en klippare med guidekabel.

Så överdimensionera och fundera på om du klarar dig med en klippare utan guidekabel om din tomt har nedförsbackar längs med begränsningskabeln.
 
Redigerat:
Jag har ca 500 M2 klippyta med ca 20 gr lutning på en del,jag har oxå problem med att den vill rusa lite på hemvägen
dock inget större problem jag vill nog rekommendera liet större än vad som rekommenderas jag gödslar oxå,så då får den jobba mycket,just nu kör jag men 4.5 tim varje dag vilket motsvarar ca 2,5 tim klippning den går såklart att öka
vad beträffar lutning så är det inga problem annat än utförs på hemvägen kort bit,annars funkar den ganska väl
 
Skrev i en annan tråd men blev rekommenderad att skriva här också.

Har precis köpt en WG790E och har installerat den enligt instruktionen.
Problemen är följande:

När den hamnar längs tomtgräns mot grannen som också har en Landroid så börjar han snurra runt sin egen axel och påstår sedan att han är utanför arbetsområdet.
Har provat att dra slingan längre bort från häcken och då funkar det men så kan jag ju inte ha det. Då får jag ju en remsa på 1x20 m som jag får klippa själv.

Lösning? Kan man skärma sv eller finns det någon uppdatering, trix eller annat?

Imorse gick jag ut och kollade varför han inte gick ut kl 7, då var han stendöd. Fick starta den, ange pinkod och sen gick han ut men åkte tillbaka och ville ladda sig efter 5-10 min.

What to do??


Annars är jag nöjd och den klipper fint.
 
peternicklas
hantverkare1 skrev:
Skrev i en annan tråd men blev rekommenderad att skriva här också.

Har precis köpt en WG790E och har installerat den enligt instruktionen.
Problemen är följande:

När den hamnar längs tomtgräns mot grannen som också har en Landroid så börjar han snurra runt sin egen axel och påstår sedan att han är utanför arbetsområdet.
Har provat att dra slingan längre bort från häcken och då funkar det men så kan jag ju inte ha det. Då får jag ju en remsa på 1x20 m som jag får klippa själv.

Lösning? Kan man skärma sv eller finns det någon uppdatering, trix eller annat?

Imorse gick jag ut och kollade varför han inte gick ut kl 7, då var han stendöd. Fick starta den, ange pinkod och sen gick han ut men åkte tillbaka och ville ladda sig efter 5-10 min.

What to do??


Annars är jag nöjd och den klipper fint.
Din granne har en Landroid, står i manualen 2 m. mellan olika klippare. Så illa är det. Det går däremot mycket bra med en Landroid och en HQ. Att den står kvar i laddstationen kan vara 2 saker. Fel på ett kretskort i laddstationen, en serie deffekta kort har levererats. Uppdatera mjukvaran, hämtas på https://www.worxlandroid.com/sv-SE/software-update. Ring supporten för nytt kort/laddstation. 0451381987.
 
Redigerat:
Koppla lös tråden å mät med voltmeter. Du skall ha minst 31 volt ut i trådkontakterna. Om inte så är det fel på kortet i laddstationen. Ohm mät samtidigt tråden och se så att du får en ljudsignal eller ett värde, får du OL så är någon skarv i kabeln kass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.