Har en whirlpool tvättmaskin som jag felanmälde innan semestern pga högt gnissel.
Väl här hittar reparatören inget fel och gnisslar gör den såklart inte just när han är här.

Du kommer kanske få en faktura säger han innan han går.
De är det ingen som sagt till mig!?
Tydligen bättre att köra sakerna tills de rasar än att felanmäla i tid!

Får de gå till så, måste de inte tydligt informera innan?
 
C
Var det ett garantijobb? Hur gammal är maskinen?
 
Om vi vänder på frågeställningen. Har du frågat om det kostar något att få ut en tekniker?

Ljud från vitvaror är alltid en gråzon.
 
Maskin 10 månader gammal.

Nej jag frågade inte om det.. Det lät så mycket att jag aldrig i min vildaste fantasi kunde ana att de helt plötsligt skulle försvinna.
 
C
davveno1 skrev:
Maskin 10 månader gammal.
Efter 6 månader ligger det "tyvärr" på dig att visa att felet är ursprungligt och skall täckas av din reklamationsrätt. Om du inte fått någon mer frikostig garanti förstås. Så det är nog så att du får stå för kostnaden.

Men visst är det irriterande när man tar ut en reparatör och de inte hittar felet. Vi hade en maskin i vår BRF där vi lade X antal 10 000-lappar på "reparationer" på ett intermittent fel utan att felet blev löst. Innan vi gav upp och skrotade den trots att den var fräsch. Blev helt enkelt mycket billigare att byta ut den :thumbdown:

Vet du vad reparatören gjorde för felsökning? Konstaterade han bara att ljudet var borta och åkte därifrån? Kan ju vara en BH-bygel eller nåt som hamnat utanför trumman...
 
Jag är helt med på det, det jag är irriterad över är den obefintliga informationen om det.
Måste de inte säga nått om de? Hittade inget på whirlpools hemsida heller.
 
Det är väl ganska standard när det gäller sånt här att man får bekosta det själv om inget fel hittas. Det är likadant om du lämnar in något på Elgiganten eller var som helst. Annars hade ju återförsäljarna fått skicka ut folk hela tiden då man hade ringt för minsta lilla.
 
C
davveno1 skrev:
Måste de inte säga nått om de?
Det tror jag inte, tyvärr. Att det är helt uppenbart att de borde göra det, och att de inte har någon som helst anledning att inte göra det är en annan sak... Ren slentrian och dåliga rutiner.
 
Det är normalt att man får betala om de inte hittar något fel när man åberopar garantin.

I ditt fall kan det vara något löst föremål som finns mellan trumma och hölje. Jag har varit med om att både mynt och skruvar hamnat där och orsakat konstiga ljud.

Hos Elgiganten fick jag skriva på ett papper där det stod att jag måste betala för att få tillbaka mobiltelefonen om de inte hittade något fel. Hos Mediamarkt var det bättre, där gjorde personalen en egen bedömning att det var ett garantifel och jag behövde inte skriva på något konstigt papper. Med en tvättmaskin är det svårare eftersom ingen bedömning kan göras innan reparatören är på plats.
 
Mycket märkligt, hade helt klart övervägt hans besök och kanske kört den tills ev. ras annars.
 
Ja, skriver man på ett papper är det solklart. Men informationen kom i dörren när han lämnade.
 
Det där kan nog bero på. Om du anmält att du har ett garantifel, så tror jag att firman måste påpeka vilka omständigheter som kan göra att du får betala ändå. Men har du bara beställt ut en reparatör, utan att diskutera ex. "det går väl på garantin" innan. Då är du troligen skyldig att betala för tjänsten, om det inte är något som täcks av garantin.
 
Varför oroa sig innan du fått någon faktura? När/om du väl får en är det väl läge att ta tag i det, men innan dess skulle jag inte hetsa upp mig.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
F
Jag fick betala 800 spänn för att reparatören bytte en säkring (glömde totalt bort att tvätt/tork använde tre säkringar). Ok att han ägnade en stund åt att skruva i torktumlaren :surprised:
 
Klart att jag åberopade ett garantifel. Det är whirlpool som skickat reparatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.