Tjena!
Har ett bekymmer med min 308 - klipphöjden ändrar sig av sig själv.
Gräsmattan är runt 700-750 kvm och kompisen klipper 8 timmar varje dag så jag tror inte att det är gräs som trasslar sig i och "drar" ner plattan. Kan bero på slitna knivar, dem jag har nu är 2 månader gamla.
Klipphöjden är 3,5 cm med idag hittade jag remsor i mattan och höjden var 2 cm. Har hänt nån gång tidigare.
Vad tror ni?

EDIT: Nya knivar beställda.
 
Hej, finns funktionen fjärrstart 2 på nyaste programvaran till r50?
 
Har förstått att 305 och 308 är samma maskin med annan mjukvara och kraftigare laddare 1,5ah istället för 1ah. Tror ni att det är något som hindrar en am308/gardena r80 att avvändas i en 305/r50 laddstation. Dvs byta enbart klipparen i ett installerat 305/r50 system. Har en kompis med en r80 och behöver ej kapaciteten så vi funderar på att byta enbart klippare för att han ska få en lite mer snabbladdad r50 och jag får en lite mer långsamladdad r80. Anledningen är att jag behöver fjärrstart 2 funktionen och han behöver den inte.

En annan fråga, finns det någon möjlighet att ställa in "köra över slinga" i 305/r50. Hittar det inte.
 
Byt trafo med. Det går att ladda r80 med 305-trafo (inte optimalt), men inte omvänt. Sen är det olika kontakter på vissa årsmodeller av 305. Det finns adapter, men är ju enklare att bara byta stationen isåfall.

fivarsson skrev:
Har förstått att 305 och 308 är samma maskin med annan mjukvara och kraftigare laddare 1,5ah istället för 1ah. Tror ni att det är något som hindrar en am308/gardena r80 att avvändas i en 305/r50 laddstation. Dvs byta enbart klipparen i ett installerat 305/r50 system. Har en kompis med en r80 och behöver ej kapaciteten så vi funderar på att byta enbart klippare för att han ska få en lite mer snabbladdad r50 och jag får en lite mer långsamladdad r80. Anledningen är att jag behöver fjärrstart 2 funktionen och han behöver den inte.

En annan fråga, finns det någon möjlighet att ställa in "köra över slinga" i 305/r50. Hittar det inte.
 
Tenkte å dele en liten snutt av 305 som frese oover plenen og parkere i garasjen. :)

[video=youtube;_M3wK1rRKgE]https://www.youtube.com/watch?v=_M3wK1rRKgE[/video]
 
Her er 305 på vei opp bakken til øvre plen. :)

[video=youtube;Hkw-9hL80to]https://www.youtube.com/watch?v=Hkw-9hL80to[/video]
 
Jag har en 305a tre år gammal, uppdaterade till senaste mjukvaran i Juni (500kr) och känslan är att det är en klar förbättring. Känns som det är kortare laddtid, lite längre körtid, mer varierande vändningar så den sliter inte gräset på samma sätt, samt att den på något sett verkar vara effektivare. Jag har inte gjort någon riktig test och inte klockat men allt verkar vara lite bättre. OBS se till att ladda ner senaste manualen för 305/308, uppgraderingen behåller inställningarna men det finns nya funktioner som man måste ha koll på och anpassa sin installation till.
 
Hvilken version snakker vi om her? Å hva er di nye funksjonene.
 
Jag har en 308:a som har rullat på bra i 3 år och 1700 timmar. Men nu hittar den ingen slinga och går därmed bara ut från laddaren o ställer sig. Slingan i sig är det inget fel på så då återstår kretskortet i laddaren eller något fel i klipparen. Är det någon som har några tips? Har pratat med ÅF och kortet till laddaren kostar ca 1000kr men inte så sugen på att handla på chans.
 
Forts.....
Har nu testat min klippare med en annan laddaren men ingen signal där heller så något fel på själva klipparen är det iaf
 
Installerade min 308 för ca 4 veckor sedan. Har inte behövt röra den sedan installationen och den kör 15h/dygn. Det är dock 2 saker jag noterat och stör mig på.

1. Går jag efter den och tittar noga lämnar den grässtrån oklippta på klippbredden. Precis som att hjulen går för snabbt i förhållande till rotationen på klipplattan. Upplever tuvor när man tittar ut över mattan. Någon som upplevt liknande??

2. Tittar jag noga på grässtråna så ser det ut som att topparna är avslitna, precis som med min gamla trötta klippare, istället för "avklippta". Knivarna känns fortfarande vassa och borde inte behöva bytas efter 4 veckor. Känns detta igen?
 
Om gräsmattan ser tussig ut, öka klipptiden och/eller byt knivar. Jag byter oftare än var 4:e vecka, det behövs även om de gamla ser ok ut.
 
En del gräs sorter är tjuriga än andra att klippa. Jag har nått tjock gräs som lätt lägger sig ner som min 310 har lite svårt för. Speciellt om det var fuktigt ute längre. Det är bara på ett lite område på gräsmattan i närheten av laddstationen och övriga gräsmattan är jätte fin så tror inte det hjälper att öka klipptiden för min del iallafall. Tilläggas bör att min vanliga motorklippare oxå hade problem med detta gräset. För min del har det blivit bättre genom att bara klippa varannan dag och låta mattan vila 2 dagar i mellan åt. Nya fräscha knivar gör nog oxå susen.
 
legion skrev:
Om gräsmattan ser tussig ut, öka klipptiden och/eller byt knivar. Jag byter oftare än var 4:e vecka, det behövs även om de gamla ser ok ut.

Problemet är att den går 16h/dygn alla dagar i veckan. Tror inte den klarar mer..? Jag ska prova att byta knivar.
 
Nyinstallerar en 305:a och har lagt ut begränsningsslingan och guidekablen, men det blinkar blått på laddstationen oavsett hur jag skiftar slinga hö/vä med guideslingan. Har kollat skarven då jag har ca 240 meter slinga, kollat anslutningen slinga/guide.
Blinkar blått hela tiden... Vad är fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.