foppa_mannen skrev:
Extremt många är det väl inte, men det är så utspritt så jag funderar på montera expansionsenheter bla ut till det fristående garaget. Kommer nog en bli en map där med va det lider.
Fast nu snackar vi ju expansionsenheter och inte PSU som du skrev om tidigare.
Kolla vad du kan plocka ut i ström från expansionsenheterna om nu vill koppla siren där expansionsenheterna sitter.
Sedan får du isf koppla det via en av reläutgångarna på expansionsenheten,
 
Får nog central med lite tillbehör imorrn, blev en 5 serie efter mycket våndandes, kanske va att ta i men då finns det att växa i iaf :)

Vilken FW rekommenderas, är den senaste ok eller ? Har ju ingen tillgång till FW så om någon kan hjälpa till där vore jag tacksam!
 
foppa_mannen skrev:
Mja, jag hänvisade i början till PSU-enhet SPC P332, och den har ju ett expansionskort E650 i sig :)

[länk]

Därför jag tänkte om det var bättre att slå till på en PSU enhet direkt så man kan driva sirenerna utan att oroa sig!
Men jag får väl ta och räkna lite noggrannare på det!
Nu ber jag om ursäkt, visste inte alls det fanns en med inbyggt expansionskort.
Verkar vettig!

Firmware kör jag 3.6.5 som RilleRock här på forumet delat med sig av. Kolla några inlägg tillbaka så hittar du. Finns väl 3.6.6 numera också, men inte testat.
 
Hej!

Skulle någon vänlig själ kunna tala om hur man i webbgränssnittet ändrar en användares PIN-kod då vederbörande glömt av den?

Det verkar fungera att ändra kod genom SPC Pro, men oavsett om jag är inloggad som administratör eller engineer via webbgränssnittet är rutan för PIN-kod utgråad. Användaren med administratörsprofilen knuten har alla rättigheter ikryssade som går att få (såvitt jag kan se).
 
RilleRock
foppa_mannen skrev:
Får nog central med lite tillbehör imorrn, blev en 5 serie efter mycket våndandes, kanske va att ta i men då finns det att växa i iaf :)

Vilken FW rekommenderas, är den senaste ok eller ? Har ju ingen tillgång till FW så om någon kan hjälpa till där vore jag tacksam!
Helt rätt val.

3.6.6
https://www.dropbox.com/sh/3lj9j2jd9qerrbp/AADZ8z0bJZZNM5VPwkTZmsKza?dl=0
 
RilleRock
fredriklj skrev:
Hej!

Skulle någon vänlig själ kunna tala om hur man i webbgränssnittet ändrar en användares PIN-kod då vederbörande glömt av den?

Det verkar fungera att ändra kod genom SPC Pro, men oavsett om jag är inloggad som administratör eller engineer via webbgränssnittet är rutan för PIN-kod utgråad. Användaren med administratörsprofilen knuten har alla rättigheter ikryssade som går att få (såvitt jag kan se).
Det kan bara användaren göra själv och har den glömt sin kod får man radera användaren och lägga till den igen med aktuella behörigheter.
 
RilleRock
foppa_mannen skrev:
Mja, jag hänvisade i början till PSU-enhet SPC P332, och den har ju ett expansionskort E650 i sig :)

[länk]

Därför jag tänkte om det var bättre att slå till på en PSU enhet direkt så man kan driva sirenerna utan att oroa sig!
Men jag får väl ta och räkna lite noggrannare på det!
Du kan ju lasta ner centralen 750mA kontinuerligt.
Vad har du för kabel ut till garaget?
Du kan ju i efterhand sätta dit en extern likriktare. 12V Vip likriktare är inte så dyra.
http://lasshop.se/presta/strmfrsrjning-vip-12-vdc-15a-18-alarmtech-50024632.html?search_query=vip&results=16
Beroende på dina planer kanske den tom skulle monteras vid spc-central för framtida utbyggnad.
De blir iaf inte dyrare att eftermontera denna.

Tänk på att använder du 12V ut från en exp så kan den bara belastas med 200mA.
Så skall du ha en krävande utesiren så koppla den direkt från likriktaren via reläet i exp alt montera utesiren med inbyggt batteri.
 
RilleRock skrev:
Du kan ju lasta ner centralen 750mA kontinuerligt.
Vad har du för kabel ut till garaget?
Du kan ju i efterhand sätta dit en extern likriktare. 12V Vip likriktare är inte så dyra.
[länk]
Beroende på dina planer kanske den tom skulle monteras vid spc-central för framtida utbyggnad.
De blir iaf inte dyrare att eftermontera denna.

Tänk på att använder du 12V ut från en exp så kan den bara belastas med 200mA.
Så skall du ha en krävande utesiren så koppla den direkt från likriktaren via reläet i exp alt montera utesiren med inbyggt batteri.

Kabeln till garaget är en EKKX 4x2x0,5 det är ca 60m kabel ut dit. Eftersom jag tänkt ha en MAP i garaget, iaf i ett senare skede så är det ju X-bus som gäller och eftersom det blev en 5-serie central så tänkte jag nog koppla den i slinga och då går ju alla paren åt och då blir jag ju tvungen att köra med någon form av expansionsenhet.

Synpunkter på det ?
 
RilleRock
foppa_mannen skrev:
Kabeln till garaget är en EKKX 4x2x0,5 det är ca 60m kabel ut dit. Eftersom jag tänkt ha en MAP i garaget, iaf i ett senare skede så är det ju X-bus som gäller och eftersom det blev en 5-serie central så tänkte jag nog koppla den i slinga och då går ju alla paren åt och då blir jag ju tvungen att köra med någon form av expansionsenhet.

Synpunkter på det ?
Det fina med 5 och 6000 centralerna är att du har en återkommande slinga till central alt 2 separata xbusslingor.
Vill du köra centralen som en slinga och strömmata från centralen till garaget så är inte kabeln optimal för detta då strömmen vid denna längd bör du ha en kabelarea på minst 1,5kvm.
Du behöver mao ha en extern likriktare i garage för ett stabilt system.

Buskommunikationen skall endast vara 1 partvinnat par för tur och ev 1 partvinnat par för retur
med de längderna i ditt fall.
Så du kommer ha 2 par över i kabeln om du kör tur/retur på bus.

Rent konfigurationsmässigt är det ingen skillnad att knyta ihop allt.

I detta fall skulle jag sätta SPC P332 i garaget och köra garaget som en egen slinga.
Det blir mindre skarvande för att få tillbaka xbusslingan till huset = mindre felkälla.
Inbyggt kapslingsabotage i P332 är också en fördel med tanke på att den blir endast ca 50kr dyrare än med extern Vip-likriktare.
Annars behöver du använda sektionsingångar för kapslingsabotage likaså fel på extern likriktare/utgång/batteri.
 
RilleRock skrev:
Det kan bara användaren göra själv och har den glömt sin kod får man radera användaren och lägga till den igen med aktuella behörigheter.
Där här måste väl rimligen vara en bugg? - Eftersom det uppenbarligen går med SPC Pro-programvaran, och säkerligen även med "SPC Manager" (för användarhantering)?

Svårt att se att det finns någon säkerhetsmässig anledning att den som administrerar användarna inte ska kunna sätt en ny kod för dem.
 
D
fredriklj skrev:
Där här måste väl rimligen vara en bugg? - Eftersom det uppenbarligen går med SPC Pro-programvaran, och säkerligen även med "SPC Manager" (för användarhantering)?

Svårt att se att det finns någon säkerhetsmässig anledning att den som administrerar användarna inte ska kunna sätt en ny kod för dem.
Rent generellt är det en dålig lösning att låta en administratör ändra lösenord åt en användare, pga lösenordet då är känt av fler än användaren. Däremot är det bra att låta användaren återställa lösenordet själv om denne kan identifieras med tex ID.
 
Nja, det köper jag faktiskt inte - eftersom proceduren (att skapa om användaren) ändå leder till samma resultat. Och behörighetsadministratören måste av naturen vara skickad att på ett betrott sätt identifiera användaren. Sedan finns det förstås inget hinder att när koden väl är återställd, att användaren besöker knappsatsen och sedan sätter en ny kod. Det vill säga precis så det fungerar i vartenda lösenordsbaserat IT-system idag

Bug säger måns. Eventuellt kan det vara fråga om ett feltänk.
 
RilleRock
fredriklj skrev:
Nja, det köper jag faktiskt inte - eftersom proceduren (att skapa om användaren) ändå leder till samma resultat. Och behörighetsadministratören måste av naturen vara skickad att på ett betrott sätt identifiera användaren. Sedan finns det förstås inget hinder att när koden väl är återställd, att användaren besöker knappsatsen och sedan sätter en ny kod. Det vill säga precis så det fungerar i vartenda lösenordsbaserat IT-system idag

Bug säger måns. Eventuellt kan det vara fråga om ett feltänk.
Har man attributet "Användare" och får lägga till användare skall man givetvis kunna återställa en glömd kod.
Men det tar ju inte direkt lång tid att radera och lägga till en ny bara man har koll på vilken behörighet hen hade.

Behörighetsadministratören skall givetvis vara betrodd med detta så feltänk eller bugg, det fungerar inte optimalt även om det ganska lätt går att gå runt det.
 
RilleRock skrev:
I detta fall skulle jag sätta SPC P332 i garaget och köra garaget som en egen slinga.
Det blir mindre skarvande för att få tillbaka xbusslingan till huset = mindre felkälla.
Inbyggt kapslingsabotage i P332 är också en fördel med tanke på att den blir endast ca 50kr dyrare än med extern Vip-likriktare.
Annars behöver du använda sektionsingångar för kapslingsabotage likaså fel på extern likriktare/utgång/batteri.
Tack för all hjälp, SPC P332 är beställd :)

Har nu fastnat på nästa sak, beställde Magic-PDM-I12 deckare, läste installationspappret som jag normalt inte gör med teknikprylar :)

Jag förstår inte riktigt va detta innebär:

5.2 Ingångspolaritet U (DIP1)
- Om U-styringången inte är ansluten (U, fig. 7/C) kopplas tillståndet ”oskarp” (leveranstillstånd) om till ”skarp” via DIP1.

Va menar dem med oskarp resp skarp läge ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.