Jag hade samma problem i min tråd för någon vecka sedan. Fick lägga upp bilderna igen så funkade det :(
 
Då testar vi med bilderna igen....

Schaktbotten för muren.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny, ren å fin blandare :)
image-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är man hemma ifrån en grymt skön semestertur till vänner och familj i södra landet. Vädret ser ju inte ut att bjuda på nån direkt högsommar värme närmsta veckan så jag misstänker att sista semesterveckan kan bjuda på lite jobb med pågående projekt här hemma.

Just nu är det lite för mycket som man vill åstadkomma men samtidigt uppstartade saker man vill avsluta.

1. Luften är kass i huset nu när det är varmt och fuktigt = Det är kanske dags att dra lite spiro och koppla in vår FLM.
2. Vi blev med katt (no2) för ett tag sedan, denna modellen ska inte vistas utomhus så vi måste fixa lite rymningsskydd så att vi kan leva ett liv med öppna dörrar... Trassligt och det blev lite "tänkte inte på det" över det hela... Men kattrackarn är fördjädras go! 18999_10152805650221814_2338477539217825574_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men hon äter småbarn till frukost ibland!
3. MUREN.
4. Tvättstuga, inte helt klar med allt... men men
5. Hallen, har påbörjat bygget av hallmöbler men inte avslutat. Väldigt irriterade att det första man ser när man kommer hem är något halvklart. Måste åtgärdas!

Men just nu är jag mest sugen på att mura faktiskt! Å dricka öl!
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Det är så mysigt med sommarkvällarna, man kan vara ute å pyssla i trädgården och så....

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regnet öser ner, det blåser storm och kvicksilvret ligger på 15grader... J*vla skitsommar!!
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Skönt att se någon som orkar trotsa vädrets makter :)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går sakta framåt! Men jag antar att första skiftet tar längst tid...
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Så, då var hela första skiftet på plats!

"Bara" 4 skift kvar!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte berätta mer om hur du tänkt göra muren? Det ser ut att bli ett stort lyft för din tomt!
 
Jajada skrev:
Kan du inte berätta mer om hur du tänkt göra muren? Det ser ut att bli ett stort lyft för din tomt!
Vet inte hur långt bak i den här tråden du läst, men jag hade tidigare en riktigt vildvuxen thujahäck som vuxit fritt i ca 35 år. Den satt dock på norrsidan av huset så det var inget vi stördes av egentligen, annat än att den var gräsligt ful och åt upp väldigt mycket tomtyta.

Marknivån vid gaveln mot gatan ligger ca 60 cm över gatunivå och tidigare så sluttade hela tomten ner mot gatan. Så tanken med den här muren blir att fylla upp och få en slät å trevlig framsida som går att använda till mer än bara parkera släpvagnen på. Entrén till tomten har tidigare varit via parkeringen. Alltså in mellan bilarna. För att slippa det så blir den en öppning i muren men en 4-stegstrappa i betong.

Muren står på en bädd av ca 20cm packad 0-32. Första skiftet ställde jag i en ca 6-7cm tjock kaka av jordfuktig grovbetong. Grusbädden blev ganska ojämn så detta var min lösning för att få allt rakt å fint. Muren blir 5 skift hög, varav ca 1,5 skift under mark vid gatan. I böjen höjer sig gatunivån och muren "försvinner" in mer och mer i marken. Ca 3/4 skift kommer ligga över nya tomtnivån. När det är färdigmurat så tänkte jag slamma båda sidorna och sätta platonmatta på "tomtsidan". Synliga ytor putsas och vitmålas. Sen fyller jag med lämpligt dränerande närmast muren, typ singel eller nått sånt. Krönet blir svart plåt som jag tänkte försöka knåpa ihop. På muren ska jag sätta en lågt smalribbat staket.

Hoppas på lite uppehåll imorgon också så kanske jag får på något / några skift till.
 
Redigerat:
Jag har nog läst de 60 första tidigare men sen har jag inte hunnit längre och nu nog 5 sidor tillbaka för att komma ikapp lite. Ber om ursäkt om du nämnt allt tidigare. Din tråd är ju rätt omfångsrik!
Det känns väligt genomtänkt alltihop. Det enda som jag hade funderat på att göra annorlunda är att fuktskydda delvis utsidan också. Puts är ju inte kapillärbrytande så för att skydda putsen från frostsprängning pga för hög fuktnivå skulle jag nog fundera på något bra sätt att snyggt fuktskydda upp till några centimeter över mark. Fick också nyligen ett bra tips av en anläggarplatschef om Platon som jag följt. Om man lägger mattan med utvik några decimeter in i nederkant och fyller på massor så försvinner helt risken att lera på sikt pressar på och trycker upp mellan Platon och mur. Lät vettigt. Spännande att följa er som kommit så långt med huset att ni påbörjar utomhusjobb!
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Jajada skrev:
Det enda som jag hade funderat på att göra annorlunda är att fuktskydda delvis utsidan också. Puts är ju inte kapillärbrytande så för att skydda putsen från frostsprängning pga för hög fuktnivå skulle jag nog fundera på något bra sätt att snyggt fuktskydda upp till några centimeter över mark. Fick också nyligen ett bra tips av en anläggarplatschef om Platon som jag följt. Om man lägger mattan med utvik några decimeter in i nederkant och fyller på massor så försvinner helt risken att lera på sikt pressar på och trycker upp mellan Platon och mur. Lät vettigt. Spännande att följa er som kommit så långt med huset att ni påbörjar utomhusjobb!
Platon på båda sidor med utvik it is! Tack för tipsen, är novis på allt vad sten, mur, puts och betong heter!
 
Fulbyggde en murarlåda nyss. Får se om den funkar sen!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rofuz och 5 till
  • Laddar…
Ujujuj va bra min lilla låda blev!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vilken tid det tar, å det sliter fint på kroppen också! Träningsvärken börjar komma sakta men säkert!
 
  • Gilla
rofuz och 6 till
  • Laddar…
Skottat lite mer grus och hämtat hem en padda idag. Beslutade att fylla igen lite där muren är lägre. Onödigt att ha 4 skift under mark och endast ett synligt. Imorgon ska det paddas lite och sen mura lite mer!

Eftersom det regnat katter å hundar här så tänkte jag ta tag i lite inomhusgöra.
1. Övergång mellan klinker och bambu i hallen.
Det fanns inget att skruva i så jag fyllde springan med lite fix jag hade liggandes. Spritsades på plats!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska det få härda nått dygn innan jag monterar listen. Under tiden tänkte jag måla stommen som jag byggde för några veckor sedan.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Skottat lite mer grus, paddat, murat och skottat lite till vid höjningarna i schaktbotten.

Nu ska det bara få brinna lite innan jag paddar av en sista gång.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finväder idag (y)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
rofuz och 9 till
  • Laddar…
Men hallå där! Kul när du vågar lägga ut en bild på dig själv, känns alltid bra att få ett ansikte på någon man läser mycket av. :)
Ta det försiktigt med allt skottande med, skottade sönder nacken på mig själv i våras, rekommenderas icke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.