815 393 läst · 1 749 svar
815k läst
1,7k svar
Villa Svarthem, Totalrenovering av 70-talshus
Nu när du skall göra mur är det viktigt att hålla ordning på sina gränser..... både kommunen och andra grannar kan bli lite "jobbiga" om man har råkat placera muren utanför sin tomtgräns.
Av dina bilder att dömma så har du ett hörn mot gatumark med flera brytpunkter. Hoppas att gränspinnarna är lättfunna.
Av dina bilder att dömma så har du ett hörn mot gatumark med flera brytpunkter. Hoppas att gränspinnarna är lättfunna.
Absolut. Tyvärr finns inga tomtpinnar. Men jag har kollat på tomtkartan och tagit ut måtten från den. Så jag hoppas att jag ligger rätt. Samtidigt ligger jag nu ca 3m innanför där häcken hängde ut. Så sannolikheten att nån gnäller på mig för att jag tog bort häcken som skymde sikten i hörnet samt skuggade 2 granntomter..... den är nog liten.roli skrev:Nu när du skall göra mur är det viktigt att hålla ordning på sina gränser..... både kommunen och andra grannar kan bli lite "jobbiga" om man har råkat placera muren utanför sin tomtgräns.
Idag skulle det inte hända så mycket var tanken. Men för en gång skull kom 2 leveranser före utsatt tid.
Så nu ligger ett flak 0-32 på uppfarten, alla rötter och stubbar är bortfraktade, 5pallar med lecablock, 1 pall med mur & putsbruk, armering, markduk osv är levererat. Gissar att jag kommer ha lite träningsvärk efter denna veckan.
Ikväll ska jag finjustera lite i schaktet, blev lite snävt på några ställen. Höjderna och hörnen mätas ut. Sen antar jag att det är dags för markduk och bara att börja skotta grus!
Så nu ligger ett flak 0-32 på uppfarten, alla rötter och stubbar är bortfraktade, 5pallar med lecablock, 1 pall med mur & putsbruk, armering, markduk osv är levererat. Gissar att jag kommer ha lite träningsvärk efter denna veckan.
Ikväll ska jag finjustera lite i schaktet, blev lite snävt på några ställen. Höjderna och hörnen mätas ut. Sen antar jag att det är dags för markduk och bara att börja skotta grus!
Medlem
· Uppsala
· 5 896 inlägg
Skotta grus som med spade menar du? helt manuellt? 0-32?...mmm...lycka till
Medlem
· Uppsala
· 5 896 inlägg
Hade jag haft tid skulle jag kommit och kollat...kan titta på när andra arbetar i flera timmar utan att bli det minsta trött...
Midsommarhelgen bjöd på familjetid och god mat!
Har dock varit ute typ 40-50 min och snyggat till lite i schaktbotten. Radien i kurvan är inte helt perfekt så jag får skala lera med spaden... Halvvägs klar typ.
Finkläderna är på, som sig bör!
Har dock varit ute typ 40-50 min och snyggat till lite i schaktbotten. Radien i kurvan är inte helt perfekt så jag får skala lera med spaden... Halvvägs klar typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finkläderna är på, som sig bör!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså den där när ryggen trilskas och man tog 20cm för lite med grävmaskinen....
Det var jag och spaden fram till midnatt igår, nu är det bara 3meter dike kvar att gräva upp! Ska försöka få tag i en padda till helgen så jag kan börja lassa ner 0-32 till bärlagret.
Det var jag och spaden fram till midnatt igår, nu är det bara 3meter dike kvar att gräva upp! Ska försöka få tag i en padda till helgen så jag kan börja lassa ner 0-32 till bärlagret.
Så! Då har jag skottat ner ca 8 ton 0-32 i diket. Det är kört med padda och höjden diffar på ca +-2cm. Tänker mig att det får duga. Jag har ju trots allt 6 skift att ta ut eventuella ojämnheter på
Tänker mig att jag lägger första skiftet i en rejäl blaffa murbruk så tar det nog ut ojämnheterna tillräckligt.
Med en vecka kvar till semestern så kämpar jag på kvällstid kommande vecka. Räknar med att första skiftet ligger på plats innan vi drar! Uppdaterar med lite foton när det är ljust nog för fotografering!
Tänker mig att jag lägger första skiftet i en rejäl blaffa murbruk så tar det nog ut ojämnheterna tillräckligt.
Med en vecka kvar till semestern så kämpar jag på kvällstid kommande vecka. Räknar med att första skiftet ligger på plats innan vi drar! Uppdaterar med lite foton när det är ljust nog för fotografering!