Martin_B
thomasx skrev:
Varför skulle man köpa utan?
(alltså utan drivning)

För min del är svaret: Färre saker som kan krångla på klipparen.

Ju enklare konstruktion, desto längre brukar det hålla jämfört med motsvarande kvalité fast fler finesser.

Det skall ju vara enkelt utan massa "krusiduller"! ;)


Sen om man nu måste tvunget ha drivning, så får man försöka välja det mest robusta alternativet.

Undrar vad skillnaden är vad gäller drivningen mellan dessa Klippo:

Drivningsmekanismen ser helt annorlunda ut på de två olika maskinerna. Vilken är "bäst" tro?

klippo-pro-21-sh-521af1e6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.klippo.com/se/produkter/mulching-mowers/pro-21-sh/

klippo-pro-21-sh-classic-369fcca3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.klippo.com/se/produkter/mulching-mowers/pro-21-sh-classic/
 
Redigerat:
Jag har nu snart kört en sommar med min nya Klippo Comet SH som har Hondamotor och är över lag nöjd.
Startar grymt lätt och går jämt och fint men det finns småsaker man stör sig på lite...

Motorn är lite svag
Hur hårt man än drar handtaget för hand så flyttar det sig lätt
Drivingen aktiveras med en spak men stängs av med dödmansgreppet och det gillar jag inte alls (kanske vanesak)

Till slut får jag säga att den klipper helt otroligt fint och Mulcherklippningen fungerar betydligt bättre än min förra Stiga!
 
Martin_B skrev:
(alltså utan drivning)

För min del är svaret: Färre saker som kan krångla på klipparen.

Ju enklare konstruktion, desto längre brukar det hålla jämfört med motsvarande kvalité fast fler finesser.

Det skall ju vara enkelt utan massa "krusiduller"! ;)


Sen om man nu måste tvunget ha drivning, så får man försöka välja det mest robusta alternativet.

Undrar vad skillnaden är vad gäller drivningen mellan dessa Klippo:

Drivningsmekanismen ser helt annorlunda ut på de två olika maskinerna. Vilken är "bäst" tro?

[bild]
[länk]

[bild]
[länk]
Kan inte svara för den övre klipparen, men drivsystemet på den nedre har för mig varit felfritt på 2 klippare i 29 år.
På min första klippare som köptes beg 1986 såg systemet inte riktigt lika ut, men hade samma funktion, ersättaren köpte jag 2006 och har exakt samma system som nedre klipparen, och jag har inte rört en skruv på nån av dom när det gäller drivningen.
 
Nackdelen med remdriften i den undre varianter är att den slirar om man klipper när gräset är blött. Jag klipper sällan när gräset är rejält blött men har ändå konstaterat att det kan bli problem.
 
Om man mot förmodan får in vatten i den kapslade drivningen borde det vara ett övergående problem, slirningen borde ge upphov till friktion, som i sin tur genererar värme, som får vattnet att dunsta, så problemet borde gå över av sig själv.

Jag kan dock inte svara säkert, då det inte hänt mig på 29 år.

Det är ett värre problem med väta när klipparen är ny, och drivhjulen har mönster, och slirar sönder gräsmattan om man inte är försiktig, den bästa Klippon är några år gammal och framdäcken är blanka, då driver det lagom utan att förstöra nått.
 
Det är inte i den kapslade drivningen det slirar, det är remmen under kåpan på vevaxeln som slirar. Som sagt, inte ett stort problem blir bara så när det är väldigt blött. Jag är väldigt nöjd med hur drivningen på klippon funkar.

Kanske är detta något man löst på den nya modellen av PRO, det ser ju ut som att man skulle kunna ta ut drivningen ovanför kåpan och inte där gräset flyger runt.
 
Japp, så är det sen länge, drivningen finns inte alls under kåpan, den går ut ovanför.

Min Klippo är av årsmodell 2002, och har så.
 
Martin_B
Så drivningen är inte blottad undertill på någon av modellerna på bild ovanför?

Den på övre bilden ser dock ut att ha en kåpa som täcker större delen av chassit, så den borde ju vara öppen undertill tycker man?

Om om nu ingen är blottad. Vilken av de två är bäst då? För och nackdelar? Maskinerna verkar ju i övrigt praktiskt taget identiska, förutom gasreglage och annorlunda hjul. Motorn och handtaget är ju identisk till synes och enl. spec. Och de kostar dessutom lika mycket enl. Klippo's prislista.
 
Martin_B
P-plats skrev:
Hur hårt man än drar handtaget för hand så flyttar det sig lätt
Har själv haft lite problem med på min Excellent H. Dock undrar jag om man inte kan skruva isär det och rugga upp glidytorna med en trekantsfil. Fila spår i det liksom i form av en stjärna med centrum på stjärnmönstret där själva skruven (axeln) sitter. På så sätt skulle man få tydliga hack och när man skruvar åt skruven ordentligt så borde det sitta sedan.

Har inte gjort så här på min ännu för jag har lyckats dra åt såpass hårt att det har suttit ok, ta i trä. Men jag bara väntar på att det skall bli helt lealöst en gång, och då åker filen fram :)
 
Martin_B skrev:
Så drivningen är inte blottad undertill på någon av modellerna på bild ovanför?

Den på övre bilden ser dock ut att ha en kåpa som täcker större delen av chassit, så den borde ju vara öppen undertill tycker man?

Om om nu ingen är blottad. Vilken av de två är bäst då? För och nackdelar? Maskinerna verkar ju i övrigt praktiskt taget identiska, förutom gasreglage och annorlunda hjul. Motorn och handtaget är ju identisk till synes och enl. spec. Och de kostar dessutom lika mycket enl. Klippo's prislista.
Den undre heter ju Classic, och det är väl för att den ser ut som den gjort i många år, och är mycket beprövad.
Den övre är väl en nyare modell, om den är lika bra får väl framtiden visa, man är ju dock nyfiken på hur drivningen ser ut under kåpan.
 
Har en Klippo Pro 21 SH och den har samma usla konstruktion på låsningen av handtaget riktigt dåligt på en proffs maskin som dom dessutom tar rätt bra betalt för men i övrigt är jag helt nöjd med den. Ett tag tänkte jag borra och sätta en låsbult där för jag vinklar aldrig handtaget. När jag köpte den skröt dom mycket om Honda motorn men det är inte så stor skillnad mot en briggs motor tycker jag men har en snö slunga också Honda 760 (tror jag) och där är det grym skillnad mot briggs och tecuseh Hondan kan man köra utan hörsel kåpor.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Japp, så är det sen länge, drivningen finns inte alls under kåpan, den går ut ovanför.

Min Klippo är av årsmodell 2002, och har så.
Jag har en yngre Excellent SH (dvs hondamotor) och den har drivningen under kåpan, precis som årets modell. Antingen pratar vi om varandra eller så har du en annan motor eller så har man ändrat detta efter 2002.


DSC_0545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och ja, jag har precis klippt gräset.....:)
 
Martin_B
Ja, alltså kan man slippa remmen undertill så den slipper blir nergeggad med gräs så är det ju så klart en fördel.

Kanske är bäst att satsa på Classic versionen då. På vissa bilder ser det dock ut som att den har plats för remdrivning under kåpan med, frågan är väl bara om det används, eller om drivningen går direkt från motorn via en axel.


För övrigt verkar det som att Excellent H har uppgraderats nyligen till GCV140 motorn med 2,4kW, istället för GCV135 med 2,1kW?

Står så olika på olika sidor så man vet inte vad man skall lita på.
 
MathiasS skrev:
Jag har en yngre Excellent SH (dvs hondamotor) och den har drivningen under kåpan, precis som årets modell. Antingen pratar vi om varandra eller så har du en annan motor eller så har man ändrat detta efter 2002.


[bild]

...och ja, jag har precis klippt gräset.....:)
Ja, där har vi vår förvirring, jag har B&S 5,5 INTEC med vinkelväxel, alltså axel ut till drivningen, det kanske inte finns på Hondamotorer.

TS för ta en närmare titt på maskinerna och drivningen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag skulle säga att hondorna har rem, dvs classic ser ut som min....
Men
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.