Ja, det var min fråga.
Håller på med källarinredning och då krävs flexibel kabeldragning.
 
Dom som säljer annan elmatr. till privatpersoner, har dom inte hemma tar dom säkert hem det du behöver. Fråga efter fartygsränna och trådstege.
 
Kom ihåg att det är behörighetskrävande att montera dem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sluta nu GK
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag börjar bli rätt less på alla som klagar så fort någon påpekar vad som är behörighetskrävande. Med tanke på allt mög jag har sett hemma hos folk som tror de kan så tycker jag det förtjänar att påpekas.
 
Jag har lärt mig att rördragning är behörighetskrävande, dessutom regelspikning om elinstallation ska på, inköp av skruv om de ska sitter i ett hus med indragen el, samt snart också att ställa en fråga här.
 
Jag tycke kanske du inte är den rätta att raljera om behörighet då det helt klart finns vissa luckor i vetandet när det gäller elfrågor.
 
  • Gilla
DaErkiman och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Sluta nu GK
Jag hann ju knappt börja. Inte ofta jag brukar nämna detta men det är inte så fel i detta fallet, kan ju vid första påseendet verka än mer främmande än att förläggning av rör mm skulle vara det. Bra att man är medveten om det, och enligt forumets uppsatta regler ok att påpeka.

Nu är jag ingen "squarehead" på något sätt då finns det många andra trådar här att drunkna i utan att komma framåt jfr dolda fel, ställningsutnyttjande osv, bara ett vänligt påpekande där kanske många inte ser det kravet för montage av lite metallkonstruktioner. Och du bör kunna köpa som elmont skrev via vanliga kanalerna.
 
E
Om du vill ha trådstege så är DEFEM en bra serie. Ladda hem Wibe montagehandbok från schneiders hemsida. På samma hemsida kan du även söka efter återförsäljare. Det går att sortera efter konsumentbutiker. Samtliga återförsäljare kan beställa hem de delar du behöver, där kommer montagehandboken till nytta igen, så du vet vad du ska fråga efter.

Tänk bara på att även montage av materiel som ingår i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande.
 
Mikael_L
Jag tror man kan beställa det mesta från elbutik.se, dvs mer än vad som finns på hemsidan rakt av.

Men antagligen leveranstid och ev krav på obrutna förpackningar.

Alltså egentligen vet jag inte, men jag har fått för mig det. Kostar inte mer än att ställa en fråga till dom.
Meddela gärna i tråden vad svaret blev om du kollar.
 
Nu har jag i och för sig inte köpt kabelrännor från elbutik.se, men jag har flera gånger köpt andra "olistade" saker från elbutik och det har fungerat fint. Enklast är om du har ett E-nummer.

Lite OT: Nu senast frågade jag om PipeLife's dragfjäder, och det tog inte mer en en kvart innan den dök upp som "nyhet" på deras hemsida.
 
Hornbach har trådstegar har jag sett
 
Tack för svaren. Jag har dock löst problemet på ett annat sätt. För att slippa borra massa hål i betongstensväggen för kabelklamring så monterar jag en 95 mm bräda löpande runtom under taket och på den kan jag fästa både kabel och dosor mycket enklare.
Jvadäba.
 
Emil_K skrev:
Tänk bara på att även montage av materiel som ingår i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande.
Det här är ju lite intressant. Om någon hade frågat så hade jag tvärsäkert sagt att en kabelstege det får vem som helst skruva upp. Men så är det alltså inte?

Var går gränsen. På min vind så går det exv. en kabel längs läkt som är spikad på insidan takstolarna. (Hellre än att spika genom råsponten). Var uppspikningen av denna läkt också behörighetskrävande? (Den har uppenbarligen och uttalat inget annat syfte än som underlag till kabeln).
 
E
Nej, men förmodligen gjordes det av någon med behörighet eller någon som arbetade under någon med behörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.