När jag köpte huset så fanns det ett mindre förråd på tomten, men det var i så dåligt skick så jag slog ner det. Det fanns även ett virkesförråd med drygt 100m 45x95. Virkesförrådet var egentligen bara några brädor som förra ägaren spikat ihop och lagt plåt över. Även det fick stryka på foten när jag "testade" motorsågen en dag.

Jag hade därmed ett underskott på förråd och ett överskott av oskyddat virke, som jag därför tänkte förädla till en fullstor friggebod. Liksom i granntråden så blir detta helt oisolerat, då det endast kommer användas till lagring av utemöbler, åkgräsklippare etc.

I väntan på makadamet som förrådet ska stå på "tjuvstartade" jag idag genom att börja resa friggeboden på en provisorisk plats.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklagets storlek är 4800x3095, och väggsektionerna är 1840 höga. Nockhöjden är c:a 3 meter.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket kommer bäras upp av en nockbalk vilken 5 takåsar på vardera sida kommer luta mot. Nockbalken är en 66x270 limträbalk.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag vill ha en port i mitten av kortsidan var jag tvungen att växla av stolpen som bär nockbalken. Jag hittade en regel i dimension 70x145 (ungefär, mätte aldrig), som jag skruvlimmade ihop. Det duger nog.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och längre än så här hann jag inte första dagen. Alla takåsar är färdigkapade, men det finns ingen större mening att göra mer nu förrän förrådets slutgiltiga viloplats är iordningställd.
 
Redigerat:
  • Gilla
PeAu
  • Laddar…
Är det plockepin eller lyfter du det på plats med kran eller nått?
 
Väggsektionerna sitter bara i några skruvar, och de är definitivt bärbara på två pers.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett bröllop kom ivägen för fortsatt arbete men idag hände det åtminstone lite, grävde bort grässvål + några dm matjord och fyllde upp med 8/16. Har styrt ut det lite grovt men behöver väl en timme till innan det är ok. Tyvärr kommer en kräftfest i vägen imorrn men förhoppningsvis får jag något gjort på förmiddagen!
 
Ser bra ut såhär långt.

//AA
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Fick inte så mkt gjort idag pga regn och lätt bakishet. Men jag lyckades iaf plocka ner friggan och bära bärlinan till rätt plats.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även en ram av trall på undersidan av bärlinan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har vägt in bärlinan och skruvat i de sista golvreglarna. Nu håller jag spika golvet (som tidigare låg i vårt vardagsrum).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet på plats, och överflödet bortsågat. Min cirkelsåg är f.ö. mitt sämsta verktyg, den verkar vara optimerad för att skicka allt spån i ögat på operatören...men den kostade å andra sidan bara 200kr så...

Därefter reste jag upp stommen (igen) och snitsade till och satte upp takåsarna. Har lyckats med allt på egen hand än så länge, men imorrn ska plåttaket upp och då behöver jag nog förstärkning...
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick plåten på plats igår, men jag hade för kort farmarskruv för nockplåten. Nu blir det en dagspaus i väntan på att jag får hem panelen!
 
Satte kortlingar cc60 för att fästa panelen i

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att mata panel

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fixat fönstret samt höjd marknivån lite framför förrådet så att brunnslocket till nedstigningsbrunnen hamnade i nivå med marken. Tidigare stack den upp nån dm, men jag tog bort den översta ringen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
har börjat använda friggan i väntan på att lockläkten hamnar på plats.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Tappade farten lite efter att förrådet fick tak över huvudet och kunde användas. Men idag fick jag äntligen fingrarna ur arslet och satte upp lite lockläkt! Hade läkt som låg och skräpade så det nästan räckte till båda långsidorna. Nu måste jag bara masa mig till Byggmax och köpa det som saknas så jag får göra färdigt. Målsättningen är att den ska vara målad innan veckan är slut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Målade du inte brädorna en gång före du fäste locken? Då är det stor risk att locken krymper efter målningen och det kommer fram trävita linjer, efter ett tag, som inte har blivit målat på brädan under lockpanelen.......
 
Jag är medveten om risken, men jag orkade helt enkelt inte ;) Jag får helt enkelt jobba in färgen mer när jag målar. Ska måla med slamfärg och har räknat med två strykningar, om jag späder färgen lite första strykningen så borde det går bra.

Edit: Dessutom har jag bara fäst den i en spik upptill och en nedtill ännu, och inte slagit in den fullt, så den ligger inte dikt an mot bottenbrädorna ännu
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.