Jajada skrev:
Förlåt, jag missade din sista fråga. Nej, det blir inte för klent, men problemet är infästningen av bjälklaget. Finja rekommenderar att man lägger bjälklagsreglarna uppe på u-blocket. Då är det ju lättare att mura en våning åt gången. Men för ett antal år sedan murade jag kompletta 2-plansytterväggar i ett svep på en kåk som skulle ha träbjälklag. Jag tror att vi la u-blocksskiftet i nivå med bjälklaget (inte under som normalt) och att snickarfirman fäste in bjälklaget med expander genom lättklinkern in i den gjutna balken i u-blocket (vi var bara underentreprenör och jag var inte alls inblandad i några konstruktionsfrågor så jag är osäker på hur bra lösningen egentligen var, jag lydde bara order, men huset står i alla fall kvar:))

Ritning finns här: [länk] Klicka på Exakt - ritningsdetaljer.
Tack för ditt svar!
Träbjälklag i stenhus? Det är väll att svära i kyrkan för en med sten i ryggraden & betong i ådrorna...
För övrigt har ditt projekt omkullkastat alla mina planer på nästa TRÄ-hus. Suck, nu börjar man ju fantisera om stenhus...
 
-RB- skrev:
Jag känner på mig att detta kommer att bli en av mina favorittrådar här på ByggaHus.
Nu har denna tråd vuxit till att bli en av mina absoluta favorittrådar här på ByggaHus :)
Väldigt roligt att få följa ert bygge. Och särskilt tack för detaljerade bilder och beskrivningar.
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Tack för ditt svar!
Träbjälklag i stenhus? Det är väll att svära i kyrkan för en med sten i ryggraden & betong i ådrorna...
För övrigt har ditt projekt omkullkastat alla mina planer på nästa TRÄ-hus. Suck, nu börjar man ju fantisera om stenhus...
Helt riktigt. Jag skäms lite över att ha varit med om detta, jag var ung och dum :surprised:.

Om man vill snabba på byggprocessen med bjälklag så är annars ett riktigt bra alternativ att köra plattbärlag (även kallat Filigran) eller ett lättklinkerbjälklag. Fördelen med plattbärlag är att det kan klara stora spännvidder, går snabbt att forma, har all underkantsarmering ingjutet och att det på det är lätt att göra alla installationer. Lättklinkerbjälklaget har fördelen att det finns ett stort installationsutrymme under där man kan dra el, ventilation, rör osv och går snabbt att montera. Nackdelen med dessa är framför allt att det krävs en rätt stöddig kran för montage och (oftast) möjlighet att köra fram med trailersläp.

Jag vill verkligen rekommendera stenhus. Framför allt på grund av goda inomhusklimatet, de diffusionsöppna väggarna som inte kommer börja mögla om (eller när) det kommer in lite fukt, den levande estetiken som går att få exempelvis med puts inomhus och sist så är den lite lyxiga känslan i en tung solid stomme inte heller fel. Självklart behöver man sen inte heller göra det så krångligt som vi gör (även om det blir roligare så :)).
 
Rättelse av inlägg #26, 27 och 123 (Till moderator: är det möjligt att kunna få göra ett tillägg till de inläggen för att korrigera felet?) och uppföljning på min recension av Finja Exakt.

Jag blev uppringd av Finja idag och vi hade ett intressant samtal om Exakt-systemet och min recension av systemet. Jag kan meddela att de arbetar med att få bort nackdelarna som jag skrev om. De lovade också att höra av sig när de arbetat klart med produktionen kring detta och uppdatera om hur det gått. Jag står helt och hållet fast vid min recension tills jag sett att man gjort förbättringar men tycker att det var mycket förtroendeingivande att de kontaktade mig.

En sak ville de att jag korrigerade och det är att jag i inlägg #26, 27 och 123 påstod att de kallade Exakt-bruket för lim. Detta stämmer inte utan det har jag helt blandat ihop med något konkurrerande system alternativt om någon annan kanske sagt det om Exakt. De är tvärtom väldigt noggranna med att påpeka att det inte är ett lim, utan ett murbruk. Ingredienserna nämnde jag i samma inlägg. Inte minst för ju annars lim associationer till betydligt mindre hälsosamma ingredienser, som alltså lyser med sin frånvaro. Bara Portlandcement, sand och kalciumhydroxid. Jag ber om ursäkt för detta.
 
Redigerat:
Så nu vill dom stora drakarna komma in och ändra dina inlägg 😀
 
  • Gilla
Nils Fluga
  • Laddar…
Kul att tråden hunnit ifatt verkligheten. Kul lösning med en murad fris vid bomlaget, det blir säkert jättebra :)
 
Jajada skrev:
Mediaskåpet kommer stå här :)
[bild]
Inga problem med gjutningen här? Tänkte mest på att det är en "himla massa" flexslang som kan ställa till det så att betongen inte "omsluter" ordentligt. Men valvformen är kanske inte riven än så du vet om det gick bra eller om det blev "skatbo" under alla slangar?

Vibreringen måste väl varit lite krånglig bland alla dessa slangar.....

Ingen risk att det "läcker" in betongslam i dina rörskarvar när de inte är tejpade? Fick höra inför min valvgjutning att man skulle tejpa alla skarvar på elrören för att inte få problem med inläckande betongslam som kan ge stopp i röret.....
 
Redigerat:
Har nu ägnat hela morgonen till att "läsa" igenom hela tråden. Häftigt projekt, lycka till med allting! Jag ser fram emot mer läsning och fler bilder :)
 
Jajada skrev:
Jag vill verkligen rekommendera stenhus. Framför allt på grund av goda inomhusklimatet, de diffusionsöppna väggarna som inte kommer börja mögla om (eller när) det kommer in lite fukt, den levande estetiken som går att få exempelvis med puts inomhus och sist så är den lite lyxiga känslan i en tung solid stomme inte heller fel. Självklart behöver man sen inte heller göra det så krångligt som vi gör (även om det blir roligare så :)).
Brandsäkerheten i ett stenhus jmf med trähus är inte heller att förakta. En av anledningarna förutom ovanstående som gör att jag vill ha ett stenhus när det är dags för hus :)

Finns ju många fina system nu för gör-det-självare i lättklinker och lättbetong, men det kanske räkas som fuskmurning i jämförelse med ditt mega-projekt :)

Hursomhelst riktigt häftigt projekt och stort cred till dina förklarade beskrivningar på alla momenten i bygget. Hoppas du orkar fortsätta med det för jag kommer följa detta med stort intresse, ska ta nån dag och läsa igenom tråden från start.
 
  • Gilla
claekm
  • Laddar…
Ofta dör man inte av elden utan av röken och det är ofta inredning som brinner så då kvittar det vad huset är byggt av.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Noseone skrev:
Ofta dör man inte av elden utan av röken och det är ofta inredning som brinner så då kvittar det vad huset är byggt av.
Men fastigheten som köps av dödsboet av någon är lite lättare att bygga upp igen. :D


Som tur för Jajada så finns det andra fördelar, som gör att extrajobbet med stenhuset inte är bortkastat. :cool:
 
Noseone skrev:
Ofta dör man inte av elden utan av röken och det är ofta inredning som brinner så då kvittar det vad huset är byggt av.
Ja i det fallet har du rätt, men där får man väl hoppas att folk har brandvarnare så slipper man förhoppningsvis dö!
En sten/betongstomme står fortfarande emot en brand bättre! Större chans att hinna rädd några ägodelar om man nu är hemma!
 
Noseone skrev:
Ofta dör man inte av elden utan av röken och det är ofta inredning som brinner så då kvittar det vad huset är byggt av.
Korrekt. Men de största skadorna på huset om brandkåren klarar släcka kommer inte från branden utan från vattnet som använts för att släcka. Där är så klart stenhus bättre äni trä. Vi renoverade för några år sedan ett stort flerbostadshus som brunnit. (Ytterväggar i sten, bjälklag och ickebärande väggar i trä). När renoveringen var klar visade det sig att det blivit mycket (!) billigare att riva och bygga nytt. Inte heller att förglömma.
 
  • Gilla
foppa_mannen och 1 till
  • Laddar…
Jajada skrev:
Korrekt. Men de största skadorna på huset om brandkåren klarar släcka kommer inte från branden utan från vattnet som använts för att släcka. Där är så klart stenhus bättre äni trä. Vi renoverade för några år sedan ett stort flerbostadshus som brunnit. (Ytterväggar i sten, bjälklag och ickebärande väggar i trä). När renoveringen var klar visade det sig att det blivit mycket (!) billigare att riva och bygga nytt. Inte heller att förglömma.
Ofta är det ju dessutom så att det brinner på vinden i gamla flerbostadshus då takstolarna o.s.v. är i trä medan stommen är i tegel. Det är ofta mer ekonomiskt att låta taket brinna ner istället för att dra på sig vattenskador i hela huset.
 
foppa_mannen skrev:
Brandsäkerheten i ett stenhus jmf med trähus är inte heller att förakta.
Nu går vi lite off-topic, men jag tar chansen att fråga.
Vad händer neråt i plattan, när ett hus brinner? Betong i all ära, men avloppsrör, vattenrör, golvvärmeslingor, vad händer med sånt? Min tanke är att sånt smälter, eller? Och isf är väll grunden oduglig? Och med oduglig grund, spelar väll stenhus mindre roll...? Ingen aning, men en fundering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.