Har gjort slangarna korta nu, men ingen framgång. Får inget flöde in i poolen.
På det övre insläppet känns inget alls:
20150720_173551.jpg

Så här ser det ut:
20150720_173709.jpg
 
Vänder jag håll på slangarna som sitter på pumpen känner jag att jag får flöde in och vattnet rör på sig. Så pumpen fungerar iaf!
 
Har även nu testat att bara koppla filterpumpen och då får jag flöde.

Så det är någonstans flödet stannar upp i stora pumpen
 
nixxz skrev:
Har även nu testat att bara koppla filterpumpen och då får jag flöde.

Så det är någonstans flödet stannar upp i stora pumpen
Kan vara att storpumpens propeller, bromsar det. Plocka bort propellern. Mer ideer har jag inte. Det hade varit kul om du kunde sparka igång denna.
 
Ska testa det :)
Kan inte ha någon betydelse om för att inte motorn är inkopplad?
 
nixxz skrev:
Ska testa det :)
Kan inte ha någon betydelse om för att inte motorn är inkopplad?

Det tror jag inte.
 
Japp fick till flödet men tyvärr verkar denna skit gjort sitt då ingen värme kommer.

En sak jag tänkt på är när man kopplar så här då kommer filter pumpen innan värmaren. Och original är ju pumpen efter värmaren.
 
Just detta bör inte spela någon roll. Viktigare kan trycket vara på flödet. I mitt spa, den nyare Vegas, om filtret blir lite täppt, stoppar värmaren och även pumpen. Det betyder att den givaren måste vara känslig. Kan kräva viss flöde. Kör utan filtret. Eller kortslut givaren. Detta bör starta värmaren.
Du kan ohm mäta över värmaren. Oändigt resistans är avbrott i denna. Dä är det bara att kasta.
Testa!
 
Fick ju runt 27ohm på värmaren.
Hur och vart kortsluter jag givaren?
 
nixxz skrev:
Jätte tack för alla hjälper mig, mycket schysst!

har nu mätt får 230v mellan nolla-fas nolla-jord
Sedan får jag ca 28Ohm mellan nollan och dessa punkter på bilden:
[bild]

Där mellan gjorde jag mätningarna som gav 28
 
Hmm. Effekten räknas P=U2/R Det skulle betyda att värmaren kan lämna ut en effekt på ca 190
Watt!r du säker du har 280 ohm och inte 28?

Edit. Jag läste fel. Sorry. Din mätning visar att värmaren är ok!
 
Redigerat:
Själva värmeelementet är det som har polslin i botten. Nollan går direkt till elementet. Fasen går först till microbrytaren som enligt mig står för flödesövervakning. Du kan flytta den bruna ledaren till temperatursäkringen. Det är den lilla runda delen bakom elementet.Den ska normalt vara sluten. O ohm ska det vara mellan dess anslutningar.
 
Okej, har inte gjort det du beskrivit men testade att koppla som på bilden ist. Och det verkar faktiskt som tempen stiger, dock kan jag knappt känna att det flödar värme. Kanske beror på att denna pump ligger 3700l/h och hinner ej få vatten varmt genom värmaren.
Återkommer imorgon om jag har fått det varmt eller inte över natten.

sddaas.jpg
 
Risken finns du får 60 grader. Hehe. Koka ägg. ��
 
Haha fast det är bara om jag tagit bort brytare juh, vilket jag inte gjort än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.