När jag skrev i samma område menande jag att två eller fler grannar kan ha varsin HQ klippare där trådarna ligger emot varandra imellan tomterna och lämnar således inget oklippt. Sen vems fel det är att Worx klippare verkar ha lite problem med en närliggande HQ klippare kan man nog diskutera i evigheter. Men jag tycker att om en HQ klippare kan särskilja olika HQ signaler medans en Worx och även G-force inte känner skillnad mellan sina egna signaler och en HQ signal så är nog inte felet bara HQ's. Men som sagt detta kan man diskutera i evigheter och hör väl inte till denna tråden egentlig.
 
Nicke Nyfiken
quick skrev:
När jag skrev i samma område menande jag att två eller fler grannar kan ha varsin HQ klippare där trådarna ligger emot varandra imellan tomterna och lämnar således inget oklippt. Sen vems fel det är att Worx klippare verkar ha lite problem med en närliggande HQ klippare kan man nog diskutera i evigheter. Men jag tycker att om en HQ klippare kan särskilja olika HQ signaler medans en Worx och även G-force inte känner skillnad mellan sina egna signaler och en HQ signal så är nog inte felet bara HQ's. Men som sagt detta kan man diskutera i evigheter och hör väl inte till denna tråden egentlig.
Håller helt med i det sista du skriver.

Man kan ju konstatera att just störningar mellan olika robotgräsklippare är ett reellt problemen som kommer att bli vanligare och vanligare ju fler som skaffar robotgräsklippare. Och denna problematik tror jag att hela branschen kommer att förlora på i längden. Folk kommer helt enkelt att avstå att skaffa robotgräsklippare för man har hört att det kan vara problem om grannarna också har en robot.

Det bästa för alla parter är nog om tillverkarna kommer överens om en standard som alla kan hålla sig till. Men då måste vissa tillverkare också överge sina patent. Och det är väl där skon klämmer.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Det måste vara minst 25 cm mellan hindret (väggen) och slingan, annars får inte klipparen plats. Så det går inte att lägga slingan bara 5 cm från kanten med makadam. Den måste ut minst 13 cm, om makadamen är 12 cm. Du kommer inte att få allt gräs klippt längs makadamen. Som någon skrev tidigare så bör man lägga slingan 5 cm från kanten för att garantera att allt gräs blir klippt när den vaggar fram längs slingan.

Samma sak gäller vid rensen, minst 25 cm. Och maskinen går inte runt ett hinder som den stöter på när den följer slingan vid hemgång för laddning eller vid kantklippning. Stöter den emot rensen så stannar den där efter några misslyckades försök att trycka bort hindret.

Men som sagt; det är bara att prova sig fram medan man lägger ut slingan.
Tack för förklaringen. Jag förstår det med 25 cm och att jag behöver då ha tråden på ca 13 cm från makadamen.

Sen skriver du att man bör ha den 5 cm ifrån för att garantera att få allt klippt?

Detta om 5 cm var bara ett mått på att få allt garanterat klippt, men som inte går att ha i praktiken då klipparen inte kommer att kunna gå hem eller kantklippa på det måttet? Förstod jag rätt?

Tack.
 
Nicke Nyfiken
qsecofr skrev:
Tack för förklaringen. Jag förstår det med 25 cm och att jag behöver då ha tråden på ca 13 cm från makadamen.

Sen skriver du att man bör ha den 5 cm ifrån för att garantera att få allt klippt?

Detta om 5 cm var bara ett mått på att få allt garanterat klippt, men som inte går att ha i praktiken då klipparen inte kommer att kunna gå hem eller kantklippa på det måttet? Förstod jag rätt?

Tack.
Du förstod helt rätt.

Det bör inte vara med än 5 cm mellan slingan och gräskanten om allt ska bli klippt. Men i ditt fall går det ju inte pga att utrymmet mot väggen är för smalt.

Jag har lagt 20 cm breda betongplattor längs med husgrunden och slingan 5 cm ut i gräset. Det funkar perfekt. Då slipper man även risken att klippknivarna skadas av singeln.
 
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Du förstod helt rätt.

Det bör inte vara med än 5 cm mellan slingan och gräskanten om allt ska bli klippt. Men i ditt fall går det ju inte pga att utrymmet mot väggen är för smalt.

Jag har lagt 20 cm breda betongplattor längs med husgrunden och slingan 5 cm ut i gräset. Det funkar perfekt. Då slipper man även risken att klippknivarna skadas av singeln.
Den info jag fick från supporten säger mins 35 cm till mur o dyligt,om det är rätt eller fel ??
 
Elkludde skrev:
Den info jag fick från supporten säger mins 35 cm till mur o dyligt,om det är rätt eller fel ??
Det är ju skillnad mellan en mur och en kant som man kan gå utanför. Om du är för nära muren kommer klipparen inte att kunna följa tråden utan hela tiden gå in i väggen. 35 cm är ni en bra siffra med viss marginal för att den ska kunna vagga fram och tillbaka lite men du kan troligen klara dig med lite mindre.
 
Har fått till det med två slingor jag växlar mellan olika dagar i veckan via ett 2 poligt relä och tillstick, fungerar bra !
Men i den ena klippzonen är det en helt rund gräsmatta och denna blir inte klippt i mitten , gissar att detta är kompromissen man får ta om klipparen skall kunna gå effektivt i smala passager ?
Förklaring , för att gå effektivt fram i smala passager så kan inte klipparen svänga heltom (vilket behövs i en rund gräsmatta) när den träffar begränsningslinan , den vinklar av relativt lite varje gång för att gå framåt , detta blir problemet med den runda gräsmattan , finns det någon lösning på detta?
Det finns en liten passage ur den runda gräsmattan vilken klipparen ibland kan passera ut ut till lite andra gräsplättar för att sedan återvända tillbaka och i detta moment kan den klippa lite i mitten för att sedan börja klippa ute i kanterna av rundningen igen.
 
Sepals skrev:
Har fått till det med två slingor jag växlar mellan olika dagar i veckan via ett 2 poligt relä och tillstick, fungerar bra !
Men i den ena klippzonen är det en helt rund gräsmatta och denna blir inte klippt i mitten , gissar att detta är kompromissen man får ta om klipparen skall kunna gå effektivt i smala passager ?
Förklaring , för att gå effektivt fram i smala passager så kan inte klipparen svänga heltom (vilket behövs i en rund gräsmatta) när den träffar begränsningslinan , den vinklar av relativt lite varje gång för att gå framåt , detta blir problemet med den runda gräsmattan , finns det någon lösning på detta?
Det finns en liten passage ur den runda gräsmattan vilken klipparen ibland kan passera ut ut till lite andra gräsplättar för att sedan återvända tillbaka och i detta moment kan den klippa lite i mitten för att sedan börja klippa ute i kanterna av rundningen igen.
Någonting som bryter mönstret. Antingen i form av ett fast hinder, eller göra en liten ö som worxen.
 
Nicke Nyfiken
Elkludde skrev:
Den info jag fick från supporten säger mins 35 cm till mur o dyligt,om det är rätt eller fel ??
Det är samma info som går att läsa i installationsmanualen. Inget konstigt med att supporten säger samma sak.

Men som vi alla vet kan man i vissa fall avvika från Worx givna instruktioner med framgång. T ex behövs det inte 2 meter både framför och bakom laddstationen för att roboten ska klara av att docka. Lika så behövs det inte 35 cm till hinder som går längs med slingan. Det behövs inte 2 meter mellan slingorna om din granne också har en Worx, osv.

Jag provade mig fram när jag la slingan utan att mäta, och den installationen fungerar problemfritt för andra säsongen nu. Och när jag efteråt mätte avståndet till alla längsgående hinder typ; husgrunden, muren, sandlådan, lekstugan, odlingslådorna mm, så är avståndet 25 cm på samtliga ställen.

MEN jag har en WG794E och det är möjligt att det är annorlunda med andra modeller.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Det är samma info som går att läsa i installationsmanualen. Inget konstigt med att supporten säger samma sak.

Men som vi alla vet kan man i vissa fall avvika från Worx givna instruktioner med framgång. T ex behövs det inte 2 meter både framför och bakom laddstationen för att roboten ska klara av att docka. Lika så behövs det inte 35 cm till hinder som går längs med slingan. Det behövs inte 2 meter mellan slingorna om din granne också har en Worx, osv.

Jag provade mig fram när jag la slingan utan att mäta, och den installationen fungerar problemfritt för andra säsongen nu. Och när jag efteråt mätte avståndet till alla längsgående hinder typ; husgrunden, muren, sandlådan, lekstugan, odlingslådorna mm, så är avståndet 25 cm på samtliga ställen.

MEN jag har en WG794E och det är möjligt att det är annorlunda med andra modeller.
Tack för den infon då vet jag precis.mycket bra
 
power650 skrev:
Hej
Har haft min nu en vecka och den sköter sig fint. Tyvärr har den ett högt ljud från drivmotorerna som hörs över 10m bort samt in i huset.
Någon mer som har detta problemet?
Har pratat med supporten så jag skall skicka in den, tråkigt att skicka in en fungerande klippare.
Liten videosnutt.[länk]
Min är också högljudd. Hur gick det med din maskin?
 
david gustafsson skrev:
Min är också högljudd. Hur gick det med din maskin?
Min är oxå fruktansvärd högljudd från motorerna + att det smäller i hjulen när den går hem för laddning
 
Elkludde skrev:
Min är oxå fruktansvärd högljudd från motorerna + att det smäller i hjulen när den går hem för laddning
Först blir min gamla klippare stulen sedan köpte jag en worx för den skulle vara tyst vilket den inte ÄR.
Skickade in den till supporten och de bara skickar tillbaks den och säger att det inte är något fel på den, blir så j..vla trött på skitsnacket.
Har jämnfört med en granne och min låter som en tröska mot hans klippare från förra året.
Börjar misstänka att de bytt drivmotorer i år som inte håller måttet.
Plockade ut min drivmotor och den har har en annan färg på vxl-lådan mot dessa bilder, helt i metall inte svart vxl-låda. motor.png

Tycker ni också skall höra av er till supporten, får de inte ordning på ljudet säljer jag skiten.
 
power650 skrev:
Först blir min gamla klippare stulen sedan köpte jag en worx för den skulle vara tyst vilket den inte ÄR.
Skickade in den till supporten och de bara skickar tillbaks den och säger att det inte är något fel på den, blir så j..vla trött på skitsnacket.
Har jämnfört med en granne och min låter som en tröska mot hans klippare från förra året.
Börjar misstänka att de bytt drivmotorer i år som inte håller måttet.
Plockade ut min drivmotor och den har har en annan färg på vxl-lådan mot dessa bilder, helt i metall inte svart vxl-låda.[bild]

Tycker ni också skall höra av er till supporten, får de inte ordning på ljudet säljer jag skiten.
Jag kommer att ta kontakt med supporten,och jag ger mig inte förrän det är ok
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Hej.
Som nybliven Landroidägare har jag läst igenom det mesta här för att lära mig lite. Är nu inne på tredje veckan i drift, och har lite problem.

Den största ytan av gräsmattan lutar lite ifrån resten av tomten, mindre än 10%. Rabatter runt huset är försedda med kantsten, och närmast rabatten har gräsmattan en lutning ut från rabatten under 20% för att sedan plana ut.
Ytan som skall klippas går helt runt om huset, förutom den del som är garageuppfart.

Det jag har märkt, är att Landroiden inte hittar längst bort i bägge ändar mot garageuppfarten, för där har gräset hunnit att bli rätt långt. Så zonklippning torde vara lösningen... Men här får jag problem.

1: Vid motlut tenderar Landroiden att vika av kraftigt åt vänster (har nollat gyro), Vilket motverkar funktionen på två sätt. Eftersom den faller av åt vänster, så har den svårare att hitta in i de smalare ytorna. För att den stöter på kanttråden och vill leta sig ut ur det trånga området för snabbt.
Nästa problem blir att den faller av ifrån kanttråden när den skall gå ut till zonklippning/kantklippning och tappar tråden.

2: När Landroiden skall gå ut till zon 2 / kantklippning, så följer den tråden i 25-30 meter. Därefter får den för sig att lämna tråden gå tvärs över ytan (5m) och plocka upp och fortsätta längs kanttråden... Jag har ringt supporten några gånger så de skickade mig en ny laddenhet. När jag bytte den, så uppkom något. Jag fick växla trådarna till kanttråden, och dessutom växlar polariteten på laddpinnarna fram och tillbaka... Tänkte att jag snurrat till det, men detta är enda sättet att få det att funka. För den laddar och går enligt schemalagd tid (auto och +50%).

Vid laddning går den upp till 30,3 V=, och sedan direkt ut och klipper i ca 90min. Innan jag bytte ladd/styrenheten, kunde jag hitta Landroiden avstängd i laddtstationen någon gång, återstår att se om detta försvann med bytet?

Jag funderar på om man kan göra en återställning av allt man ställt in, för att kanske det blivit något knas vid programmeringar...?
Kanske jag gör något fel när jag programmerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.