peternicklas
smurfen72 skrev:
Jo värmen är inga problem att få från vp men hur löser man vv mot en gammal elpanna ? Att köpa lösa styrboxar och växelventiler brukar hamna på ungefär samma pris som att köpa en komplett innedel. Är intresserad av hur du får ihop det för ca 60000 kr vilka grejer ingår då.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2155557
http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_nibe_varmepumpar_luft_vatten/nibe_smo_05--6250864
Den ska dockas till en elpanna vilken gör varmvattnet.
Sedan kan man givetvis köpa en helt ny värmekälla, men det drar lite med sig. Har man en bra elpanna så funkar dockning väldigt bra.
 
Det gäller ju att elpannan har ingång får extern värmekälla om du ska köra flytande mot rad och fast kondensering mot beredaren om pannan ska kunna spets med el dessutom. Är fortfarande intresserad av hur du hamnar på ca 60000 kr komplett installerat och klart.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Det gäller ju att elpannan har ingång får extern värmekälla om du ska köra flytande mot rad och fast kondensering mot beredaren om pannan ska kunna spets med el dessutom. Är fortfarande intresserad av hur du hamnar på ca 60000 kr komplett installerat och klart.
Nej, du kopplar den på returen från elementen och kör flytande med hjälp av SMO. Har kört så i 6 år med en gaspanna men principen är den samma. Inkopplingschema finns på nibe.se. SMO öppnar elpannans shunt vid behov annars gör den bara varmvatten.
 
Men då bereder man vv med elpatron du skrev tidigare att det var med styrning för vv då antog jag att vv beredes med vp och det var den lösningen jag blev nyfiken på. Enligt schablon förbrukar en vanlig familj vv för ca 4500 kwh med cop 3 så spar man ca 3000 kwh per år om vv bereds med vp man tjänar ofta på att välja in en elpanna med inbyggd styr växelventil och vv beredare.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Men då bereder man vv med elpatron du skrev tidigare att det var med styrning för vv då antog jag att vv beredes med vp och det var den lösningen jag blev nyfiken på. Enligt schablon förbrukar en vanlig familj vv för ca 4500 kwh med cop 3 så spar man ca 3000 kwh per år om vv bereds med vp man tjänar ofta på att välja in en elpanna med inbyggd styr växelventil och vv beredare.
Kanske var lite otydlig. Jag gör allt vv med gaspannan eller elpatron då i TS fall. Kanske inte helt optimalt men jag valde detta. Fördelen med "mitt" ssytem är att jag kan välja gas eller värmepump för uppvärmning. Skulle elpriset bli väldigt högt så kan jag fortfarande använda gas. Gaspriset följer inte elpriset och har legat stabilt under längre tid. För TS blir det el i båda fallen. När väl vår gaspanna lägger av så får vi se hur vi gör då.
 
Titta på denna lösningen MITSUBISHI SW75 SPLIT + ECODAN eller MITSUBISHI SW100 SPLIT + ECODAN sedan kan du komplettera med en sådan här MITSUBISHI ELECTRIC VL100 VÄRMEVÄXLARE för ventilationen.
Dessa maskiner är nya moderna grejer och konkurrerar lätt ut bergvärme i södra Sverige. Det finns fler fabrikat som är mycket bra huvudsaken är att anläggningen är en sk Splitt variant och anpassad för den boyta som skall värmas.
mer info på
https://www.polarpumpen.se/luft-luf...ectric/mitsubishi-electric-vl100-varmevaxlare
 
Blev lite nyfiken hur du räknat när du skriver att dom konkurrerar ut bergvärme lätt ?
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Tja Smurfen72 inte vet jag vad du menar, men den värme du får ur luft/vatten är inte dyrare en bergvärme i södra Sverige, räknar du kronor och ören så är maskinkostnaderna snarlika då återstår borrhål och övriga arbeten innan du är inne i huset vid maskinen. Bor man på en typisk villagata eller radhusgata så kan det bli problem mad avstånd mellan borrhålen om fler grannar har bergvärme då ökar avståndet till maskinen om det ens är möjligt.
 
Du får gärna länka eller på övrigt sätt visa den luft/vatten som ger samma eller tom bättre cop som en bergvärme vp. Om man läser tex energimyndighetens test så ger bergvärme högre besparing trots att dom är testade med brine in på 0 grader och så kall brine har man normalt inte i södra delarna av landet men vet tyvärr inte vid vilket klimat dom testat luft/vatten vp heller så det kanske går på ett ut. En Nibe 1226 8 kw vilket är basmodellen hos Nibe och har inbyggd vv beredare får man i dag för 44000 kr jag tror inte du får nån luft/vatten vp komplett med innedel för det priset men visa gärna vart.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Du får gärna länka eller på övrigt sätt visa den luft/vatten som ger samma eller tom bättre cop som en bergvärme vp. Om man läser tex energimyndighetens test så ger bergvärme högre besparing trots att dom är testade med brine in på 0 grader och så kall brine har man normalt inte i södra delarna av landet men vet tyvärr inte vid vilket klimat dom testat luft/vatten vp heller så det kanske går på ett ut. En Nibe 1226 8 kw vilket är basmodellen hos Nibe och har inbyggd vv beredare får man i dag för 44000 kr jag tror inte du får nån luft/vatten vp komplett med innedel för det priset men visa gärna vart.
Ska inte prata om priser men jag vet där vi bor, södra Sverige, så är det luft/Vatten som man installerar. Bergvärme är för dyrt då vi inte har så kallt klimat som man har i norra Sverige. Årsmedeltempen ligger på +9 grader.
 
Men frågan är varför man installerar det därför att det är bättre eller därför att rörmockaren rekomenderar det så att han får hela kakan själv och slipper dela med borraren. Säger inte att luft/vatten är dåligt men det ger inte lika bra cop och håller troligtvis inte lika länge och blir troligtvis dyrare i längden sen kan det finnas ställen där det blir för dyrt att borra och då är det ett bra allternativ. Bor själv i södra norrland tror vi har medel temp på knappt 6 grader så det skiljer inte så mycket och medeltempen brukar vara ungefär densamma som berggrundens temp så ni har några grader varmare vilket ger bättre cop.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
cop för dem som jag tidigare relaterat till är angivet till 4.45 och påstås och ger värmeeffekt ner till -28 grader.
Vet inte och orkar inte leta bergvärmepump som ger bättre cop men det är inte enda faktorn, det finns mycket mer som avgör, det är upp till var och en att bedöma men framförallt, jämför nya maskiner mot varandra inte gamla modeller eller billiga udda maskiner.
 
Vid vilken utetemp ger den 4,45 i cop och är det med avfrostning ? Vad kostar den maskinen att köpa komplett med innedel/vv beredare.Vill naturligtvis veta vid vilken framledning cop är angivet.
 
Redigerat:
Nu är jag inte insatt i hur borrning för bergvärme går till, men antar att man borrar relativt långt ner och att man har en borrgrejs (stor sak som borrar för pelare etc.) ?

Så som vårat hus ligger så finns det ingen direkt möjlighet att borra på framsidan och då är det bara baksidan som är möjlig att borra i men där kan jag med handen på hjärtat säga att där kommer man inte in med en borrgrejs då det är "tomt mot tomt" sånär på en liten stig emellan för att man ska komma åt trädgården utan att behöva gå igenom huset.

Har tittat på grannarnas hus och det är antingen Luftluft eller luftvatten dessa har, är ganska så 50/50 men i stort sett alla har den lösningen, är la någon enstaka som inte har det men det är de som är 65+ som inte gjort någon sådan installation.

Men av era tips att utläsa så är det luft/vatten som är att rekommendera.

Då är frågan, går det att förbereda på något vis så att man kan hålla ner installationskostnaderna så mycket som möjligt?
 
Borr riggen är lika bredd som en bil men det behövs plats för en lastbil med kompressor också men dom kan stå på gatan en bra bit bort och du kan borra under parkeringen eller gångar om det inte finns plats på annat ställe. Om du väljer luft/vatten kan du gjuta plattan som maskinen ska stå på och se till att ordna avlopp för vattnet som kommer från maskinen vid avfrostning du kan ju även ta hål i ytterväggen för rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.