jensb.teamasea com skrev:
När skall man börja olja impregnerat golv, vi la det 2014?
Aldrig.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
jensb.teamasea com skrev:
När skall man börja olja impregnerat golv, vi la det 2014?
Varannat år eller var tredje oljar jag
 
Jag oljar inte heller, utan skrubbar med såpa två gånger om året.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Man kan väl få fram nästan lite silvertjära utseende endast med såpa 1-2 ggr/ år med receptet: Såpa + vatten, skrubba, låt torka utan att skölja bort såpan.
 
G
Hej jag har jobbat med trägolv inne och ute i 18 år och mitt tipps använd aldrig högtryckstvätt det gör att du får trät poröst samt att vattnet tränger betydligt längre ner än vad regnvatten gör. Att trät grånar betyder att trät oxiderar och det kan man aldrig komma ifrån. Det finns så kallade terasstvätt men använd sparsamt samt bara med skurborste tycker jag. Tvätta av terrassen med tvätt eller som jag göra med gammeldags träsåpa som är mycket fetare än vanlig såpa. Slipa lätt på utan eventuellt gör en riktig golvslipning om plankan blivit kupad. Använd en bra olja värt pengarna sen underhållet du däcket med såpa och vatten när du tvättar.
Min rekommendation är att olja vår och även höst varje år minst.
Lycka till hoppas din altan blivit eller blir fin igen.
 
G
Jag har ett fyra år gammalt trädäck som såg allt annat än roligt ut. Tvättade med Nordsjö algtvätt och högtryck och hyrde därefter en kantslip på färaffären. Tog ca 5 timmar på knä för att få en ok finish. Nu har jag behandlat med ett nytt medel som heter Organowood. Man lägger på i två steg men det går kvick och lätt. Trät skall bli vitaktigt och jag gissar att innehållet påminner om Sioo men till under halva priset. Hitintills ser det mycket bra ut och kan rekommenderas.
 
Jag oljade med Alcros trallolja i fjol. Mest för att det är så man " ska " men också för att jag tyckte det tog så lång tid för däcket att torka upp efter ett regn. Det blev ingen större skillnad. Jag räknade då på dt och kom fram till att man för samma kostnadd lika gärna kan byta allt trallvirke vart fjärde år. Tyckte inte det går att försvara. Så nu blir det bara såpa, förutom en del som jag är rädd om så där kör jag roslagsmahogny.
 
R
Har en altan som är 12 år. Har oljat in den varje år men den har börjat bli flammig. Köpte då Beckers Elit trä olja med bruten kulör=B 8104 svarttonad för att få altanen mörkare. När jag då oljar in och sedan tar bort överflödet efter att det har fått sugit in som man brukar göra så visar det sig att den inte suger in på alla ställen. Kan det vara så att vissa delar av altanen har blivit övermättad , för det är lika flammigt nu också efter behandlingen. Svaret blir väl, Byt panel eller slipa. Hur gör jag.
 
G
Använd Järnvitriol så blir det grått med en gång och håller livet ut.
 
G
Kör stommen i tryckt virke, golvet i sibirisk lärk. Prisskillnaden blir ungefär 30 procent dyrare totalt. Underhållsfritt, så på några år har man sparat in pengen. Mitt är fyra år, blir bara vackrare och vackrare. Jag fattar inte varför folk håller på med tryckimpregnerat, det kanske är dumsnålt? Å så allt underhållsjobb.
 
Jag har såpat altanen tidigare. Funderar på att testa med rå linolja i år, det finns dunkar av kallpressad sådan man kan köpa.
Tänker mig ev även en linsåpa variant.
Linoljan har alltid fubgerat ypperligt för mig med inonhusoljningen. Har då använd den man köper i livsmedelaffärer.
 
G
e-hufs skrev:
Jag har såpat altanen tidigare. Funderar på att testa med rå linolja i år, det finns dunkar av kallpressad sådan man kan köpa.
Tänker mig ev även en linsåpa variant.
Linoljan har alltid fubgerat ypperligt för mig med inonhusoljningen. Har då använd den man köper i livsmedelaffärer.
Hej,
Jag avråder starkt från användning av linolja på altanen.
Vi använde det efter råd från stort byggvaruhus. Det slutade med en såphal "dansbana" som var livsfarlig och när vi försökte bli av med det genom att slipa ner till trärent "vandrade" bara ny linoljeskikt upp med jämna mellanrum.

Mvh Olle
 
Tomture61
All slags olja (linolja i olika konc) gör trät mer och mer svart med tiden .Oljan oxiderar.
Tycker även att Träolja V Cuprino funkar dåligt (flagar o skyddet borta efter 1 vinter)
Tycker du att en grå/silvrig yta är OK så kör med såpa
Själv tänker jag testa att lasera mina 8 år gamla trädäck.:rolleyes:
 
Redigerat:
Trädäck i tryckimpregnerat behöver man inte göra nånting åt enligt mina erfarenheter.
Att man måste olja in det och hålla på är bara ett sätt att lura av folk pengar.
 
  • Gilla
O
  • Laddar…
TheGame skrev:
Trädäck i tryckimpregnerat behöver man inte göra nånting åt enligt mina erfarenheter.
Att man måste olja in det och hålla på är bara ett sätt att lura av folk pengar.
Lura folk på pengar , förklara gärna mer .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.