Jag tycker klinkers är ett bra ytskikt, har det i både badrum och hall. I badrummet har jag elektrisk golvvärme, vilken är på även på sommaren. I hallen är det vattenburen, så där är golvet svalt och skönt nu, hunden älskar att ligga där varma sommardagar!
 
Men då är den ju inte kopplad på VVC, vvc betyder VarmVattenCirkulation.

Av ren nyfikenhet, eftersom föreningen normalt ansvarar före värmesystemet i fastigheten, har ni skrivit något avtal som fritar föreningen från ansvar för er lägenhet och att på något sätt reglerar ert ansvar vid kommande injusteringar av värmesystemet?
 
Nej utan vi har bara fått det godkänt, inget annat speciellt i avtalet
 
simpa81 skrev:
Frun ville ha nåt liknande, men det finns gränser för hur mycket man kan lägga ner på ett femtiotalshus på vischan utanför Gävle. Hon fick nöja sig med ett parkettgolv med samma ton!
Bor oxo på vischan utanför Gävle, tänkte om du var min granne ;)
 
Strax norr om Sandviken!
 
O
Tja... I den förening jag bodde i så var handdukstorkarna kopplade på VVC´n vilket troligtvis innebar ökade kostnader...
Jag har svårt att se att legionella skulle spridas mer för att man har satt handdukstork på VVC´n... Det brukar framförallt vara långa avstickningar som inte går någonstans... Efter som vattnet inte cirkulerar där...
Men det är trotts allt ganska OT...

Skönt att det är självklart för dig att söka styrelsens tillstånd!
Hur styrelsen sedan löser problemet med golvvärme och eventuella injusteringar blir deras problem om de inte själva har velat skriva något extra avtal... Å andra sidan... hur ofta behöver man justera elementen?
 
Odjuret skrev:
Tja... I den förening jag bodde i så var handdukstorkarna kopplade på VVC´n vilket troligtvis innebar ökade kostnader...
Jag har svårt att se att legionella skulle spridas mer för att man har satt handdukstork på VVC´n... Det brukar framförallt vara långa avstickningar som inte går någonstans... Efter som vattnet inte cirkulerar där...
Men det är trotts allt ganska OT...
Problemet är givetvis att om man stänger av värmen, så blir det precis det: en lång avstickare.
 
Odjuret skrev:
Tja... I den förening jag bodde i så var handdukstorkarna kopplade på VVC´n vilket troligtvis innebar ökade kostnader...
Jag har svårt att se att legionella skulle spridas mer för att man har satt handdukstork på VVC´n... Det brukar framförallt vara långa avstickningar som inte går någonstans... Efter som vattnet inte cirkulerar där...
Men det är trotts allt ganska OT...

Skönt att det är självklart för dig att söka styrelsens tillstånd!
Hur styrelsen sedan löser problemet med golvvärme och eventuella injusteringar blir deras problem om de inte själva har velat skriva något extra avtal... Å andra sidan... hur ofta behöver man justera elementen?

Det är därför proppade stick inte rekommenderas vara längre än 1.5* rördiametern.
 
Har varit en vecka I Palma så inte blivit så mycket gjort i lgh, men sjukt trevligt med god mat och trevligt sällskap. Santa Catalinas restauranger kan jag varmt rekommendera
DSC_0191_censur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mindre trevligt är att säkringen till kyl/frys utlöst under tiden vi var borta, var ingen trevlig doft vi möttes av
DSC_0582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmen är iallfall lagd ska bar till några fästpunkter till efter att vi dragit in slangen till shunt
DSC_0597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och provtryckt
DSC_0598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att dra in den sista biten till shunt
DSC_0599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är det flyta som gäller, alltid lika nervöst, speciellt nu när vi har ett färdigt furugolv att skydda
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppeknaster och 2 till
  • Laddar…
Det blir iallafall rent och fint i kylen :p

DSC_0600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När blir köket klart? Vi väntar nu bara på bänkskiva och vitvaror :p
 
Vi kommer flyta nu och sedan kommer vi nog lämna köket och göra karmar, vi tillverkar egna av karmvirke och ek för tröskeln, kommer nog ta lite tid att passa in då dörrbladen är orginal 1920 och inte helt raka. Sedan efter det ska farsan få lägga klinker, och av erfarenhet av badrummet vet jag att det tar tid :D Sedan borde det gå fort att montera stommar, efter det ska Bror törners stenfirma komma och mäta och sedan tillverka granitskivan, kan nog ta några veckor, och man vågar ju inte kakla ovan skivan innan denna är satt så under den tiden får vi tex försöka börja ta tag i badrummet igen.

Sedan med lite tur blir det bra väder i Augusti och då måste ju man ha tid att låta rödvinet flöda på uteserveringar :p

Så du kan vara lugn, du blir klar först :p
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Vi kommer flyta nu och sedan kommer vi nog lämna köket och göra karmar, vi tillverkar egna av karmvirke och ek för tröskeln, kommer nog ta lite tid att passa in då dörrbladen är orginal 1920 och inte helt raka. Sedan efter det ska farsan få lägga klinker, och av erfarenhet av badrummet vet jag att det tar tid :D Sedan borde det gå fort att montera stommar, efter det ska Bror törners stenfirma komma och mäta och sedan tillverka granitskivan, kan nog ta några veckor, och man vågar ju inte kakla ovan skivan innan denna är satt så under den tiden får vi tex försöka börja ta tag i badrummet igen.

Sedan med lite tur blir det bra väder i Augusti och då måste ju man ha tid att låta rödvinet flöda på uteserveringar :p

Så du kan vara lugn, du blir klar först :p
Haha jag misstänkte nästan det :p Vad ska ni ha för stänkskydd? :) Kommer ni att försöka göra något åt dörrbladen för att få dem raka eller är det helt omöjligt? Vi har också några dörrar som har slagit sig lite grann och därmed måste man dra lite extra när man ska stänga dem för att kolven ska gå i bläcket. Vi byter ju dock varken foder eller karmar så vi lär väl inte göra något åt det direkt.
 
Vi har inte bestämt stänkskydd ännu, men blir nog vitblankt kakel. Nja, man ser ju att dörrarna dörrarna redan har blivit riktade en gång i tiden genom att såga in kilar på olika ställen. Nog inget man gör enkelt som glad amatör :) Det är så pass lite att det borde bli bra om vi passar larma noga med dörrbladet i.
 
AndersMalmgren skrev:
...
[bild]
Intressant interiör från ett medelklasshem på Öfvre Östermalm!

Frukost lunch och middag (och vickning förstås) intas förstås på stadens krogar.

Fast där finns ju faktiskt lite juice och fil till lillgrabben :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.