Y
* bilat upp två hål genom källargolv
* bilat hål genom grund-muren.
* sågat av rötter som spreta ut i grävda kabelrännor
* lagt kabel
* donat lite med avloppsrörslutningar.

och ska försöka ta och fredagsstäda. Funderar på renovera framvagnen på bilen med men vill inte köra fast.
 
mexitegel skrev:
Bytt sista 3-glaskasetten, jäklar vilken skillnad det är på utsikten :)
...
Var det invändig imma som gjorde bytet nödvändigt?
Hur gamla var de du bytte?
 
KnockOnWood skrev:
Var det invändig imma som gjorde bytet nödvändigt?
Hur gamla var de du bytte?

Punkterade isolerglas, borde vara ca -70 - 75? Har jag rätt?

Med vänlig hälsning, fremax
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattsättaren har gjort sitt!
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
fremax skrev:
Punkterade isolerglas, borde vara ca -70 - 75? Har jag rätt?

Med vänlig hälsning, fremax
Du har säkert rätt, det är ju dina fönster. Men 40 år gamla!
Då borde mina från 2010 inte bli mitt problem i alla fall :p
 
S
Rivit altan! Äntligen! Dock inte bara idag, vi började i början på veckan tror jag det var. Men grävarn var här idag o hjälpte till!


Detta är då alltså altan som ska rivas sett från sidan.
QDvo5Qc.jpg

En bild framifrån där man tydligt ser hur plattan lutar åt höger, det syns ännu mer verkligheten.
5vjOVE7.jpg

Med altan borta dröjde det bara en timme innan värsta skyfallet på många år dök upp, översvämning hos grannarna, vi klarade oss genom att stå ute i underkläder med spade i högsta hugg och grävde diken, satt upp presenning för att få bort takvattnet från grunden. Det var en 3 DM djup sjö med vatten intill husgrunden ett tag. Dagen efter stod det om regnvädret i tidningen, tydligen översvämning i var o varannan källare.
IV3tUcb.jpg

Prio ett fick bli att få upp nya hängrännor så att vi undviker detta kaos nästa regn.
sTCN1S8.jpg

Lånade en bilmaskin av vattenavdelningen på firman jag jobbar.
A5SJKBj.jpg

Kan ju säga att jag gav upp med bilmaskinen efter ett tag, kom INGENSTANS på den timmen jag höll på så jag ringde in förstärkning. Han började med att dra plattan ut från huset så att det inte skulle bli nå skador på huset, som tur var hade plattan redan släppt från väggen pga. sin egen vikt.
8WjJhyn.jpg

Isoleringen tittar fram, den ser oskadd ut! Fan vad skönt. Tittar man noga kan man se att det saknas rejält med fyllnad under plattan.
mz3Ock1.jpg

Här börjar bearbetningen av plattan, den är delat i ett par större delar här.
JbZYtzO.jpg

Såhär ser det ut just nu, firman skulle komma tillbaks på måndag med lastbil och köra iväg allt bröte åt mig.
RG8rQoA.jpg


Vad har jag lärt mig av detta nu då? Jo, det är fan inte värt att jävlas och slita ryggen av sig i flera dagar för att spara ett par tusen, när man kan få det gjort av maskiner på en timme.
 
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Du har säkert rätt, det är ju dina fönster. Men 40 år gamla!
Då borde mina från 2010 inte bli mitt problem i alla fall :p

Nee mina är från 2014 så jag har några år kvar;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
D09
Fått hem vindskyddplåtarna som ska bytas sen senaste stormen :)

Äntligen gått på semester :) :) :)

Har mer eller mindre bott på jobbet de senaste månaderna men nu ser jag fram emot familj, husbygge och förhoppningsvis jakt :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Farsan leker lite med cnc fräsen och gör hål för spis och diskhon och för skarven mellan bänkskivorna =)

2015-07-10 17.27.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Var det invändig imma som gjorde bytet nödvändigt?
Hur gamla var de du bytte?
Fremax gissning var helt rätt, punkterade 3-glas från -75 :). Redan i besiktningsprotokollet från föregående husägare vid deras köp 2001 påpekades att fönstren var punkterade så det var hög tid att ta tag i detta. Passade bra nu när vi byter fasad och målar mm. Lokala glasmästaren skulle ha nästan 18 tusen för bara kasetterna, men fick tips om interglas.se här på BH så jag kom undan med 4500 istället. Det är jag rätt nöjd med :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ett av många eftermiddagsprojekt som skenade. Planen var att bara spola av all skit från fasaden när tvätten ändå var framme...

Nu är fasaden tvättad, skrapad o målad. Dörren är skrapad o stålborstad i timmar (för att få fram struktur i träet), oljad och målad i sex lager. Nya Handtag, låscylinder o beslag, gångjärn, glaskassett o tätningslister.
 
  • Ingång.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Men det måste väl tagit mer än EN eftermiddag?
 
D09
b8q skrev:
Men det måste väl tagit mer än EN eftermiddag?
Det jobbades nog lite på kvällen också ;)
 
Del ett av dagens projekt avklarat, fånigt enkelt när man fick låna bra prylar, hade först tänkt spåra med vinkelslipen.

Båda fönsterna fullt öppna, en 250 mm kanalfläkt i ena fönstret, tätningslist på dörren till övriga källaren och gasmask.

Och med lite vatten rinnande blev det typ inget damm alls.

WP_20150711_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
b8q skrev:
Men det måste väl tagit mer än EN eftermiddag?
Mina eftermiddagsprojekt har en förmåga att skena fullständigt okontrollerat. Oftast spårar det ur nånstans strax efter att hustrun dykt upp och sagt "Åååh vad fint, kan vi inte ... också?" varvid jag oftast svarar "Tja, kan vi väl. Fixar du lite kaffe?" :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.