peternicklas
mg765 skrev:
Tack peternicklas, känner igen den filmen. Det var en årsmodell 2014 och 60 cm i bredd.

Jag kontrollmätte och fick fram att passagen var 67 cm bred i snitt, mellan trådarna. Det lustiga fenomenet är att efter att Worxen studsat fram mellan trådarna, runt 7 gånger, verkar tro att den krockat eller fastnat, backar tillbaks , vänder sig om och kör tillbaks. I samband med att den backar så landar den inne i häcken eller ute på en grusplan. Detta hände cirka en av fyra gånger.

Nu har jag optimerat tråden så mycket det går, och nu mäter bredden i snitt 77 cm. Nu verkar detta fenomen bara hända en av 20 gånger.

Någon som har liknande problem i sina passager eller passager under 70 cm i bredd?

EDIT: I ovan nämnda film vid 1:36 så får Worxen faktiskt också samma problem. Den "krockar" mot tråden, backar och vänder och befinner sig en bra bit utanför tråden. Med andra ord underkänt.
Nu var detta test gjort i en sluten rektangel om jag inte missminner mig.
 
Nicke Nyfiken
mg765 skrev:
Tack peternicklas, känner igen den filmen. Det var en årsmodell 2014 och 60 cm i bredd.

Det lustiga fenomenet är att efter att Worxen studsat fram mellan trådarna, runt 7 gånger, verkar tro att den krockat eller fastnat, backar tillbaks , vänder sig om och kör tillbaks.

Någon som har liknande problem i sina passager eller passager under 70 cm i bredd?
Det är nog inte något lustigt fenomen utan klipparen är programmerad att stanna och backa om den stöter på slingan för många gånger på en given tid. Och det är detta beteendet som sätter begränsningen för hur smalt det kan vara mellan slingorna i en längre passage.

Jag känner igen det du beskriver för jag har själv en 2,5 meter lång passage med ca 70 cm mellan slingorna, som dessutom smalnar av ytterligare i ena änden till bara ca 40 cm mellan slingorna. Och där händer det ofta att maskinen backar och vänder. Det är inget direkt problem för mig eftersom maskinen kan köra in i passagen från båda hållen och därför blir allt gräs klippt.

Jag ser det inte som något fel eftersom jag har grovt frångått installationsanvisningarna som tydligt säger minst 1 meter mellan slingorna. Däremot tycker jag det är synd att denna "funktion" begränsar hur smala passager maskinen klarar. Hade man istället programmerat maskinen att svänga ut i en mindre vinkel (mer parallellt) längs slingan i stället för att backa, så skulle Landroiden klara av att klippa i nästan hur smala passager som helst. Och det hade gjort Landroiden ännu bättre i förhållande till konkurrenterna som har problem med att klippa i smala passager.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag använder 0.92f i min 790 och har ett par saker som inte funkar. Det ena är kantklippning, det gör den inte varken på väg ut eller hem. Det andra är regnsensorn, den skiter högaktningsfullt i vad det kan tänkas vara för väder (vilket iofs kanske är bra efter som det ALLTID regnar).
Är det retur på maskinen som gäller eller är detta buggar som korrigeras iom mjukvaruuppgradering?
 
Silverridge skrev:
Jag använder 0.92f i min 790 och har ett par saker som inte funkar. Det ena är kantklippning, det gör den inte varken på väg ut eller hem. Det andra är regnsensorn, den skiter högaktningsfullt i vad det kan tänkas vara för väder (vilket iofs kanske är bra efter som det ALLTID regnar).
Är det retur på maskinen som gäller eller är detta buggar som korrigeras iom mjukvaruuppgradering?
Kantklipper gör den bara automatiskt en gång i veckan. Eller när du manuellt skickar hem den genom att trycka på husknsppen. Den kant klipper inte när den går ut till xon eller när den går hem för laddning. Min 791 gör hur den vill med regnsensorn funkar i bland ibland inte. Men tycker den klipper lika bra när det regnar. Jag kör med 0.92 har inte uppdaterat till 0.94 ännu.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Det är nog inte något lustigt fenomen utan klipparen är programmerad att stanna och backa om den stöter på slingan för många gånger på en given tid. Och det är detta beteendet som sätter begränsningen för hur smalt det kan vara mellan slingorna i en längre passage.

Jag känner igen det du beskriver för jag har själv en 2,5 meter lång passage med ca 70 cm mellan slingorna, som dessutom smalnar av ytterligare i ena änden till bara ca 40 cm mellan slingorna. Och där händer det ofta att maskinen backar och vänder. Det är inget direkt problem för mig eftersom maskinen kan köra in i passagen från båda hållen och därför blir allt gräs klippt.

Jag ser det inte som något fel eftersom jag har grovt frångått installationsanvisningarna som tydligt säger minst 1 meter mellan slingorna. Däremot tycker jag det är synd att denna "funktion" begränsar hur smala passager maskinen klarar. Hade man istället programmerat maskinen att svänga ut i en mindre vinkel (mer parallellt) längs slingan i stället för att backa, så skulle Landroiden klara av att klippa i nästan hur smala passager som helst. Och det hade gjort Landroiden ännu bättre i förhållande till konkurrenterna som har problem med att klippa i smala passager.
Hej. Förstår inte varför ni skall ha så breda passager. Använd zonindelning istället så kan man ha mycket smalare passager. Se mina tidigare youtube klipp.
 
Silverridge skrev:
Jag använder 0.92f i min 790 och har ett par saker som inte funkar. Det ena är kantklippning, det gör den inte varken på väg ut eller hem. Det andra är regnsensorn, den skiter högaktningsfullt i vad det kan tänkas vara för väder (vilket iofs kanske är bra efter som det ALLTID regnar).
Är det retur på maskinen som gäller eller är detta buggar som korrigeras iom mjukvaruuppgradering?
den blir bättre med V 0,94 går ut o kantklipper går hem när det regnar,men det finns mer som kan bli bättre,och blir säkert oxå
 
peternicklas
Silverridge skrev:
Jag använder 0.92f i min 790 och har ett par saker som inte funkar. Det ena är kantklippning, det gör den inte varken på väg ut eller hem. Det andra är regnsensorn, den skiter högaktningsfullt i vad det kan tänkas vara för väder (vilket iofs kanske är bra efter som det ALLTID regnar).
Är det retur på maskinen som gäller eller är detta buggar som korrigeras iom mjukvaruuppgradering?
Kantklippningen görs första klippningen varje måndag. Den går ut och rundar laddstationen, hakar på slingan och klipper sedan hela varvet medan den går hem. Laddar fullt och går sedan ut och klipper igen. Jag förutsätter att slingan är installerad enligt manualen så det inte är det som är felet. Regnsensorn och dess funktion är lite si sådär. På min 2013 så fungerar den. Tror inte att det är något som du kan begära en retur för om den fungerar i övrigt. Prova först med att uppdatera den till senaste versionen.
 
Hallå! En lite udda rapport från min 796E...sitter nämligen på ett flyg på väg till USA som har Wi-fi access. Drog igång Landroid appen på min iPad...och startade en extra klippning hemma Svedala...från 11876 m....:) Coolt va!
 
  • Gilla
magstorm och 4 till
  • Laddar…
Angr77 skrev:
Hallå! En lite udda rapport från min 796E...sitter nämligen på ett flyg på väg till USA som har Wi-fi access. Drog igång Landroid appen på min iPad...och startade en extra klippning hemma Svedala...från 11876 m....:) Coolt va!
Tror du har satt höjdrekord i att starta klipparen! :)
 
  • Gilla
Angr77
  • Laddar…
a2011 skrev:
Nu har jag utökat slingan för min 791 från 180m (som den fungerat perfekt med) till drygt 350m. Nu stannar den mitt på gräsplan när den kommer mer än 10m från slingan och tycker att den är utanför området.

Är det normalt eller ska jag be om nytt kort till laddstationen? Finns det andra möjliga work-arounds?
Svarar på min egen fråga. Har fått nytt kretskort och det blev ingen skillnad. Jag hade tydligen ett bra kort från början. Avståndet från kabeln där den tappar kontakt är mellan 7-10 meter och jag har ett parti som är ca 22x22m.

Alltså fungerar det inte med 350m för 791. Hur ser det ut för ett andra, är det någon som lyckats med 350m kabel? Jag har köpt militärkabeln som det tipsas om här i forumet, skulle det vara bättre med orginalkabel?

Är det någon som testat seriekoppla två laddstationer?
 
a2011
Jag gjorde samma misstag , kompletterade originalslingan med militärens telefontråd till ca 400m men de var alldeles för Hög resistans i denna , jag beställde 250m Husqvarnakabel (bara 5,7ohm på 250m) gjorde två slingor 250m samt ca 230m som jag kommer att växla mellan .
det bör absolut fungera med denna typ av kabel för dig om du skall upp i 350m , men inga garantier..
Jag har sagt det förut , detta är en svaghet i Landroid konceptet Max 250 m är för dåligt ..

Jag är rätt säker på att du inte skall serikoppla två laddstationer .
Jag beställde på eBay från tysk firma sök på Worx Landroid kabel ,, finns i 150 och 250 längder
 
Har det varit uppe i tråden förrut att WG791 (och troligen andra 2015 års modeller) fixar att zonklippa även om det inte är 2 meter bakom stationen efter senaste uppdateringen?

Min Worx kan nu haka på slingan som går rakt ut till vänster bakom stationen och följer den fint.
 
a2011 skrev:
Jag har köpt militärkabeln som det tipsas om här i forumet, skulle det vara bättre med orginalkabel?
Att DL1000 skulle vara något slags underkabel för robotklippare är rent nys IMHO.

DL-kabel har en massa bra egenskaper då den kombineras med en gammal hederlig fälttelefon. Om jag inte missminner mig så är DL-kabel uppbyggd av 7 kardeler om 0,28mm varav tre är i stål för att ge bärighet för luftledning. Den är också tålig och kan rullas ut/rullas in många gånger utan att gå sönder. Baksidan är att serieresitansen hamnar på typ 150 ohm/1000m (?) vilket är mer än tio gånger högre än 1,5mm FKK t ex. Det är inget problem med att använda DL i sin avsedda miljö då man tagit hänsyn till detta när man konstruerat kringutrustningen (telefoner och växlar). För robotklippare är det troligtvis inte den mest optimala resistansen.

Vill man ha längre avgränsningstråd så testa en tråd med dräglig resistans (typ 1,5mm FKK) så att förstärkaren i laddstationen får drägliga arbetsförhållanden -ju högre resistans desto större spänning krävs för att skapa magnetfältet runt tråden som roboten känner av. Vid väldigt hög resistans kommer förstärkaren att bottna ur spänningsmässigt och strömmen i tråden begränsas (och då begränsas även magnetfältet styrka).
 
hevi skrev:
Att DL1000 skulle vara något slags underkabel för robotklippare är rent nys IMHO.

DL-kabel har en massa bra egenskaper då den kombineras med en gammal hederlig fälttelefon. Om jag inte missminner mig så är DL-kabel uppbyggd av 7 kardeler om 0,28mm varav tre är i stål för att ge bärighet för luftledning. Den är också tålig och kan rullas ut/rullas in många gånger utan att gå sönder. Baksidan är att serieresitansen hamnar på typ 150 ohm/1000m (?) vilket är mer än tio gånger högre än 1,5mm FKK t ex. Det är inget problem med att använda DL i sin avsedda miljö då man tagit hänsyn till detta när man konstruerat kringutrustningen (telefoner och växlar). För robotklippare är det troligtvis inte den mest optimala resistansen.

Vill man ha längre avgränsningstråd så testa en tråd med dräglig resistans (typ 1,5mm FKK) så att förstärkaren i laddstationen får drägliga arbetsförhållanden -ju högre resistans desto större spänning krävs för att skapa magnetfältet runt tråden som roboten känner av. Vid väldigt hög resistans kommer förstärkaren att bottna ur spänningsmässigt och strömmen i tråden begränsas (och då begränsas även magnetfältet styrka).

Ja, synd att jag med flera gjort misstaget att lita på andras uttalande om denna billiga "robotkabel" ,,fick lära den hårda vägen,, Det är en fantastisk kabel för syftet den är tillverkad för,, vilket hevi konstaterar klart och tydligt bra !

Jag kan oxå konstatera att min 792 ej behöver 2m bakom laddstationer för att gå ut till zon..

en fundering som någon kanske vet svaret på är, när roboten söker slinga för att gå till laddstation och den finner slinga och skall positionera sig så är det plötsligt on off på hjulen istället för den mjuka upp och nedrampningen som man är van vid vid alla annan positionering ,,Skumt ,,,kanske är av någon anledning? Någon som vet?
 
Sepals och hevi: tack för bra svar!

Alla andra: hur långa slingor har ni lyckats få att fungera till 790, 791, 794 eller 796 (som har samma station)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.