som rubriken lyder så funderar jag på att köpa en egen skylift.

eftersom man ä rätt snål så vill jag inte hyra en...

jag har en hel del användning av den hemmavid då jag håller på bygger garage som är 4,5 meter till takfoten och 8,5 till nock.

även hela huset ska renoveras utvändigt.. dvs tak + ny panel + hängrännor etc...

om jag hyr en så lär det vara minst 30 dagars effektiv tid så det är ju lite pengar..kanske tom många fler dagar

köper jag en borde jag väl kunna sälja den efteråt, priset går ju inte förutse men kanske att den tappar motsvarande vad jag annars lagt på att hyra en, i värsta fall känns det som..

och har jag tur går den kanske även att hyra ut så man får in någon krona...

men den största fördelen är väl att jag kan snickra på i min egen takt och inte behöva stressa som med en hyrmaskin..

jag har funderat på en ca 15 meters för 100-150K

är mina ideer helt åt skogen? =)
 
Har du pengarna, samt är strukturerad, är det rätt tänkt. Om inte annat kommer ditt 30 dagars skyliftande generera så många påstötningar från grannarna, att du kan hyra ut den mha den informella ekonomin i minst det tredubbla antalet dagar.

Ett varningans ord kommer dock här, det rör inte skyliftar utan minigrävare:

Jag personligen känner åtminstone tre ägare av minigrävare, som samtliga börjat med "jag ska ju gräva dränering/garagegrund/stödmur, jag köper en minigrävare och säljer den när jag är klar!"
Gemensamt för dessa tre, är att de alla har kvar grävaren, i vissa fall fngerande, i andra fall stående som lik på uppfarten.

Det behöver ju inte gå så, men ha det i bakhuvudet.
 
njaaa jag har väl inte pengarna direkt... men banken har.


förstod inte riktigt vad du menade med påstötningar från grannarna att jag kan hyra ut den med informella ekonomin??


HAHAHA va roligt att du just nämner minigrävare... för 2 år sedan gjorde jag precis det du skriver... :D men minigrävaren har varit betydligt mer värd för mig redan än de 250000:- jag betalade (lånet är återbetalt till banken)

och ännu har jag inte hunnit planera klart tomten.

troligen blir nog grävaren kvar eftersom den är så himla bra!
 
Redigerat:
Om du ska göra så pass stora jobb är det inte bättre med en ställning?
 
Jag avråder starkt från att Hyra ut eller ens låna ut till Grannarna. Som vanligt är det Juridiken som sätter hinder det handlar om stora belopp om grannen välter och ramlar ner. Dessutom skall den då vara "besiktad" jag tror det gäller var sjätte eller tolfte månad för en skylift. Vill bara upplysa om att det finns stora skadeståndsrisker sen får du ju tänka själv.
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
det har jag också funderat på... men jag som är höjdrädd och ogillar att klättra står hellre i en korg...

men visst är det fördelar när väl ställningen är på plats... särskilt när man ska sätta vågrät panel gissar jag?
men nog borde man kunna göra allt jobb från en skylift?

nån som har koll på typ hur snabb en skylift är?

går det tex fortare att åka upp med en skylift än att klättra upp på en ställning? säg 2 våningar/5 meter...

får nog kolla på youtube lite kanske
 
tuktuk skrev:
Jag avråder starkt från att Hyra ut eller ens låna ut till Grannarna. Som vanligt är det Juridiken som sätter hinder det handlar om stora belopp om grannen välter och ramlar ner. Dessutom skall den då vara "besiktad" jag tror det gäller var sjätte eller tolfte månad för en skylift. Vill bara upplysa om att det finns stora skadeståndsrisker sen får du ju tänka själv.
jo är medveten om besiktningskravet... men det är väl ca 1500:- per år om jag förstått det rätt..
 
Jag tycker korg är jobbigare att jobba från eftersom det gungar så förbannat :/
Lättare att stapla och hissa plank på en ställning också.
 
Ställningen är väsentligt billigare än en skylift. Jag är inte heller så förtjust i höjder men jobbar mycket hellre på en stabil ställning än i en ständigt gungande skyliftkorg, även om man förstås vänjer sig även vid det senare.

Vi köpte vår ställning för några år sedan med samma resonemang som du har kring skyliften - och vi tänker aldrig i helsike sälja den, den är så förbaskat skön att ha. Om du köper skyliften kommer du nog också att behålla den.
 
  • Gilla
roland53 och 2 till
  • Laddar…
hmmm... men nu gör ni det svårt för mig :D

krävs en rätt rejäl ställning å för att montera vindskivorna... 8,5 nockhöjd...

gungar det alltså mycket i själva korgen? har kikat lite på youtube på telefon men inte hittat nån i arbete
 
För 20k får man rätt mycket haki eller motsv ställning. 20k på en skylift blir en rätt sunkig en ;)
 
hmm tror ändå att jag riktar in mig på en skylift, har lånat en liten rullställning på typ 3 meter nu... och den törs jag knappt stå på...

ä ju även rätt mycket jobb att montera en ställning skulle jag tro..

något jobb som är i princip omöjligt från en skylift som kräver ställning istället? jag kan inte komma på något iaf.

kommer jag ångra mig om jag köper en skylift?
 
Redigerat:
thestrut skrev:
krävs en rätt rejäl ställning å för att montera vindskivorna... 8,5 nockhöjd...
Vår ställning har 6,5 meters plattformshöjd om man bygger den tre våningar. Går även att bygga högre om man gör den smalare. Med din egen längd räcker du lätt till 8,5 meter (om du inte är dvärgväxt).
http://stallning.se/product.html/villapaket-3?category_id=25

thestrut skrev:
gungar det alltså mycket i själva korgen? har kikat lite på youtube på telefon men inte hittat nån i arbete
Har du aldrig jobbat från korg tycker jag att du ska prova innan du handlar. Alla skylifar gungar mer eller mindre. Stabilaste jag jobbat i är räddningstjänstens stegbilar, men en sådan lär du nog inte ha ekonomi till. Vanliga 10-15 meters skyliftar på kärra eller lätt lastbil gungar något jävulskt så fort du rör på dig, eller när det blåser.
Men som sagt, man vänjer sig!
 
thestrut skrev:
ä ju även rätt mycket jobb att montera en ställning skulle jag tro..
En aluminiumställning som den jag länkade till i förra inlägget smäller man upp själv på en dryg timme om man gjort det några gånger, i alla fall när det är enkla markförhållanden så man inte behöver palla och fixa.
 
thestrut skrev:
hmmm... men nu gör ni det svårt för mig :D

krävs en rätt rejäl ställning å för att montera vindskivorna... 8,5 nockhöjd...

gungar det alltså mycket i själva korgen? har kikat lite på youtube på telefon men inte hittat nån i arbete
´Varför inte hyra en lift för utvärdera om det verkligen är så praktiskt att utföra det jobb som du tänkt innan du köper en lift. :x

Som tidigare nämnts, det är ganska ostadigt med lift, så är man höjdrädd så borde en lift vara det sista alternativet, kan jag tycka. :wow:
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.