Hej!

Jag håller på med min tvättstuga i källaren och jag vill ha tvättmaskinen och tumlaren på en bekväm arbetshöjd.

Jag kommer att bygga tvättstugan med IKEAs kökssytem Metod. Tror ni att det funkar bra att ha maskinerna ståendes på överskåpsstommen:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40205537/

Jag tänkte lägga en bänkskiva (laminat) på skåpen innan maskinerna ställs dit och skåpen kommer att hängas upp med ikeas hängskena samt stå på ben i framkant.

Typ så här:

tvattstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, funkar det bra?
 
  • Gilla
inteamanda och 1 till
  • Laddar…
Jag har nästan gjort som du!
Mina skåp står på ben, med ett extra i mitten, sen har jag skruvat fast skåpen i väggen med en regel bakom och en på sidan, dock fick jag problem med att min tvättmaskin började vandra vid centrifugering (trotts att både skåp och maskin står helt i våg). Detta löste jag genom att sätta fyra vinkeljärn (ett i varje hörn) på skåpet.

Ska se om jag kan få fram en bild :)
 
  • Gilla
limpan78
  • Laddar…
Bild

IMG_1663.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
limpan78
  • Laddar…
Smart! Man vill ju inte komma hem och finna den på golvet :).
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Problemet för mig va dock att vi har ett litet skåp ovanför tvättmaskinen, som inte syns på bilden, som gjorde att jag inte kunde lyfta in tvättmaskinen utan att ta bort vinkeljärnen på vänstra sidan, så det som sitter längst bak är bara fastskruvat från ett håll, men det sitter som berget ändå.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis som jag gjorde i källaren, satte ett extra ben på mitten och förankrade i väggen
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar jätte bra och skön höjd säger hon som tvättar 😄
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena och 9 till
  • Laddar…
Snyggt! Vilar bänkskivan ovanpå bara på täcksidorna?
 
Nej jag körde 4 lite större vinklar och 2 stålprofiler på längden så att skivan inte sviktar på mitten :)
 
Ok. Som sagt snyggt! Är det IKEA personlig bänkskiva?
 
  • Gilla
Mr_Maestro
  • Laddar…
Tack! Nej det blev en skiva från Beijer. Fastnade inte riktigt för Ikeas färger på deras lite "billiga" skivor. black fleck heter den
 
Redigerat:
danne_88 skrev:
Tack! Nej det blev en skiva från Beijer. Fastnade inte riktigt för Ikeas färger på deras lite "billiga" skivor. black fleck heter den
Läser tråden med intresse då jag tänker göra samma lösning. Hur har du försäkrat dig om att maskinen inte kan vandra vid centrifugering och skaka av skåpet? Jag kommer att ha ett badkar bredvid (med duschdraperi emellan) och vill säkra att den inte kan skaka av skåpet.

Är novis när det gäller bygg, har dock byggt flera kök. Kan man sätta någon fort av list längs kanterna på skivan? Måste jag då kanske ha en massiv träskiva? Tänker att jag köper en spillbit eller dylikt som bänkskiva då jag ska ha en liten grund tvättmaskin från Electrolux som mäter 50x33 cm.
 
Etienne skrev:
Läser tråden med intresse då jag tänker göra samma lösning. Hur har du försäkrat dig om att maskinen inte kan vandra vid centrifugering och skaka av skåpet? Jag kommer att ha ett badkar bredvid (med duschdraperi emellan) och vill säkra att den inte kan skaka av skåpet.

Är novis när det gäller bygg, har dock byggt flera kök. Kan man sätta någon fort av list längs kanterna på skivan? Måste jag då kanske ha en massiv träskiva? Tänker att jag köper en spillbit eller dylikt som bänkskiva då jag ska ha en liten grund tvättmaskin från Electrolux som mäter 50x33 cm.
Det finns ju kantlister som du värmer på med strykjärn. Ska säljas på samma ställe där du köper laminaten så du får samma utseende.
 
Jag tänker den typen av list som förhindrar att maskinen skakar ner. Typ kvartsstav med runda sidan utåt...
 
Etienne skrev:
Jag tänker den typen av list som förhindrar att maskinen skakar ner. Typ kvartsstav med runda sidan utåt...
Jaha då är jag med. Det finns speciella gummifötter som förhindrar detta, det hade jag satsat på istället. De fästs med dubbelhäftande tejp eller liknande i underlaget.
 
Hm, hade tänkt dubbelgardera med både ock... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.