Frågan gällde väl om man skall ta ner TV-antennen eller inte?

För mig var det enkelt. Den blåste ner i en storm (Gudrun?) :)
 
Nej, det gällde inte enbart TV-antennen. Det är enkelt att sätta upp en ny antenn vid behov. Betydligt värre att dra i nya antennkablar vid behov.
 
harry73 skrev:
[Bild på tågurspårning]

:rolleyes:
Jag håller inte med. Frågan gällde om man skulle ha kvar sin TV-antenn när man fått fiber. Diskussionen handlar nu om TV-mediets framtid vilket ju har direkt bäring på huruvida TV-antennen är en bra eller en dålig idé på 10-20 års sikt.

Om allt annat än ett "ja" eller ett "nej" är att spåra ur tråden, så skulle TS lagt upp en omröstning istället. Rätt svar på den hade i så fall varit "det beror på"... :) Och det är det beroendet vi försöker reda ut. Mitt eget direkta svar är alltså: Riv ner skiten, inklusive kablaget, det kommer du aldrig att ha någon nytta av.

Jag tror som sagt att själva broadcast-idén är död om tjugo år. Ju fler systemomläggningar för att försöka förhindra detta (jmf. radion och DAB) ju fortare kommer det att gå. Det var nästan jag sket i det förra gången som kabel-leverantören lade om hela kanalplanen. Jag använder uteslutande Netflix, SVT-play, samt (host) andra tjänster. Men barnen kollar fortfarande en del på olika barnkanaler, Discovery-kanaler osv. och det händer att TVn bara "står på". Men varje sådan förändring kommer att leda till att man tappar fler användare än man lyckas locka.

Jag tror t ex att DAB-omläggning kommer att leda till att man tappar fler radiolyssnare totalt än vad man kommer att vinna, även om man räknar med alla som inte köper en ny mottagare utan börjar lyssna via "webben" istället.
 
När dagstidningarna började lägga upp sina nyheter på webben så trodde man att de tryckta tidningarna skulle dö ut, så det är alltid lite vanskligt att sia om vad som kommer att dö ut och inte.

Broadcast är trots allt ett väldigt smidigt sätt att distribuera media, det är långtifrån alla i landet som har tillgång till bandbredder på sin internetanslutning som gör att den skulle kunna ersätta TV-sändningarna. För att inte tala om fritidsbåtar och husvagnar. Att köra TV över IP över mobilt bredband är ju verkligen bandbreddsineffektivt.
 
Nerre skrev:
För att inte tala om fritidsbåtar och husvagnar. Att köra TV över IP över mobilt bredband är ju verkligen bandbreddsineffektivt.
Nåja, det kommer ny teknik. H.265 halverar bandbredden med nästan hälften jämfört med H.264. H.265 släpptes som standard för 2 år sedan, men det tar lite tid innan marknaden anpassar sig. Finns många mediaenheter som kroknar av CPU lasten.
 
Nerre skrev:
När dagstidningarna började lägga upp sina nyheter på webben så trodde man att de tryckta tidningarna skulle dö ut, så det är alltid lite vanskligt att sia om vad som kommer att dö ut och inte.
Ja, och de håller ju på att dö ut för fulla muggar! Kolla hur ekonomin ser ut. GP vrider sig nästan i dödsvåndor och de var landets andra största tidning.

Sedan så tar det som sagt minst tjugo år innan man ser en verklig effekt, så det är gott om tid än.

Sedan vad gäller båtar så är det just det jag menar. On demand. Jag använder själv enbart "play" tjänster i båt. Jag varken kan eller vill passa tider för nyheterna, utan de tar man när allt annat är avklarat och det passar en själv. Att det sedan drar bandbredd, tja, mig kostar det inget så det är inte mitt problem. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
harry73
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag håller inte med. Frågan gällde om man skulle ha kvar sin TV-antenn när man fått fiber. Diskussionen handlar nu om TV-mediets framtid vilket ju har direkt bäring på huruvida TV-antennen är en bra eller en dålig idé på 10-20 års sikt.
Det är väldigt långsökt. TS har ip tv just nu och huset är ansluten på fiber. Då är det intressant för TS att veta om det finns fördelar med att ha kvar antenn, kablar och uttag (husets värde / reserv system / alternativ användning av för kablar) och om det finns nackdelar med att ha det kvar (utseende / risk för blixtnedslag / husets värde / alternativ användning av tomrör). Allt detta diskuterades redan i tråden och var säkert till hjälp för TS när han bestämde sig vad han skulle göra.

Att diskutera olika IP TV alternativ, komprimeringsmetoder, mobilt bredband, mm.är off topic. Ni ser inte ens rälsen längre.
Mig spelar det ingen roll, så fortsätt gärna. :)
 
OXYD
tommib skrev:
Meh, inga problem med HW-stöd på min HTPC (XBMCbuntu), automatiska uppdateringar och stabilt i alla lägen. Enkelt att automatisera. Installationen var i princip fire and forget. Visst, man kan inte köpa vilken skit som helst men det vill man ju inte ändå...
Ja XBMC gjorde livet betydligt enklare både till nix och Win.

Men jag har haft lite mer krav på min HTPC än bara xbmc. Den skall klara allt övrigt, bank,print,scan, starta all program man kan tänkas vilja använda så man slipper gå ur soffan. Därför kör min xbmc på win.
Nuförtiden är det inte lika kinkigt när man har platta eller telefon vid sidan om :)
 
OXYD
lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Men sedan visar det sig att det inte fungerar i längden. Det kommer utan undantag någon automatisk uppdatering som tar bort flerkanaligt ljud, eller förstör inställningen av grafikkortet så man får tearing, för att bara ta två grejjor som hänt här på gatan. Jag ryser när jag tänker på vad som händer i resten av världen... ;)
Ja det har man varit med om :D
Men oj vad många timmar man har spenderat genom att bara få igång codecs,tv kort, grafikkort , eller bara få hyfsat stöd för trådlösa tangetbord i Linux :cool:

Har inget emot nix system. Kör det på ett flertal av mina servrar.
 
Redigerat:
OXYD skrev:
Men oj vad många timmar man har spenderat genom att bara få igång codecs,tv kort, grafikkort , eller bara få hyfsat stöd för trådlösa tangetbord i Linux :cool:
För 10 år sen kanske. De senaste 5 åren har jag aldrig haft några såna problem, det är bara att installera och köra. Men visst, första gången jag installerade MythTV tog det flera veckor att få grafiken att fungera (inte den vanliga grafiken, men video overlay strulade det massor med på grund av att jag valt "fel" hårdvara).
 
Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag har fiber via telia. Vid många och långa funderingar gjorde jag så här.

Jag drog ut alla koax kablar från alla rum och lämnade ca en 0,5 meter från huvud TV-uttaget. Borra en kanal i väggen, lade pvc rör i kanelen ner till golvet, och sen lade resten av kabeln i golvet (skulle ändå tapetsera väggarna, annars hade jag inte borra upp en kanal i väggen för röret).

2015-05-04 20.07.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog nätverkskablar i existerande dosor och rör. Nu har, förvisso, alla rum RJ-45 uttag för både nät och TV (TELIA TV kräver en seperat nätverkskabel). En stor del av kablarna går inuti väggarna istället för utanför. Guld har det varit, speciellt när kablarna skulle till ovan våningen, slapp dra runt trappan som de flesta gör.

Allt hamnar sen i kommandocentralen under trappan.

Med andra ord, jag använder inte antennkabeln längre när jag gar TV via modemet för nätverk, och den fungerar så fen mycket bättre... HD dessutom.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.