Ska det 10 åriga anvsvaret mot dolda fel avvecklas?

  • Antal röster
    69
  • Omröstningen stängd .
Vad tycker ni? Bör det 10 åriga ansvaret mot dolda fel vara kvar, eller ska det tas bort?

http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/villaforsakringar/dolda-fel

Sverige är det enda landet i världen som tillämpar detta.

Själv tycker jag att detta bör avskaffas. Många drar sig från att sälja hus med rädslan att bli ansvariga ifall något händer. Och plötsligt har vi villor på 100 /200 kvm med en enda boende.
Detta gör att en kostnad (ibland) skapas i form av bostadsbidrag, bostadstillägg och mycket annat...

Vad tycker ni?
 
O
Klart att det skall bort. Det finns ingen anledning att ha det kvar... Varför ska jag "garantera" att det inte finns något fel som man inte kan hitta? Normalt sett finns det inga garantier mellan privatpersoner...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tycker att det är bra att det finns någon form av ansvar från säljarens sida. Vet man om fel och brister skall man givetvis meddela detta (skriftligen).

Men 10år är alldeles för lång tid, och dessutom har det ju används helt felaktigt (tänker på stackaren som sålde ett 70-tals hus och fick ersätta hela avloppet plus rättegångskostnader).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dsl skrev:
Tycker att det är bra att det finns någon form av ansvar från säljarens sida. Vet man om fel och brister skall man givetvis meddela detta (skriftligen).

Men 10år är alldeles för lång tid, och dessutom har det ju används helt felaktigt (tänker på stackaren som sålde ett 70-tals hus och fick ersätta hela avloppet plus rättegångskostnader).
Som vanlig garanti 1 år? Eller utökat i 2? Eller reklamationsrätt i 3?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Atom skrev:
Som vanlig garanti 1 år? Eller utökat i 2? Eller reklamationsrätt i 3?
Garanti är en sak , men medvetet fusk får det gärna vara livstid på
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är för lång tid och har börjat missbrukas av många som någon form av renoveringsbuffert. Så fort något inte passar en i smaken så skall det skrikas dolt fel och mjölkas pengar av säljaren.

Detta är den känslan jag har efter några år här och hos villaägarna.
 
  • Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med Odjuret ovan. Det är ju helt orimligt att en privat säljare ska ansvara för sånt denne inte har en aning om. Däremot borde man klämma åt mäklarna mer, lägga mer undersökningsplikt och upplysningsansvar på dem - det är ju ändå mäklaren som presenterar produkten och förmedlar affären. Eventuellt tycker jag kanske att försäkringsbolagen borde kunna ta fram en produkt så att man som köpare faktiskt kan försäkra sitt fastighetsförvärv på riktigt.

Om inte annat kanske en decimering av säljarens ansvar för dolda fel skulle bända upp folks ögonlock lite. Det är ju mer än en tråd här i forat som handlar om uppenbara eller små skitsaker följt av frågan "är detta ett dolt fel?".
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Bort med de, på 10 år kan ett hus byta ägare många gånger, tråkigt o ansvara för någon annans sjabbel
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att de som vill behålla det, köpte sina hus ganska nyligen...
 
Atom skrev:
Jag gissar att de som vill behålla det, köpte sina hus ganska nyligen...
Jag gissar att dom som vill ha bort det har fuskat i sinna hus och inte vill ta ansvar vad dom har gjort
 
Polos skrev:
Jag gissar att dom som vill ha bort det har fuskat i sinna hus och inte vill ta ansvar vad dom har gjort
Kan hända. Men det är svårt att fuska själv om det är en firma som byggde åt en. ;)
 
O
Polos skrev:
Jag gissar att dom som vill ha bort det har fuskat i sinna hus och inte vill ta ansvar vad dom har gjort
Tja... jag har precis köpt hus.... Jag tycker ändå man ska lägga ned dolda fel hysterin. Så jag har inte hunnit fuska ännu :p
 
O
Ni som tycker att det ska fortsätta vara 10år för dolda fel får gärna berätta varför!

Dolda fel handlar inte bara om fusk...
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Ni som tycker att det ska fortsätta vara 10år för dolda fel får gärna berätta varför!

Dolda fel handlar inte bara om fusk...
Ännu mer om olika kostnader, (jurister), hjärtinfarkter och bråk säljare köpare emellan.
 
S
Dolda fel lagen är en fullständigt absurd lag, Som dessutom präglas av godtycklighet, som fallet med killen som sålde ett 70tals hus o fick ersätta hela avloppet, det ENDA jag tycker en köpare ska kunna hävda mot säljare är sånt som är bortom allt tvivel att köparen dolt medvetet, eller om man utfäst "nyrenoverat badrum" så ska det vara ett korrekt sådant också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.