Jag tycker det blir bra så (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
på med en lack så den tål några smällar när man tappar vikter och smäller till med skivstången :)
 
  • Gilla
Obo1 och 2 till
  • Laddar…
danpih skrev:
Då ska vi se, första inlägget från mig ☺
måste bara säga först att det är så roligt att vi får så mycket bra tips och råd ☺
jag är frun i huset och är den som mest donar inomhus medan danne jobbar på i trädgården. dock är det jag som målar här hemma och idag blev power racket grått. vad tycker ni ska det målas en gång till eller tycker ni det är fint när det lyser igenom?
[bild]

[bild]

Fast det är ju inte vad vi tycker som är det viktigaste, det är ju ditt och du som ska bo där. Om estetiska saker tycker jag du ska fråga frun hellre, eftersom smaken är som ändalyktan:p
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Kul tråd och roligt att ni vågar blotta er okunskap med en ödmjuk inställning. Många andra "nybörjare" vässar till sina inlägg för att de skäms över att inte kunna något, men den basala frågeställningen gör att det lyser igenom direkt. Det är därför de får 2 svar på sina frågor och ni har redan 6 sidor med inlägg! =)

Jag tycker du har fått väldigt många bra tips hittills och jag kan skriva under på allihop. Men det viktigaste (nåja;)) oavsett tillvägagångssätt är att städa av när man är klar för dagen. Det är så mycket roligare att sätta igång igen i morgon då..

Om man ser på en-sak-i-taget begreppet ur en liten annan vinkel så tycker jag även att man skall ha med sig moment tänket. Skall båda sovrummen göras i ordning så är det inte så kul att göra klart i det ena för att sedan torka slipdamm på alla möbler en gång till när man börjar slipa spackel i nästa rum. I ett sådant fall är det bättre att göra båda rummen samtidigt, men bara om det kan ses som "samma projekt".
Jag gjorde så när vi flyttade in vårt hus från 71. Renoverade våra tre sovrum så att familjen hade en renoverad och fin miljö att dra sig tillbaka i från alla tygtapeter och heltäckningsmattor. Ett halvår senare skickade jag iväg familjen på 3v semester och gjorde resten av huset (gipsade om alla väggar, la nytt golv och bytte köket) Hade dock extremt mycket hjälp från mina bröder...

Sen är det även nyttigt att tänka igenom alla moment i projektet innan man börjar, då kan man redan innan man börjar inser eventuella svårigheter och hinder som man kommer stöta på. Då slipper ni dyra paniklösningar när man står med en halvriven vägg och kommer på att kopplingsdosan till kyl/frys sitter i just den väggen, eller att den "nog" var bärande..

Planera och hämta inspiration från forum och även bildsök på google är förträffligt bra som inspiration. Ha en mapp på datorn, Inspiration barnrum, Inspiration kök etc..

Jag skulle även vilja komma med en uppmaning. Se till att få dit en elektriker som kan göra en översyn av elinstallationen, i synnerhet om det bott en inte så noggrann hemmapulare där innan. Kanske missade besiktningsmannen något, eller bara så enkla saker som att dra fram jord till eventuella ojordade uttag där små barnfingrar precis får plats. Säkerheten framför allt!

Sist men inte minst.. Skaffa ett eget konto frugan, kommer bli struligt att hänga med i svängarna annars =)

Lycka till och kör hårt, men ta hand om familjen.

Välkomna till ByggaHus! =)


Oj, va långt det blev.. :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
danpih skrev:
idag blev power racket grått. vad tycker ni ska det målas en gång till eller tycker ni det är fint när det lyser igenom?
Jag gillar när man ser träet bakom färgen. Det blir mer levande då.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
"Tak över huvudet och torrt på fötterna" är prio 1 när man börjar renovera ett gammalt hus, d.v.s. har man läckande tak eller fukt i grunden bör man självklart börja med att åtgärda det, annars kan det medföra mer skador och/eller dålig miljö (hälsa). Fula färger, tapeter och inredningar kan spontant vara lockande att kasta sig över men det bör man verkligen försöka prioritera ner om de första behoven finns.

Jag såg er lista och noterade att det var en del som skulle byggas/fixas till i källaren. Däremot såg jag inget om att ni skulle byta dränering eller montera någon typ av fuktspärr på (utsidan) källarväggarna. Innan man gör något inredningsarbete i en källare anser jag att man först ska se till att källaren är torr, fräsch och frisk.

Att ni inte hade med det på listan, är det för att:
1.) Det redan är gjort? eller 2.) Det inte behövs?

Är svaret 1 kan man bara säga Grattis! för det är ett ganska stort och besvärligt jobb. Är svaret 2 (trots att det aldrig varit åtgärdat sen huset byggdes) skulle man också kunna säga grattis, eller - stämmer det verkligen? Jag skulle nästan vilja påstå att de flesta hus byggda fram till 80-talet har mer eller mindre fuktproblem i grunden som skulle behöva åtgärdas.

Många bor i hus med uppenbara fuktproblem, utan att göra någonting åt det. Jag känner det direkt på lukten när jag kommer innanför dörren i många hus, och lukten sitter ofta också i de boendes kläder när de är på besök hos andra. Man kan också riskera sin hälsa i en boendemiljö med fukt, mögel och dålig ventilation.

Jag tror att det finns två huvudorsaker till att detta problem i många fall inte åtgärdas: 1.) Man drar sig för det stora jobbet och/eller kostnaden, 2.) Man är inte medveten om problemet. Dålig lukt vänjer man sig vid. Och andra drar sig för att påpeka att de eller deras hus luktar illa.

Något att fundera på?
 
  • Gilla
haber25 och 1 till
  • Laddar…
D
Huset är dränerat 2010 med isodrän av vadstena villadränering. En av anledningarna till att vi köpte huset för det priset. Tack för den kommentaren dock. Kunde varit livsviktig :) idag är andra dagen på takbygget i tjällmo. Lär mig massor :) ska se till att svara på dom andra meddelandena när jag är vid datorn. Ska göra ett konto till Josefin med :) tack allihopa!
 
Till att börja med så vill jag säga att det är väldigt klokt och moget att våga stå för att man är nybörjare och ärligt lägga korten på bordet.

Här inne kan man få extremt mycket hjälp och goda råd av väldigt kunnigt (och ibland knasigt folk) :p

Tid, pengar, avsluta vart efter, familj, tak och golv och dränering har ni koll på, bra där! God start håll i bara och ta det lugnt och avsluta vart efter det ger mycket i längden!

Några saker som dök upp i mina tankar:

Säkerhet, alltid!

Kom ihåg hörseln och synen (så lätt att glömma/strunta i men aj den dagen man får problem), även små ljud gör skada och vanligt träspån är inte kul i ögonen.

Bra belysning.

Kolla gärna igenom medicinskåpet, finns det bandage, sårsprit osv.
(blodförlust, blödförgiftning är inte att skoja med)

Försök aktivt att spara tid/steg/ork. Ska man t.ex hämta sågen och är klar med hammaren och den ändå ska till samma ställe, ta med den på samma vända. Många bäckar små...

För att underlätta städning och minska damm spridning & slippa få en massa jox i halsen/lungorna så är ett litet tips att införskaffa plastdörr ev. denna med dragkedja för lätt passage in/ut.
Klart värt sina kronor, byggdamm är grymt, lite underlättar det = mer tid till annat (familjen)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Ovrigt/Dammskydd-2000020816/

Kom ihåg: Ni bor där, ni bestämmer allt från kostnader, prioriteringar och materialval.
Vad någon annan än tycker och tänker, goda råd är alltid bra men man behöver inte låta "dryga översittande mosters kusins snobbrika bryllings åsikt av fel färg på onödigheter komma in i sitt hus"
Stress, ågren, semester ja ett bygge tar ork men man får pausa, bestämma sig för att x antal tim/v/månad what ever vara byggtid eller tvärtom bara tid för annat allt utifrån vad man tycker passar sin familj bäst.
Kommer följa eran resa på avstånd och inledningen verkar mycket givande!
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
D
Hej allihop! Kul att se att det kommit ännu mer kommentarer och tips!

Bra att ni poängterar att tak är viktigt, det är vårt nästa på listan.
Vi tänkte nämligen göra färdigt dom grejer vi påbörjat och sen göra taket.

Just nu är det trädgården (lite kvar), mura igen + sätta upp entrétak och städa lite på gården och i gymmet! Hoppas kunna börja med taket innan juli är slut.

Jag har grejat mycket nu i dagarna och vi fick sand från en granne så vi har gjort vår "uteplats" och jag håller även på att snickrar en hörnsoffa till uteplatsen av trallen som blev över när vi byggde staketet. Tror det blir riktigt bra!!

Jag har även gjutit egna betongstenar (oregelbundna och runda) som jag har lagt ut vid gången som leder till entrétrappen och lagt gatstenar som kant mellan gången och uteplatsen!!!

Vi köpte rejäla plattor, 500x500x50 faktiskt, och så körde vi på med vit granitsten på uteplatsen.

Kommer lägga upp lite bilder snart, antingen imorgon eller måndag, samt en video med en sammanfattning över juni månad!

Vi hörs!
 
D
Tack Thiger, hammurajen och stormy! Läste igenom era inlägg och tar med mig mycket från dom.

Hoppas ni stannar kvar och följer! (Y)
 
D
Det som ska göras med taket är att byta papp och läkt, samt takstege (anmärkning för 5 år sen typ, förra ägaren har inte brytt sig) jag kommer även tvätta och spika i pannorna (vittinge t11). Det finns även en hängränna som börjat rosta som jag ska byta och ett par spontbrädor. Sen tittar jag så allt ser tätt ut. Detta räknar jag kommer ta ca 1 månad, då vi har ganska litet tak :)
 
Det börjar se mer ut som en framsida ☺
20150703_224938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
D
Hej! Nu kommer den stora uppdateringen!

Jag har haft en hel del jobb att göra, både med huset och på jobbet, jobbar på två ställen just nu. Jag kom även in på den utbildningen som jag sökte - Avancerad cnc-operatör (distans).

Huset börjar ta sig tycker vi och det är skönt att komma framåt med allt! Trädgården är så pass klar att vi känner att vi inte ska lägga mer tid på den just nu, det är bara bortforsling av jordhögarna som är kvar. Tyvärr har vi bara tillgång till en liten bil, men vi ska köra ändå.

Verkar även lovande just nu med det gula teglet jag behöver till entrén. Hittade någon som hade 9 pall, hoppas dom vill sälja till mig, så jag kan börja mura. Det är hålsten och själva åt själva ihopmurningen går nog 25 stenar åt, tänkte köpa 100 för att kunna öva lite innan.

Här kommer bilder på vad vi hunnit med inomhus.

IMG_0297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde en liten enkel ram till spegelkaklet som josse satte upp i vardagsrummet. Hon har målat om och möblerat om i vardagsrummet. :)

IMG_0298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänken som jag gjorde till power-racket.

IMG_0301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även ner 2 maskiner från garaget, den ena väntar på att bli ihopmonterad.

Vi bestämde oss för att vi ska skänka/sälja den tredje maskinen vidare, då vi inte har så stort behov av den och den skulle bli svår att få ner i källaren.

Detta är bra för oss, för snart kan vi börja använda garaget som vanligt.

Uppdatering på vad vi gjort utomhus kommer ikväll. :)
 
Redigerat:
En rolig sak hände just vår unga familj. Två ringningar på dörren och några bestämda knackningar. Jag och danne trodde det var grannen som kom och ville ha tillbaka sin högtryckstvätt. Men icke, det var fiskbilen Danne sa att nej tack, det är bra. Fick då till svar, har du mamma eller pappa hemma? Ha ha, inte vanligt med unga, gifta föräldrar med hus 😀
 
  • Gilla
rebban_5 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.