Efter att ha prövat skruvmodden i hjulen några veckor så märkte jag att det blev fula spår i gräsmattan.Särskilt vid laddstationen.Så jag tog det ett steg längre och köpte ett cykeldäck på jula som jag skar till så att det passade hjulen.Funkar minst lika bra som skruvar och mycket tystare när den kör över plattor. IMG_20150625_185628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus Österlund
  • Laddar…
Rasmus69 skrev:
Varför skall man inte köra lägre än 4 i en vanlig trädgård?, jag kör på 2....blir som en golfgreen.
Är intresserad av anledningen.
Det beror väl på hur jämn/ojämn gräsmatta man har. Om den inte är helt jämn kan det lätt bli fula hack om man kör för låg klipphöjd.
 
Fiffigt det där med cykeldäcket. Står i begrepp att köpa en Clipper 1200 på Rusta. Kan man se på serienumret om det är årets modell? Är det någon som nyligen köpt en och har årets serienummer, vilka siffror ska det vara.
Tacksam för svar.
 
Serienummer sitter på baksidan av "karossen" Så här ser min ut som jag köpte ifjol. IMG_20150627_125800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket, ser att årtalet står på två ställen, 2014, bra.
 
Hej Clipper ägare, tänkte tipsa om prisskillnader på knivarna....
Dyr 189Kr http://www.jula.se/catalog/tradgard...rasklippartillbehor/grasklipparknivar-721308/
Bättre 99Kr http://www.rusta.com/se/blad-clipper-1200-p31901068.aspx
Mycket bättre 89Kr (9knivar) http://www.gräsklipparknivar.se/

En annan fundering jag har, Bosch Indigo knivar ser något längre ut, undrar om dom passar?
Låt säga att dom är 10mm längre, det blir 20 mm mer i diameter på klipp ytan, nackdelar? Säkerhetsavståndet på knivarna tycker jag ändå är ganska väl tilltaget på clipper 1200.....
 
Redigerat:
Rasmus69 skrev:
Varför skall man inte köra lägre än 4 i en vanlig trädgård?, jag kör på 2....blir som en golfgreen.
Är intresserad av anledningen.
Vanlig "Svensson gräsmatta" mår dåligt av att klippas för hårt, speciellt om det blir en torr sommar. 4-5cm längd har jag för mig rekommenderas av de som kan gräs samt lite NPK då och då för att bekämpa mossa och få en grön och fin gräsmatta.
 
Nu vet jag varför det heter "Mördarsniglar"! En försökte nämligen sig på en Kamikaze attack mot min klippare när den stod på laddning!... Klipparen var helt blank i display och trots att jag stängde av med huvudbrytaren var den helt död! Jag rullade bort den från laddstationen och upptäckte då sabotören som låg och gjorde kortis! Tog bort den numera stekta snigeln och ställde sedan tillbaks i laddstationen. Efter 1 minut hoppade display igång och jag kunde starta laddning av klipparen.

Mördarsnigel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag skrev för en dryg vecka sedan så skulle jag få nya framhjul skickat till mig. Igår efterfrågade jag var de tagit vägen då jag ej fått några, blev då lovad en ny laddning. Undrar dock var den första försändelsen tagit vägen! :(

Tack för tipset med cykeldäck! Jag hade tänkt dra dit skruv i helgen (om de nya framhjulen kommer idag!) men kommer att testa med cykeldäckstricket istället. Vilken däckstorlek tog du? Finns det barnvagn eller barncykel däck som passar direkt utan att behöva kapas? Jag har ej mätt dimension på bakhjulen. Risken är kanske att "laddkulorna" ej når ner mot laddplattan om bakhjulen höjs för mycket?!
 
Jag köpte 2st 16" däck (typ MTB mönster) som jag kapade till både på bredden och längden. Hjulet blev ca 10mm högre men laddningen Funkar fint ändå.
 
Ahhh tack, då vet jag.....får nog höja min till steg fyra då så att jag inte dödar matta helt...
 
dampa skrev:
Jag köpte 2st 16" däck (typ MTB mönster) som jag kapade till både på bredden och längden. Hjulet blev ca 10mm högre men laddningen Funkar fint ändå.
Jag hade punka på min gamla MTB med 26" däck, det visade sig funka bra att kapa rätt längd och limma/skruva dit. Nya kullager till framhjulen kom igår så nu funkar klipparen klockrent igen! Plus att den ser lite tuffare ut med ordentliga bakdäck. :D


20150703_163450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Magnus Österlund skrev:
Nu vet jag varför det heter "Mördarsniglar"! En försökte nämligen sig på en Kamikaze attack mot min klippare när den stod på laddning!... Klipparen var helt blank i display och trots att jag stängde av med huvudbrytaren var den helt död! Jag rullade bort den från laddstationen och upptäckte då sabotören som låg och gjorde kortis! Tog bort den numera stekta snigeln och ställde sedan tillbaks i laddstationen. Efter 1 minut hoppade display igång och jag kunde starta laddning av klipparen.

[bild]

Som jag skrev för en dryg vecka sedan så skulle jag få nya framhjul skickat till mig. Igår efterfrågade jag var de tagit vägen då jag ej fått några, blev då lovad en ny laddning. Undrar dock var den första försändelsen tagit vägen! :(

Tack för tipset med cykeldäck! Jag hade tänkt dra dit skruv i helgen (om de nya framhjulen kommer idag!) men kommer att testa med cykeldäckstricket istället. Vilken däckstorlek tog du? Finns det barnvagn eller barncykel däck som passar direkt utan att behöva kapas? Jag har ej mätt dimension på bakhjulen. Risken är kanske att "laddkulorna" ej når ner mot laddplattan om bakhjulen höjs för mycket?!
Fick oxå problem med framdäcken, lagren va fullkomligt sönderrostade, fick nya däck, supporten berättade att det hade varit endel problem med dom, undrar om det är rostfria lager i dom nya? Har ifs sparat dom gamla framdäcken, så i värsta fall så får jag köpa egna rostfria lager när garantin går ut...
 
Va lugnt det är i tråden..... Hur går era klippare? I år har jag flyttat laddstationen till ett planare ställe, men har ändå lite problem att bak däcken tuggar sönder ett spår precis vid kanten till laddstationen, så Clipper har lite svårt att backa rakt in.... Funderar på att gräva ur något under och plattsättare lite framför och under laddstationen... Hur funkar d för er?
 
Redigerat:
Vinter dvala i tråden? Tänkte jag skulle montera bort driv-hjulen, men hela växellådan driver runt när jag ska släppa skruven. Är den nån som tagit bort hjulen och vet om det är vänster eller höger gängat? Nya däck skulle kosta 400kr enligt service företaget.
 
Så, nu har jag bytt drivhjul och fram axlar plus lager! Såhär ser Clipper ut inv.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjobr och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.