Idag tog jag tag i det sista och startade upp poolen. Har inte fyllt allt vatten ännu, har egen brunn som jag inte vill belasta med det på en gång. Har ca 1/3 kvar att fylla. Nu har värmepumpen gått 4 timmar och jag har 17,5 grader i den, vid start var det 11,5. Det är 7 grader ute. Det vat en positiv överraskning! Det går snabbare än jag trodde. Borde ha 30 grader i morrn någon gång :)
 
Nu på morgonen vat det 25,5 grader, 2 grader ute. Dock så har jag tappat 200 liter vatten i en läcka i natt. Stäng av och får dra lite skruvar bättre innan återstart. Har även problem med att det ligger skräp på botten som inte filtret har tagit. Dammsugaren får jobba...
 
Senare på lördagen nådde jag 28 grader i vattnet, som jag ställde ner termostaten till, (då hade jag fyllt på ca 500 liter kallvatten till). Efter att ha premiärbadat och tittat på väderprognosen så får den nu vila utan värme med cirkluation några gånger per dag tills värmen kommer.
Återkommer med bilder då jag har fått ordning på lite växtlighet och möbler!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Nu har der badats igen. Värmde från 17,5 till 40 på 27h. Temp ute ca 10 på dagen och 7 på natten.
Prestandan i pumpen räcker bra!
 
Snyggt jobbat! Har en rund terrass-pool själv och tycker det här med lock är problematiskt. Byggt ett i träsom ser ok ut men är tungt och släpper ut för mycket värme. Värmer med extern kamin men skall köpa någon elvärmare som komplement.

Har du fler bilder som visar hur du gjorde ditt lock. Det ser kanonbra ut och kan inte vara så tungt.

Hoppas ni njuter av badandet =)

Jon
 
Locket är enkelt byggt, en kanalplast som sågades med cirklesåg så det passar med ca 1 cm glapp i hålet. Denna kläddes sedan runt om med u profil av aluminium som var 16mm invändigt i u profilen. Den passade perfekt på kanalplatsen! Limmade med tec7. Gjorde två delar som jag sedan nitade ihop med gångjärn.
Här är en bild med möbler och växter som utlovades.
IMG_20150609_201640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
Har du gjort "klivtestet" så inga ungar drattar igenom? :)
 
Japp, hoppande treåring är inga problem. Hoppande 34-åring vågar jag inte prova...
Nu när det är varmt ute så går pumpen ca 3h per dag, så det borde vara dryga 3kwh per dygn.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Har du mätt nått hur förbrukningen ser ut en normal dag för att hålla säg 32' eller 40' i poolen?

Har tankar på liknande lösning men även ha en kamin för att kunna elda upp värma på vintern
 
Imponerande att värmepumpen faktiskt klarar att värma till 40 grader med så låg utetemperatur. Det hade jag inte trott...

Skräp på botten blir man tyvärr inte av med så lätt. Jag såg en amerikansk pool en gång där de lagat en sån "kökssockel-sug" i poolen, han sopade allt skräp mot en springa i botten, växlade ventilen från skimmern till bottensugen och vips åkte skräpet in. En sån borde man haft! :)
 
Hela maj höll vi 32 grader, det kostade ca 150 kwh ( kanske lite lägre) baserat på vad vi förbrukade året innan och att maj var kallare än normalt. Har inte testat 40 grader mer än ett bad i början. Nu går den 3h per dag, värmepumpen drar max 850w och cirkulationen 400w ( cirkulationen går då värmepumpen går) så det blir så !ax 1250w gånger 3, men erfarenheten säger att värmepumpar inte drar max hela tiden ( precis som alla motorer). Ska bli kul att mäta lite varmbad i november...
 
Tack för svar ang locket! Verkar inte omöjligt iaf =)

Är det ingen risk att alu profilerna skadar topcoat skikt på poolen? Har själv haft liknande funderingar med kanalplast och profiler men har dragit mig för allt vad metall heter i direkt kontakt med poolen... Kanske är helt ogrundat?! Eller kommer profilerna aldrig i kontakt med poolen?

Ser jättefint ut!!!
 
Jag har slipat av kanterna på skarvarna i profilen så att det är rundat. Risken är störst då man lyfter av och på locket. Tror inte jag har skadat gelcoaten. Jag har lite repor där med det beror på att min 3 åring fick tag på ett grovt sandpapper och skulle hjälpa till...

Profilen är i kontakt med poolen, den ligger direkt på och sedan så är träramen stödjande i sidled.
 
I går eftermiddag kom vi på att det vore gott att bada varmt till kvällen. Höjde från 32 till 36 och knappa tre timmar senare var det klart. I bland är det bra med liten pool....
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft ett laz-y-spa i många år nu är det nog dags att sätta in ett "platsbad" istället så tyget nästan faller isär efter år i sol och klorvatten.
Vår första barn kom för en månad sedan och efter det har tanken på infällt bad slocknat, men efter att ha sett ditt smarta lock så fick min hjärna ny kraft :)

Tack för att du/ni delar med er av projektet hoppas vi får se fler bilder med locket avplockat med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.