AndersMalmgren skrev:
Blir det slang eller VP-rör? (Jag är ju VP-rörsanhängare :D)

edit: Hur gör ni med snickerier, slipar och målar eller byter till nytt? Vi valde det senare, men det beror ju lite på hur utsatta de är
Det blir slang. VP-rör är ju såklart enklare att dra i, men jag har i princip fri tillgång på slang med fördragen kabel så detta går mycket fortare samt är enklare att lägga och böja.

Snickerierna kommer vi att behålla. Vissa är i rätt bra skick och där blir det bara lätt slipning och målning. Detta gäller främst golvsocklar. Dörrar och dörrfoder är lite mer utsatta och dessa kommer vi att skrapa ner trärent, spackla och måla om, men vi byter ingenting. Skulle vi börja byta hade det blivit väldigt mycket pengar på nya foder då lägenheten är rätt stor så det blir ju hundratals löpmeter.

Imorgon får vi lite bärhjälp av min sambos föräldrar så då har vi tänkt hämta köksstommarna och kyl, frys och diskmaskin på IKEA. Det är skönt med så stor yta att ställa grejer på :p Vi ska även försöka få den sista bråten och den gamla diskmaskinen från köket och klädkammaren slängt så framkomligheten blir lite bättre.
 
Har aldig sett uttag mitt under fönster. Blir det inte snyggare att ha det vid sidan, då täcker gardin med om du ska ha det.
 
big mike skrev:
Har aldig sett uttag mitt under fönster. Blir det inte snyggare att ha det vid sidan, då täcker gardin med om du ska ha det.
Det blir köksinredning på båda sidor om de fönstren. Bänkskåp på vänstra sidan och högskåp på höger som går hela vägen ut till där fönstret börjar. Några gardiner skall vi inte ha i köket. Sen har vi ju snygga uttag så det gör inte så mycket enligt mig ;)

712-222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resterande lamputtag för fönster hamnar annars 80 cm över golvet och 15 cm ut från fodret.
 
falkn skrev:
Det blir köksinredning på båda sidor om de fönstren. Bänkskåp på vänstra sidan och högskåp på höger som går hela vägen ut till där fönstret börjar. Några gardiner skall vi inte ha i köket. Sen har vi ju snygga uttag så det gör inte så mycket enligt mig ;)

Resterande lamputtag för fönster hamnar annars 80 cm över golvet och 15 cm ut från fodret.
Ok, missade de:)
 
  • Gilla
sexkommanoll
  • Laddar…
falkn skrev:
Det blir köksinredning på båda sidor om de fönstren. Bänkskåp på vänstra sidan och högskåp på höger som går hela vägen ut till där fönstret börjar. Några gardiner skall vi inte ha i köket. Sen har vi ju snygga uttag så det gör inte så mycket enligt mig ;)

[bild]

Resterande lamputtag för fönster hamnar annars 80 cm över golvet och 15 cm ut från fodret.
Superfina uttag. Känk eller namn på dessa?

Kommer bli kanon er renovering tror jag!

K
 
Uttagen finns bl.a. på Byggfabriken.se och tillverkas i Tyskland. Jag kommer inte ihåg vad tillverkaren heter nu.
 
Köp uttagen på manufactum.de så slipper du bli rånad
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Med den mängden jag ska ha kan jag nämna att jag har fått in olika offerter och samtliga är med rätt bra rabatt, även den från Byggfabriken.
 
myrstack skrev:
Köp uttagen på manufactum.de så slipper du bli rånad
Hade koll på dem om det var Byggfabrikens men som ni säger är de ett rån där. Hittar dem inte på Manufactum.de... Länk?
 
De priser jag fått från dels Byggfabriken samt andra leverantörer i Sverige ligger drygt 10 procent under manufactums hemsida. Som jämförelse kostar ett vanligt envägsuttag med ram 263 kronor på manufactum med dagens eurokurs och i de offerter jag har fått betalar jag ca 236 kronor inkl. moms.
 
El...

Arbetet med elen fortsätter. Jag har nu borrat nästan samtliga doshål i lägenheten och fräst spår i ca hälften.

WP_20150606_17_10_03_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150606_17_10_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150606_17_10_26_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150608_18_09_31_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår matade jag även igenom dragfjäder och drog murarsnöre genom alla de gamla blyrören. Det var förvånande att se hur friska kablarna från byggåret var inne i rören, när de smular sönder ute i dosorna. Det var skönt att detta gick så smidigt då vi varit oroliga för att behöva fräsa i taken om det inte gick att mata i rören. Nu ser det ut som ett spindelnät i lägenheten mellan alla dosor och rör :p

WP_20150608_18_09_27_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150608_18_09_47_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även rivit den gamla tappvattenstammen i köket och pluggat de nya ledningarna ordentligt så där inte blir något missöde om man råkar dra på ballofixerna. Nedan syns även avloppsledningen med luftaren som fortsätter uppåt.

WP_20150606_17_09_09_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150606_17_09_21_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I helgen fick jag även hjälp av svärföräldrarna att hämta köksstommar och lådor på IKEA. Även kyl, frys och diskmaskin kommer därifrån.

WP_20150606_17_10_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150606_17_14_12_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har lite mögelpåväxt på två ställen i lägenheten. Det gäller ytterväggar på husets långsida. Det har alltså möglat mellan puts och den innersta tapeten. På fasaden sitter där stuprör vid båda punkterna och min tanke är att det innan dessa byttes har läkt vatten på fasaden från hängrännorna. Färgen på insidan har sedan varit helt tät vilket har gjort att det har blivit svårt för fukten att torka ut. Min bedömning är alltså att det är gamla skador. Vad tror ni om tillvägagångssätt på detta? Jag har tänkt att skrubba bort påväxten, sedan ev. behandla med något antimögelmedel och till sist dra på en spärrfärg innan slätspackling.

WP_20150607_14_56_13_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mer el och förberedning för kök

Det har nu gått ca 2 veckor sedan senaste uppdateringen. Under denna tid har det hänt en del, men mycket syns inte. Elen har såklart tagit sin tid med all fräsning. Denna veckan tog jag semester 3 dagar och fick lite hjälp av morfar så det blev en hel del gjort. Jag ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilderna. Autofokuseringen på telefonen verkar vara defekt och låter som ett tröskverk när den jobbar.

Vi har börjat ånga bort de understa lagren av tapet i det som ska bli vårt sovrum samt i gästrummet/lilla sovrummet. Ett ganska drygt arbete, men det går.

Här är lite bilder från uppregling av köksväggen. Vi har glesat med 28x70 och sedan lagt på 12 mm konstruktionsplywood följt av 13 mm gips. Nere till höger fick vi släppa glesen så avloppet kan passera.

WP_20150622_19_21_28_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150622_19_21_33_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir en hel del el som skall gå bakom köksväggen och ut i hallen mot centralen. Totalt 10 slangar varav 8 är från köket och 2 från gästrummet (tomrör för koax. och belysning/uttag). Vi borrade ca 10 st. 20 mm hål ut i hallen och bilade bort det som blev kvar för att få ett lagom stort elschakt.

WP_20150622_19_22_05_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns matning till disk- och tvättmaskin.

WP_20150623_15_36_07_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ena vägguttaget i stänkskyddet.

WP_20150623_15_36_20_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir en hel del slang...

WP_20150623_15_36_30_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Matning för fläkt som tar ström från uttaget till vänster samt 2.5mm2 2-fas matning till hällen.

WP_20150623_17_23_40_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går alla slangar ut till hallen. Från vänster kommer matning från kyl och frys.Denna slang får sedan gå bakom ett gammalt blyrör som går vidare upp mot belysningen i taket.

WP_20150624_15_07_37_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150624_15_07_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer slangarna ut i hallen och är på bilden klamrade. Igengjutning har börjat från köket och är i nästa bild klar även från hallen. I samma bild syns sedan även blyrör som matar takbelysning där jag måste gå bakom.

WP_20150624_16_09_59_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150624_19_17_42_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden nedan är köksväggen färdiggipsad och skenan satt för väggskåpen. Även avloppet är monterat och klamrat. På nästa bild syns en kopplingsdosa som man kommer åt genom att (i framtiden) dra ut diskmaskinen. Detta var nödvändigt eftersom det var så mycket som skulle kopplas samman här då matning går ut till belysning och uttag på balkongen som styrs via en kronbrytare. Detta schakt skall sedan gipsas igen och en bärregel för bänkskivan skall monteras bakom passbit.

WP_20150624_19_19_15_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150624_19_20_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På de sista två bilderna är spåren ilagda med gipsbruk i det som ska bli vårt sovrum. Vi har även börjat lägga igen spåren i köket, men tyvärr inga bilder på detta.

WP_20150624_19_21_49_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150624_19_24_13_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll planerar jag att göra den sista fräsningen i hallen för matning till sovrum, matsal och vardagsrum. På onsdag lämnar vi vår gamla lägenhet och flyttar in här redan på söndag..
 
  • WP_20150608_18_09_31_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med framsteg och mycket bilder! :)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Fint! Fast den där bussen av slang hade varit snäppet finare med VP :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.