Exile82 skrev:
Var har ni köpt era RFX transcievers?
Jag har köpte både min RFXtrx433e och RFXLan hos www.m.nu.
Eftersom jag nu gått helt över till Mac och OSX och då kör Indigo Domotics numera så har jag längre inte något behov av min RFXLan och den är nu till salu.

Jag har listat den i salu-sektionen här på Byggahus-forumet:
https://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/249878-saljes-rfxlan-transceiver-433-92mhz-med-lan-interface.html

(Nu verkar dock RFXCOM-hemsidan ha ändrats och jag kan inte längre hitta specs o manual?! :eek: )
 
Redigerat:
Exile82 skrev:
Var har ni köpt era RFX transcievers?.
Jag köpte på www.m.nu. Det verkar vara ungefär samma pris över allt. Jag har handlat en del annat där och det har alltid varit smidigt.

Måste säga att det funkat skitbra nu när jag varit i gång ett tag. Min setup är en raspberry Pi med domoticz. Lite hackande för att komma i gång, men när allt väl är uppe är det grymt stabilt. Jag har den i stugan, håller koll på temperaturer, fukt i grunden, slår på element via fjärrbrytare, startar om 3g-router om den skulle hänga sig o.s.v.
 
Tack för snabbt svar. Ja jag får nog börja läsa in mig på RFX. Tellsticken fungerar så bra som jag vill att den ska göra, problemet är dock när det kommer till stöd för olika hemautomationsmjukvaror, där är det skralt. Dessutom verkar det finnas fler tillbehör och sensorer till RFX.
Tack för snabba svar, jag återkommer kanske med ytterligare frågor.

//Henke
 
Surfarn_ skrev:
Hej,

Jag uppdaterade igår RFXtrx firmware. Nu när jag går in i Vera så står det "RFXtrx : Choose the Serial Port".
När jag går in på "Apps|Develop Apps|Serial Port configuration" så står det bara

"If you connected the USB/serial device and it's not displayed here, reload Luup.
Not available"

Jag provade att skapa en ny Device, som det står på [länk] men får fortfarande inte upp något under Serial Port Configuration.

Har jag missat något? Vad bör jag göra?
Hej.
Jag har nästan samma problem. Fast mitt verkar inte lösa sig genom att göra Veran strömlös.
När jag uppdaterade till UI7 fanns först min rfxtrx433 med för att sen försvinna. Tror det var mellan de två uppdateringarna i UI7.
Har nu uppdaterat flash i den samt kastat in de nya filerna i beta 3.
Problemet uppstår när jag ska göra serial port configuration. Då finns inte rfxtrx med i listan utan bara "Serial_Portlist_2139389161 ()"
Någon som har en ide vad problemet kan vara?
Väldigt tacksam för hjälp!
/Andreas
 
anden1978 skrev:
Hej.
Jag har nästan samma problem. Fast mitt verkar inte lösa sig genom att göra Veran strömlös.
När jag uppdaterade till UI7 fanns först min rfxtrx433 med för att sen försvinna. Tror det var mellan de två uppdateringarna i UI7.
Har nu uppdaterat flash i den samt kastat in de nya filerna i beta 3.
Problemet uppstår när jag ska göra serial port configuration. Då finns inte rfxtrx med i listan utan bara "Serial_Portlist_2139389161 ()"
Någon som har en ide vad problemet kan vara?
Väldigt tacksam för hjälp!
/Andreas
Har nu löst problemet.
Fick byta firmware i rfxtrx till type1.
 
Hej! Jag installerade senaste drivrutinerna till rfxtrx (beta 3) och då försvann alla mina givare från datamine och blev "spökgivare". Verkar som att givarna fått nya "device nr" efter jag uppgraderade till Beta 3, kan man lura datamine på något sätt att det är samma givare? Eller kan man börja logga den nya givaren och slå ihop med den gamla datan på något sätt?
 
Någon som vet om det går att styra en Kingpin projektorduk med denna? Och hur man isf får den att fungera? :)
 
Hallå ni som kör en Vera + RFXtrx. Vad är era erfarenheter av att köra detta via en USB-hub så man även kan ha ett USB-minne inkopplat för datamine?
 
@karl_pedal
Jag körde på det sättet ett tag. Fick dock ett instabilt system och behövde reboota ganska ofta (allt slutade fungera). Tror att det är Datamine som ställer till det. Säger TROR för jag vet inte. Tog därför bort datamine-USB-minnet och nu har jag inget behov av USB-hub. Allt funkar kalas nu. Vera UI5.
 
Hmm, det lät ju sådär. Alternativet är ju att nätverkslogga med DataMine men jag vill helst inte in och pilla med det. Jag kör en Plus med UI7 så frågan är om någon har erfarenheter av den mjukvarans stabilitet?
 
Karl_Pedal skrev:
Hmm, det lät ju sådär. Alternativet är ju att nätverkslogga med DataMine men jag vill helst inte in och pilla med det. Jag kör en Plus med UI7 så frågan är om någon har erfarenheter av den mjukvarans stabilitet?
Kan tillägga att jag kör Vera Lite.
 
Jag har inte haft problem att köra USB-hub tillsammans med Vera Lite.

Däremot bör du alltid ha en USB-sticka i och aktivera Vera-loggning till denna sticka. För dataMine behöver du en separat sticka, alternativt att logga till NAS (som jag föredrar).
 
Jag kör en USB-hubb med seperat strömtillförsel (efter att ha läst på nätet att detta krävs), på min Vera Edge. Och det funkar kanoners!
 
Hej på er, har en trådlös pooltermometer och gläds åt att följa den mot kurvan på ute temperaturen. Har en elektrisk värmare med inbyggd termostat och flödesvakt på 2kw och om pumpen går kontinuerligt vid en medel temp på 13-16 grader ute lyckas jag hålla 25 grader i poolen = familjen är nöjd med detta.

Nu reglerar jag systemet genom att slå av och på pumpen genom Blockly i Domoticz.

Skulle dock vilja kunna reglera max temperaturen på det hela ute vid poolen och funderar på att byta ut termistorn på en trådlös tempgivare mot en vridpotentiometer, hur svårt kan det vara? ☺
chart (18).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmklipp.PNG
 
Redigerat:
Vilken pooltermometer använder du som är kompatibel med RFXtrx?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.