Man skulle kunna tro det är NASA. Men det är CTC EcoZenith i550.

http://www.ctc.se/product/ctc-ecozenith-i550-pro/
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Man skulle kunna tro det är NASA. Men det är CTC EcoZenith i550.

[länk]
Tjena Mainstream. Skönt att du är tillbaka på forumet. Har ni laddat batterier utomlands för fortsättning av bygget ? ;)

En fråga angående detta pumpen du hade länkat. Vad skal du göra med den ? Värmer man hela huset med den ?
 
Bosanac skrev:
En fråga angående detta pumpen du hade länkat. Vad skal du göra med den ? Värmer man hela huset med den ?
Detta är ingen värmepump. Bara en tank att koppla in saker i. Ensam kan den värma huset med el men det går ju inte för sig i ett nybygge enligt BBR. Så den måste kompletteras med någon annan källa.
 
  • Gilla
Bosanac
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Man skulle kunna tro det är NASA. Men det är CTC EcoZenith i550.

[länk]
Det var en "häftig" tank med många funktioner och mycket koppar "bling", lär kosta en och annan peng.

Vad skall du ansluta för uppvärmningskällor till den? Solfångare eller något mer?
 
roli skrev:
Det var en "häftig" tank med många funktioner och mycket koppar "bling", lär kosta en och annan peng.

Vad skall du ansluta för uppvärmningskällor till den? Solfångare eller något mer?
Jag kopplar solfångare och vattenmantlad kamin. Planen från början var egentligen en luft/vatten-pump istället för solfångare pga BBR men med den utökade golvytan på loftet verkar det som jag får ihop kraven även utan värmepump.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Välkommen tillbaka! Det börjar ta sig nu!
 
Dags att presentera köket! Vi har valt ett komplett IKEA-kök, inkl vitvaror. Det är bara fläkten som inte är från IKEA. Luckan heter RÅSDAL och var helt ny när vi bestämde oss. Den är av vit ask och ser precis lagom "ruffig" ut för att passa in i husets stil.

Skåpen är placerade en bit ut från väggen för att få plats bakom till avlopp och el men framförallt för att kunna ha en djupare bänkskiva. Vi har 75 cm, alltså drygt en decimeter extra mot standard. Jag har alltid saknat utrymme i djupled! Framför bänkskivan sitter en glasskiva som avslutas med en aluminium-list med belysning.

IMG_5904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 9 till
  • Laddar…
Ogräset i trädgården börjar ta sig ordentligt.

IMG_6203.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Ogräset i trädgården börjar ta sig ordentligt.
Känner igen det där med ogräs. Vi byggde lösvirke under ett års tid, på gammal åkermark. Blev hysteriskt mycket ogräs!
Skrapa bort sk_ten, på med matjord, rulla gräs. Det funkade för oss. Ogräset som kommer upp har vi ryckt, och det tar sig inte. Göd och vattna, göd och vattna.

Väldigt fint hus ni får!
Byggs så få vackra hus tycker jag. Bara en massa snabba kataloghus. Men ert hus blir vackert tycker jag!
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Har haft möten med elektrikern och rörmokaren. Kan väl inte påstå att jag är direkt nöjd med finish:en på deras jobb men nu är det dags att komma vidare - det blir en punkt för mig själv att ordna med någon annan som är mer noggrann. Att det ska vara så svårt? Denna gång hade jag till och med skrivit in förväntningar i kontraktet. Ändå blir det inte bra. Att låta firman åtgärda själv är inte lönt, då blir det en mjukfog för att dölja slarvet....

Nåväl, jag försöker avsluta de sista punkterna inför slutsamråd med KA och kommunen.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag gillar köket, men hur har du löst "ventilationen" till den inbyggda skåp-väggen som har både kyl, frys och ugn?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Jag gillar köket, men hur har du löst "ventilationen" till den inbyggda skåp-väggen som har både kyl, frys och ugn?
Där är lagom mycket utrymme bakom skåpen. Jag funderade ett tag på att ta upp hål in mot tvättstugan bakom men det blev aldrig något med det. Hoppades då på att slippa ventilations-galler under kyl/frys men det ser bra ut ändå.

Skulle det bli ett problem går det absolut att öppna upp i bjälklaget till vinden ovanför tvättstugan i efterhand. Men jag är inte speciellt orolig, inbyggda maskiner ser man ju i vart och vartannat hus.
 
Snygg lösning med högskåpen, kommer köra samma själv i sommarstugan. Ventilationen har ikea mfl löst med luftspalt inne i skåpen numera, räcker med ventilgaller underifrån. Har ni satt städskå, kyl/frys,kyl/frys, skafferi i den ordningen?
 
Mainstream skrev:
Har haft möten med elektrikern och rörmokaren. Kan väl inte påstå att jag är direkt nöjd med finish:en på deras jobb men nu är det dags att komma vidare - det blir en punkt för mig själv att ordna med någon annan som är mer noggrann. Att det ska vara så svårt? Denna gång hade jag till och med skrivit in förväntningar i kontraktet. Ändå blir det inte bra. Att låta firman åtgärda själv är inte lönt, då blir det en mjukfog för att dölja slarvet....

Nåväl, jag försöker avsluta de sista punkterna inför slutsamråd med KA och kommunen.
Vad var problemet ?
Jag menar,man kan inte riktigt se deras finish,så jag vill be dig att vara lite mer konkret vad du tänker på ?
 
Jonatan79 skrev:
Snygg lösning med högskåpen, kommer köra samma själv i sommarstugan. Ventilationen har ikea mfl löst med luftspalt inne i skåpen numera, räcker med ventilgaller underifrån. Har ni satt städskå, kyl/frys,kyl/frys, skafferi i den ordningen?
Det blir skafferi, kyl/frys x2, porslin, ugn/micro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.